Partnerzy serwisu:

UTK zapowiada kontrole warunków podróży osób niepełnosprawnych pociągami

inf. pras. 19.02.2019 106

UTK zapowiada kontrole warunków podróży osób niepełnosprawnych pociągami
Fot. Michał Szymajda
Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzą kontrole u trzech największych przewoźników. Zbadają sposób obsługi podróżnych z niepełnosprawnością. 
Na początku lutego prezes UTK zwołał w trybie pilnym spotkanie zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce. Przedstawiciele PKP Intercity, PKP PLK i PKP wyjaśniali, jakie podjęli działania by wszyscy pasażerowie mieli zapewnione bezpieczeństwo w trakcie wsiadania i wysiadania z pociągu.

Kontrole w Polregio, KM i PKP Intercity po 

Inspektorzy UTK skontrolują trzech największych przewoźników. W Przewozach Regionalnych (Polregio), Kolejach Mazowieckich i PKP Intercity przeanalizują dokładnie regulaminy dotyczące obsługi osób z niepełnosprawnością, a także przeprowadzą niezapowiedziane kontrole przestrzegania tych zapisów przez kasjerów i drużyny konduktorskie. W przypadku negatywnych wyników kontroli, mogą one zakończyć się wszczęciem postępowania administracyjnego i nałożeniem kar na przewoźników. – Nie będziemy tolerować braków w obsłudze pasażerów z niepełnosprawnością i o ograniczonej możliwości poruszania się. Każdy podróżny ma prawo do bezpiecznej i komfortowej podróży – zaznaczył Ignacy Góra, prezes UTK. – Przewoźnicy muszą zrozumieć, że nie wystarczą procedury. Potrzebni są wyszkoleni i empatyczni pracownicy, którzy zapisy regulaminów będą w stanie wykonać tak, by podróż dla każdego była bezpieczna – dodał.

Na posiedzenie zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwa zaproszono PKP Intercity, PKP PLK oraz PKP S.A. Prezes UTK wezwał przedstawicieli spółek kolejowych do przedstawienia szczegółowych informacji o podjętych działaniach, które pozwolą uniknąć w przyszłości nieprawidłowości w obsłudze podróżnych z niepełnosprawnością. Chodziło przede wszystkim o zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów jakim jest ruszenie pociągu w trakcie wysiadania podróżnych. Omówiono też inne błędy w obsłudze osób z niepełnosprawnością. Szczegółowo przeanalizowany został przypadek podróży pani Alicji i jej syna, który nie porusza się samodzielnie. Prezes UTK z urzędu zajął się sprawą. Pracownicy UTK są w kontakcie z pasażerką ustalają wszystkie okoliczności. 

Czy załogi są gotowe do pomocy wszystkim pasażerom?

– Często otrzymuję informacje, że drużyny konduktorskie są przeszkolone, ale praktyka pokazuje, że albo jakość szkolenia jest niezadowalająca, albo osoby zatrudniane na tych stanowiskach nie spełniają właściwie swojej roli – powiedział do zgromadzonych przedstawicieli spółek Ignacy Góra. – To co obserwujemy w ostatnim czasie na kolei nie napawa optymizmem – dodał.

W ubiegłym roku UTK otrzymał 53 skargi dotyczące nieprawidłowej obsługi osób z niepełnosprawnością. Zgłoszenia dotyczyły braku pomocy lub urządzeń umożliwiających samodzielne przedostanie się na peron, niezapewnienia pasażerom bezpiecznych i higienicznych warunków przejazdu oraz niewłaściwego zachowania obsługi pociągu.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony