KŚ, KW i PKP Intercity dyskutują z PLK na temat umów. Na razie pomógł UTK
Michał Szymajda ⚫ 27.12.2016 ⚫
281

Manewry na stacji Poznań Głównyfot. Michał Szymajda, Rynek Kolejowy
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał trzy decyzje zastępujące umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej pomiędzy PKP PLK i Kolejami Śląskimi, Kolejami Wielkopolskimi oraz PKP Intercity. Decyzja UTK była konieczna, by pociągi wyjechały na szlaki zgodnie z rozkładem jazdy obowiązującym od 11 grudnia. Na czym polegają rozbieżności między przewoźnikami a PKP PLK?
Kilku pasażerskich przewoźników kolejowych i PKP PLK nie dogadało się w pewnych obszarach dotyczących zasad udostępniania infrastruktury kolejowej. Zapytaliśmy przewoźników, o jakie różnice zdań chodzi.
KŚ: PLK powinna być bardziej elastyczna
– Największe rozbieżności istnieją w obszarze zwrotu kosztów za uruchamianie zastępczej komunikacji autobusowej. Kwestiami spornymi były też m.in. gwarancja zapewnienia nam zjazdów do innych punktów utrzymania w przypadku wystąpienia poważnych inwestycji uniemożliwiających nam korzystanie z dotychczasowego punktu utrzymania czy kwestie kar umownych za np. nieodśnieżone perony oraz błędne zapowiedzi lub ich brak – napisał rzecznik Kolei Śląskich Michał Wawrzaszek. Rzecznik dodaje, że w opinii Kolei Śląskich PKP PLK niesłusznie próbuje narzucać wszystkim swoje rozwiązania. – Uważamy, że każda z umów może być inna, zależnie od przewoźnika i specyfiki regionu, w którym świadczy on swoje usługi – ocenia.
Koleje Wielkopolskie z licznymi uwagami
Koleje Wielkopolskie poinformowały, że w zaproponowanych przewoźnikowi umowach brakuje np. zapisu stanowiącego, że w przypadku niedotrzymania terminu zakończenia robót na infrastrukturze z winy wykonawcy, przewoźnik może dochodzić roszczeń od PKP PLK (to istotne zwłaszcza w kontekście zaplanowanych inwestycji w 2017 roku w województwie wielkopolskim). KW chcą także, aby w umowie zawarto zapis, że zarządca zobowiązany jest do przestrzegania wymogu, aby na gruntach położonych w sąsiedztwie linii kolejowej drzewa i krzaki były usytuowane min. 15 metrów od toru. To pokłosie licznych sytuacji z 2015 roku, gdy powalone drzewa tarasowały linie kolejowe.
Przewoźnik dąży ponadto do tego, aby zapłata kar umownych ze strony PLK nie pozbawiała go możliwości dochodzenia odszkodowania w ramach Kodeksu cywilnego, w sytuacjach kiedy wypłata odszkodowania nie zaspokoi roszczeń. Inny istotny postulat KW dotyczy tego, aby zmniejszyć kary umowne w wypadku uruchomienia pociągi z innym rodzajem (niż zaplanowany) pojazdu kolejowego lub ze zwiększoną masą brutto. Po za tym sporo jest uwag co do samego brzmienia niepodpisanej jeszcze umowy. O tym, jakie uwagi co do umowy z PKP PLK wnosiło PKP Intercity dowiemy się wkrótce.
UTK: będą zmiany w zasadach udostępniania torów
– Katalog kosztów nie jest zamknięty. Przewoźnicy kolejowi będą mogli ubiegać się także o zwrot innych kosztów związanych ze zmianą organizacji ruchu pociągów w wyniku zamknięć torowych z przyczyn leżących po stronie Zarządcy, jeżeli koszty te zostały uzgodnione i ujęte w regulaminie tymczasowego prowadzenia ruchu w czasie wykonywania robót i w przypadku zapewnienia źródła ich finansowania – napisał w związku z wydaniem decyzji zastępujących umowy Urząd Transportu Kolejowego. Dodatkowo Prezes UTK zobowiązał zarządcę do naliczania opłaty rezerwacyjnej w przypadku zmiany parametrów trasy pociągu (zmiany masy brutto) według rzeczywistych parametrów. Zmieniono również zasady zgłaszania niedostatecznej jakości usługi informacji głosowej lub wizualnej oraz naliczania kar w przypadku powstałych nieprawidłowości.
PKP PLK krótko komentuje rozmowy z przewoźnikami. – 9 grudnia 2016 r. Prezes UTK wydał decyzje zastępujące umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej do przewozu osób w rozkładzie jazdy pociągów 2016/2017. PLK stosuje zapisy wydanych decyzji – udostępnianie infrastruktury kolejowej w RJP 2016/2017 dla tych trzech przewoźników, odbywać się będzie w oparciu o zapisy wydanych decyzji – napisał Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK.
KŚ: PLK powinna być bardziej elastyczna
– Największe rozbieżności istnieją w obszarze zwrotu kosztów za uruchamianie zastępczej komunikacji autobusowej. Kwestiami spornymi były też m.in. gwarancja zapewnienia nam zjazdów do innych punktów utrzymania w przypadku wystąpienia poważnych inwestycji uniemożliwiających nam korzystanie z dotychczasowego punktu utrzymania czy kwestie kar umownych za np. nieodśnieżone perony oraz błędne zapowiedzi lub ich brak – napisał rzecznik Kolei Śląskich Michał Wawrzaszek. Rzecznik dodaje, że w opinii Kolei Śląskich PKP PLK niesłusznie próbuje narzucać wszystkim swoje rozwiązania. – Uważamy, że każda z umów może być inna, zależnie od przewoźnika i specyfiki regionu, w którym świadczy on swoje usługi – ocenia.
Koleje Wielkopolskie z licznymi uwagami
Koleje Wielkopolskie poinformowały, że w zaproponowanych przewoźnikowi umowach brakuje np. zapisu stanowiącego, że w przypadku niedotrzymania terminu zakończenia robót na infrastrukturze z winy wykonawcy, przewoźnik może dochodzić roszczeń od PKP PLK (to istotne zwłaszcza w kontekście zaplanowanych inwestycji w 2017 roku w województwie wielkopolskim). KW chcą także, aby w umowie zawarto zapis, że zarządca zobowiązany jest do przestrzegania wymogu, aby na gruntach położonych w sąsiedztwie linii kolejowej drzewa i krzaki były usytuowane min. 15 metrów od toru. To pokłosie licznych sytuacji z 2015 roku, gdy powalone drzewa tarasowały linie kolejowe.
Przewoźnik dąży ponadto do tego, aby zapłata kar umownych ze strony PLK nie pozbawiała go możliwości dochodzenia odszkodowania w ramach Kodeksu cywilnego, w sytuacjach kiedy wypłata odszkodowania nie zaspokoi roszczeń. Inny istotny postulat KW dotyczy tego, aby zmniejszyć kary umowne w wypadku uruchomienia pociągi z innym rodzajem (niż zaplanowany) pojazdu kolejowego lub ze zwiększoną masą brutto. Po za tym sporo jest uwag co do samego brzmienia niepodpisanej jeszcze umowy. O tym, jakie uwagi co do umowy z PKP PLK wnosiło PKP Intercity dowiemy się wkrótce.
UTK: będą zmiany w zasadach udostępniania torów
– Katalog kosztów nie jest zamknięty. Przewoźnicy kolejowi będą mogli ubiegać się także o zwrot innych kosztów związanych ze zmianą organizacji ruchu pociągów w wyniku zamknięć torowych z przyczyn leżących po stronie Zarządcy, jeżeli koszty te zostały uzgodnione i ujęte w regulaminie tymczasowego prowadzenia ruchu w czasie wykonywania robót i w przypadku zapewnienia źródła ich finansowania – napisał w związku z wydaniem decyzji zastępujących umowy Urząd Transportu Kolejowego. Dodatkowo Prezes UTK zobowiązał zarządcę do naliczania opłaty rezerwacyjnej w przypadku zmiany parametrów trasy pociągu (zmiany masy brutto) według rzeczywistych parametrów. Zmieniono również zasady zgłaszania niedostatecznej jakości usługi informacji głosowej lub wizualnej oraz naliczania kar w przypadku powstałych nieprawidłowości.
PKP PLK krótko komentuje rozmowy z przewoźnikami. – 9 grudnia 2016 r. Prezes UTK wydał decyzje zastępujące umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej do przewozu osób w rozkładzie jazdy pociągów 2016/2017. PLK stosuje zapisy wydanych decyzji – udostępnianie infrastruktury kolejowej w RJP 2016/2017 dla tych trzech przewoźników, odbywać się będzie w oparciu o zapisy wydanych decyzji – napisał Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |