Partnerzy serwisu:

Krzysztof Mamiński: Współpraca z Kolejami Azerbejdżanu to szansa dla Polski

Martyn Janduła 03.07.2017 1,9k

Krzysztof Mamiński: Współpraca z Kolejami Azerbejdżanu to szansa dla Polski
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
W obecności prezydenta Polski i Azerbejdżanu prezes PKP SA Krzysztof Mamiński i Dżawid Gurbanow, prezes Kolei Azerbejdżanu, podpisali 26 czerwca umowę o strategicznej współpracy w transporcie kolejowym. O szanse dla Polski, jakie wynikają z podpisanego dokumentu, pytał prezesa polskich kolei dziennikarz Polskiego Radia.
Zgodnie z zapisami zawartymi w dokumencie przedsiębiorstwa będą współdziałały na rzecz rozwoju kolejowego transportu pomiędzy południem a zachodem kontynentu euroazjatyckiego i wymiany handlowej z wykorzystaniem żelaznych szlaków. Umowa przewiduje również wspólne konsultacje, badania naukowe, konferencje i seminaria.

Umowy nie tylko z Azerami

Umowę z ramienia PKP SA podpisywał Krzysztof Mamiński, prezes spółki. Jak mówił na antenie Polskiego Radia, nie było to jedyne porozumienie, bo stosowne dokumenty zostały podpisane również z Kolejami Azerskimi, Irańskimi, Gruzińskimi i Ukraińskimi. – Kraje te stanowią południową część Jedwabnego Szlaku, a podpisane umowy otwierają przed nami rynki, które do tej pory nie były dostrzegane – mówił w studiu Mamiński.

Prezes PKP SA zaznaczył, że na owe porozumienia trzeba również patrzeć szerzej. – To nie tylko pozwoli nam na przewóz towarów z Iranu, ale rozszerzając to, to nawet z Pakistanu i Indii – zauważa Mamiński. Zaletą transportu kolejowego tym szlakiem ma być skrócenie przejazdu z 50 dni – drogą morską – do 19 dni koleją – mówił.

Szansa dla polskich terminali

Na znaczeniu, zdaniem Mamińskiego, zyskałby euroterminal w Sławkowie, który obsługuje również składy o szerokim – wschodnim – rozstawie kół 1520 mm. – Mógłby on stać się hubem dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Ogromne ilości towarów mogłyby być transportowane Jedwabnym Szlakiem koleją do Polski, a stąd rozdysponowywane na całą Europę – wyjaśnił Mamiński. Sam Szlak w mniemaniu prezesa PKP SA jest rozwiązaniem, które pozwoli zintensyfikować przewozy koleją.

Alternatywna – do trasy przez Rosję – trasa przez Ukrainę, miałaby stanowić szansę na rozwój wielu firm. Których? Te kwestie będą dopiero negocjowane. – We wrześniu planujemy Forum Gospodarcze w Krakowie, na które zaprosimy przedsiębiorców ze wszystkich tych krajów, także Polski, do rozmów, bo to przedsiębiorcy muszą zadecydować ile towarów, w jakim czasie i w jakich kierunkach będą wozić. Technicznie – i w dużej części taryfowo – jesteśmy już przygotowani – zapewnił Mamiński.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony