Partnerzy serwisu:

Krajowy plan transportowy: Znikają Mikołajki, będzie Chorzele i Wielbark

jar, Rynek Kolejowy 26.12.2019 199

Krajowy plan transportowy: Znikają Mikołajki, będzie Chorzele i Wielbark
Kadr ze stacji Mikołajkifot. jar (2015)
Projekt aktualizacji planu transportowego zakłada duże zmiany w obsłudze tras w północno-wschodniej Polsce. Z mapy połączeń definitywnie znika linia nr 223. Natomiast zakłada się obsługę trasy Łapy – Ostrołęka – Chorzele - Szczytno – Olsztyn.
W procedowanym projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym zakłada się zmiany m.in. w sieci połączeń na pograniczu województw: mazowieckiego, podlaskiego oraz warmińsko- mazurskiego. Planowana jest obsługa nowych ciągów komunikacyjnych, są jednak większe ośrodki i całe linie, z których obsługi organizator przewozów planuje zrezygnować lub opóźnić ewentualne uruchomienie połączeń.

Później z Łomży i Ostrołęki do Warszawy

Jedna z istotnych zmian jest odsunięcie w czasie przywrócenia połączeń dalekobieżnych z Łomży (62,7 tysięcy mieszkańców) i Ostrołęki (52,8 tys.) w kierunku Warszawy. W jeszcze obowiązującym planie proponowano uruchomienie połączeń w latach 2020 -2025, w procedowanym dokumencie zakłada się kursowanie pociągów do tych miast w rozkładzie jazdy 2028/2029. Nadal zakłada się uruchomienie połączeń w scenariuszu pożądanym, czyli w sytuacji zagwarantowania dodatkowego dofinansowania na realizację połączeń względem planu minimum, określonym w scenariuszu podstawowym. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Szymon Huptyś, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury, obsługę wymienionych miast zakłada się po przeprowadzeniu zakładanych inwestycji infrastrukturalnych. - Połączenia Ostrołęki oraz Łomży z Warszawą są planowane do obsługi ruchem dalekobieżnym po wybudowaniu uwzględnionej w koncepcji CPK szprychy nr 3, prowadzącej z kierunku Warszawy na Mazury. Planowana linia kolejowa pozwoli uzyskać pociągom międzywojewódzkim atrakcyjny czas przejazdu, a w efekcie zaoferować pasażerom dobrą ofertę przewozową, także w ramach przewozów PSC – wyjaśnia. Jak dodaje, Ostrołęka ma zapewniony dojazd do stolicy w ramach przewozów regionalnych, organizowanych przez Marszałka Województwa Mazowieckiego.

Nowością jest zagwarantowanie obsługi trasy Łapy – Śniadowo – Ostrołęka – Chorzele – Szczytno – Olsztyn. Została ona wpisana w scenariusz podstawowy w ramach rozkładu jazdy 2028/29. Obok wymienionej Ostrołęki pociągi obsłużą stacje pośrednie położone na pograniczu województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego: Chorzele (3 tys. mieszkańców), Szczytno (27 tys.), Śniadowo (1,2 tys.) i Wielbark (2,9 tys.).

Linia 223 bez obsługi

Nowy projekt zakłada całkowitą rezygnację z obsługi atrakcyjnej turystycznie trasy przebiegającej przez m.in. rejon Wielkich Jezior Mazurskich (linia nr 223). Wcześniej ten ciąg komunikacyjny znalazł się na liście podstawowej połączeń sezonowych do uruchomienia w latach 2020 - 2025. Jak wyjaśnia Szymon Huptyś, powodem całkowitej rezygnacji z obsługi trasy jest jej stan techniczny. - Brak przejezdności części odcinków linii kolejowej nr 223 powoduje, że ruch pociągów aktualnie na tej trasie nie jest możliwy. Ze względu na brak planów przeprowadzenia prac modernizacyjnych na całej długości linii kolejowej nr 223, w projekcie Planu transportowego nie zaplanowano żadnych połączeń, także w ramach służby publicznej – argumentuje Rzecznik prasowy w MI. - Plany dotyczące inwestycji na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego wymagają bardziej przewidywalnego i wieloletniego zaangażowania samorządu województwa – dodaje. Zatem jak wynika z udzielonej informacji, pociągi międzywojewódzkie nie dotrą do Biskupca (10,5 tys. mieszkańców), Mikołajek (3,8 tys.), Mrągowa (21,9 tys.) i Orzysza (5,6 tys.) oraz mniejszych miejscowości jak Kosewo, Okartowo i Skomack Wielki.

Jak informowaliśmy na portalu „Rynek Kolejowy”, władze regionu chciałyby zrewitalizować linię nr 223 z pomocą środków zagwarantowanych w ramach programu Kolej Plus. Jednak ze względu na ograniczenia finansowe zakładają, że dla sfinansowania wkładu własnego niezbędny jest udział samorządów lokalnych. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rozkład jazdy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony