Kryzys energetyczny uderza w kolej. Ważny apel do Ministerstwa Infrastruktury
Jakub Madrjas ⚫ 26.09.2022 ⚫
2k

fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Najważniejsze organizacje branży kolejowej zwróciły się do ministra infrastruktury z prośbą o interwencję w sprawie szokowego wzrostu cen energii dla przewoźników. – Bez interwencji i pomocy rządu grożą nam w niektórych przypadkach już drugie albo i trzecie podwyżki cen biletów – mówi Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum.
O najważniejszej obecnie w całym rynku transportu sprawie pisaliśmy już kilkukrotnie; branża kolejowa działa aktywnie w sprawie kryzysu energetycznemu, który zagraża dalszemu prowadzeniu przewozów, a co za tym idzie, całemu przemysłowi i energetyce. W czasie ostatniego posiedzenia Rady Programowej, które odbyło się 31 sierpnia br. w Warszawie, przedstawiciele przewoźników kolejowych, zarządców i operatorów infrastruktury oraz ekspertów branży kolejowej i energetycznej zrzeszeni w CEEK dyskutowali na temat możliwych kierunków wsparcia sektora w bieżącej sytuacji.
– Bez interwencji i pomocy rządu grożą nam w niektórych przypadkach już drugie albo i trzecie podwyżki cen biletów. Możliwe jest też po prostu psucie oferty przewozowej przez ograniczanie liczby uruchamianych pociągów, co doprowadzi do wygaszania popytu i ich likwidacji w ogóle. Procedowany jest projekt ustawy umożliwiającej obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury w sytuacjach nadzwyczajnych. Obecna na pewno do takich należy, więc liczymy na szybkie przyjęcie przepisów. Po zgodzie KE mamy także nadzieję na wprowadzenie zerowej stawki VAT na bilety kolejowe i autobusowe. Musimy robić wszystko, by ceny paliw i energii nie zniszczyły dorobku ostatnich lat, kiedy to zaczęliśmy odzyskiwać zaufanie ludzi do publicznego transportu zbiorowego – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum.
Są konkretne propozycje dla ministra infrastruktury
Teraz Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), zrzeszające podmioty odpowiedzialne za 95% zużycia energii na kolei, Fundacja Pro Kolej oraz Railway Business Forum (RBF) zwróciły się z apelem o podjęcie działań łagodzących negatywne skutki rosnących cen energii. – Kolej, jako fundament całego systemu gospodarczego, powinna zostać objęta parasolem ochronnym, który umożliwi zachowanie ciągłości i niezbędnej skali przewozu towarów i pasażerów – czytamy w piśmie skierowanym do ministra Andrzeja Adamczyka.
Przedstawiono kierunki możliwych działań, które w ocenie są kluczowe w obliczu tej niezwykle trudnej sytuacji. To:
Aby zrekompensować obniżenie tej opłaty zarządcy infrastruktury, CEEK postuluje przekierowanie na ten cel dodatkowych wpływów z opłat drogowych z odcinków nieobjętych obecnie systemem e-toll. Takie działanie nie tylko pozwoli zmniejszyć negatywne oddziaływanie rosnących cen energii, ale będzie także wspierało rozwój konkurencyjności kolei jako najmniej emisyjnego środka transportu. Przenoszenie potoków towarów i pasażerów na kolej jest obecnie szczególnie istotne w związku z koniecznością wyeliminowania rosyjskich surowców energetycznych.
Kolej aktywnie działa dla obniżenia zużycia energii
Warto przypomnieć, że aby zmniejszać zapotrzebowanie na energię elektryczną dla sektora kolejowego, branża skupiona w CEEK od trzech lat proaktywnie szuka rozwiązań efektywnych energetycznie i aktywnie je wdraża. Flagowy program Zielona Kolej® zakłada przejście branży kolejowej na zasilanie w 85% energią z OZE – do 2030 roku. Docelowo program ten zakłada całkowite, czyli stuprocentowe wykorzystanie energii z OZE w sektorze kolejowym. Na dziś już 10 podmiotów zadeklarowało udział w programie – wykonują one 22% towarowych i 34% pasażerskich przewozów w naszym kraju. Realizowane są także projekty związane z eco-drivingiem poprzez stymulowanie maszynistów do prowadzenia lokomotyw w sposób oszczędny, czy upowszechniamy wykorzystanie rekuperacji, która umożliwia odzysk części energii podczas hamowania pojazdu szynowego. Dzięki stworzeniu spójnego systemu do eco-driving’u na kolei, w ciągu 10 lat wygenerujemy oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh, a rekuperacja pozwoli na oszczędność kolejnych 600 GWh – podkreśla CEEK, dodając, że niezależnie przewoźnicy wraz z PKP Energetyka szukają optymalnych modeli zakupu energii elektrycznej na rok 2023. Aktualnie w ramach umów długoterminowych rozważany jest model wyznaczania ceny w cyklach kwartalnych, aby zminimalizować ryzyko zakupu energii elektrycznej w wysokiej cenie na cały 2023 rok. Niestety powyższe inicjatywy nie będą wystarczające, aby utrzymać rentowność i konkurencyjność kolei w obliczu drastycznego wzrostu kosztów prowadzenia działalności spowodowanego wzrostem cen energii, dlatego też zwracamy się z niniejszym apelem.
Podsumowując, branża podkreśla w ostatnich miesiącach, że m.in. przez rosnące ceny paliw kolej staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla transportu drogowego. Liczba pasażerów wróciła już na dobre do poziomów notowanych przed pandemią COVID-19, a u wielu przewoźników nawet je przewyższa. W obliczu szczególnych okoliczności rynkowych konieczne jest systemowe wsparcie dla sektora kolejowego, aby utrzymać jego konkurencyjność. Dlatego też postulujemy m.in. o zawieszenie opłaty mocowej na 2023 rok, zniesienie kosztów uprawnień emisji CO2, czy obniżkę stawek za dostęp do torów. Podjęcie pilnych działań jest niezbędne, aby zapewnić realną pomoc dla sektora kolejowego w czasie trwającego kryzysu energetycznego i nie doprowadzić do wzrostu cen biletów, czy ograniczenia siatki realizowanych połączeń.
– Rekordowo wysokie i wciąż rosnące ceny energii elektrycznej spowodują w 2023 roku wzrost kosztów przewoźników o około 3,6 mld złotych, czyli o nawet 146% (szacunek zrobiony na podstawie notowań kontraktu rocznego na rok 2023 na poziome 1970 zł/MWh). Zaproponowane przez nas działania pozwoliłyby temu skutecznie zapobiec, a ich skala mieści się w zakresie interwencji publicznych podejmowanych w ostatnich latach przez rząd. Pokrycie kosztu wzrostów cen energii ze środków budżetowych byłoby 2,5 razy tańsze, niż koszty wprowadzonej w 2018 roku tzw. „Ustawy Prądowej” i stanowiłoby 80% kosztów Tarczy Antyinflacyjnej 2.0 na paliwa silnikowe, która została wprowadzona w br. – podsumowują autorzy apelu.
– Bez interwencji i pomocy rządu grożą nam w niektórych przypadkach już drugie albo i trzecie podwyżki cen biletów. Możliwe jest też po prostu psucie oferty przewozowej przez ograniczanie liczby uruchamianych pociągów, co doprowadzi do wygaszania popytu i ich likwidacji w ogóle. Procedowany jest projekt ustawy umożliwiającej obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury w sytuacjach nadzwyczajnych. Obecna na pewno do takich należy, więc liczymy na szybkie przyjęcie przepisów. Po zgodzie KE mamy także nadzieję na wprowadzenie zerowej stawki VAT na bilety kolejowe i autobusowe. Musimy robić wszystko, by ceny paliw i energii nie zniszczyły dorobku ostatnich lat, kiedy to zaczęliśmy odzyskiwać zaufanie ludzi do publicznego transportu zbiorowego – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum.
Są konkretne propozycje dla ministra infrastruktury
Teraz Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), zrzeszające podmioty odpowiedzialne za 95% zużycia energii na kolei, Fundacja Pro Kolej oraz Railway Business Forum (RBF) zwróciły się z apelem o podjęcie działań łagodzących negatywne skutki rosnących cen energii. – Kolej, jako fundament całego systemu gospodarczego, powinna zostać objęta parasolem ochronnym, który umożliwi zachowanie ciągłości i niezbędnej skali przewozu towarów i pasażerów – czytamy w piśmie skierowanym do ministra Andrzeja Adamczyka.
Przedstawiono kierunki możliwych działań, które w ocenie są kluczowe w obliczu tej niezwykle trudnej sytuacji. To:
- Zawieszenie obowiązywania tzw. opłaty mocowej dla podmiotów działających na rynku kolejowym
- Działania w zakresie kosztów zakupu uprawnień do emisji CO2
- Obniżka stawek za dostęp do torów/redukcja opłaty dostępowej
Aby zrekompensować obniżenie tej opłaty zarządcy infrastruktury, CEEK postuluje przekierowanie na ten cel dodatkowych wpływów z opłat drogowych z odcinków nieobjętych obecnie systemem e-toll. Takie działanie nie tylko pozwoli zmniejszyć negatywne oddziaływanie rosnących cen energii, ale będzie także wspierało rozwój konkurencyjności kolei jako najmniej emisyjnego środka transportu. Przenoszenie potoków towarów i pasażerów na kolej jest obecnie szczególnie istotne w związku z koniecznością wyeliminowania rosyjskich surowców energetycznych.
Kolej aktywnie działa dla obniżenia zużycia energii
Warto przypomnieć, że aby zmniejszać zapotrzebowanie na energię elektryczną dla sektora kolejowego, branża skupiona w CEEK od trzech lat proaktywnie szuka rozwiązań efektywnych energetycznie i aktywnie je wdraża. Flagowy program Zielona Kolej® zakłada przejście branży kolejowej na zasilanie w 85% energią z OZE – do 2030 roku. Docelowo program ten zakłada całkowite, czyli stuprocentowe wykorzystanie energii z OZE w sektorze kolejowym. Na dziś już 10 podmiotów zadeklarowało udział w programie – wykonują one 22% towarowych i 34% pasażerskich przewozów w naszym kraju. Realizowane są także projekty związane z eco-drivingiem poprzez stymulowanie maszynistów do prowadzenia lokomotyw w sposób oszczędny, czy upowszechniamy wykorzystanie rekuperacji, która umożliwia odzysk części energii podczas hamowania pojazdu szynowego. Dzięki stworzeniu spójnego systemu do eco-driving’u na kolei, w ciągu 10 lat wygenerujemy oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh, a rekuperacja pozwoli na oszczędność kolejnych 600 GWh – podkreśla CEEK, dodając, że niezależnie przewoźnicy wraz z PKP Energetyka szukają optymalnych modeli zakupu energii elektrycznej na rok 2023. Aktualnie w ramach umów długoterminowych rozważany jest model wyznaczania ceny w cyklach kwartalnych, aby zminimalizować ryzyko zakupu energii elektrycznej w wysokiej cenie na cały 2023 rok. Niestety powyższe inicjatywy nie będą wystarczające, aby utrzymać rentowność i konkurencyjność kolei w obliczu drastycznego wzrostu kosztów prowadzenia działalności spowodowanego wzrostem cen energii, dlatego też zwracamy się z niniejszym apelem.
Podsumowując, branża podkreśla w ostatnich miesiącach, że m.in. przez rosnące ceny paliw kolej staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla transportu drogowego. Liczba pasażerów wróciła już na dobre do poziomów notowanych przed pandemią COVID-19, a u wielu przewoźników nawet je przewyższa. W obliczu szczególnych okoliczności rynkowych konieczne jest systemowe wsparcie dla sektora kolejowego, aby utrzymać jego konkurencyjność. Dlatego też postulujemy m.in. o zawieszenie opłaty mocowej na 2023 rok, zniesienie kosztów uprawnień emisji CO2, czy obniżkę stawek za dostęp do torów. Podjęcie pilnych działań jest niezbędne, aby zapewnić realną pomoc dla sektora kolejowego w czasie trwającego kryzysu energetycznego i nie doprowadzić do wzrostu cen biletów, czy ograniczenia siatki realizowanych połączeń.
– Rekordowo wysokie i wciąż rosnące ceny energii elektrycznej spowodują w 2023 roku wzrost kosztów przewoźników o około 3,6 mld złotych, czyli o nawet 146% (szacunek zrobiony na podstawie notowań kontraktu rocznego na rok 2023 na poziome 1970 zł/MWh). Zaproponowane przez nas działania pozwoliłyby temu skutecznie zapobiec, a ich skala mieści się w zakresie interwencji publicznych podejmowanych w ostatnich latach przez rząd. Pokrycie kosztu wzrostów cen energii ze środków budżetowych byłoby 2,5 razy tańsze, niż koszty wprowadzonej w 2018 roku tzw. „Ustawy Prądowej” i stanowiłoby 80% kosztów Tarczy Antyinflacyjnej 2.0 na paliwa silnikowe, która została wprowadzona w br. – podsumowują autorzy apelu.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |