Koniec prac projektowych dla odcinka Sandomierz – Stalowa Wola. Co dalej?
Kasper Fiszer ⚫ 13.12.2022 ⚫
3,4k

fot. Regan1973, lic. CC BY-SA 3.0
Nieco później niż zakładano pierwotnie kończą się prace projektowe dotyczące modernizacji odcinka linii nr 25 na południe od Sandomierza oraz tras przyległych. Na razie nie wiadomo natomiast, kiedy mogłyby rozpocząć się roboty budowlane, bo wciąż nie ma gwarancji finansowania tej ważnej inwestycji. Jej zakres ma objąć przede wszystkim wymianę torów, ale też remont infrastruktury pasażerskiej czy budowę nowych przystanków.
Trwa opóźniona modernizacja linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tarnobrzeg. W planach zarządcy infrastruktury jest też remont dalszego fragmentu trasy – w kierunku Mielca, a także odgałęzienia do Tarnobrzega. Aktualnie toczą się prace projektowe, które zmierzają właśnie do finału. Nie oznacza to jednak, że inwestycja w najbliższym czasie wkroczy w fazę robót budowlanych.
Niewielkie opóźnienie związane z rozszerzeniem
– Realizacja prac projektowych dla inwestycji na liniach nr 25, 74 i 78 Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew zakończy się w tym roku – zapewnia Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że pewne opóźnienie prac względem pierwotnego harmonogramu wynika z rozszerzenia zakresu projektu. Zapowiada też, że w przyszłym roku zarządca infrastruktury pozyska decyzje administracyjne, które umożliwią rozpoczęcie robót budowlanych.
Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane będzie jednak realne dopiero po zapewnieniu finansowania inwestycji, a jak przyznaje nasza rozmówczyni, na razie takiej gwarancji nie ma. Jeśli zarządca infrastruktury znajdzie środki, zmodernizowane ma zostać w sumie ok. 66 km torów. – W zakresie przyszłych prac oprócz torów ma być m.in. remont przejazdów kolejowo-drogowych, wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz dostosowanie trasy do ruchu pociągów na oś 221 kN – usłyszeliśmy. Zwłaszcza ostatni parametr ma bardzo duże znaczenie z punktu widzenia przewoźników towarowych, którzy mogliby wykorzystać linie do obsługi najcięższych składów.
W planach jest rozbudowa sieci przystankowej
Linia nr 25 miałaby też być intensywniej wykorzystywana w ruchu pasażerskim, bo Ministerstwo Infrastruktury planuje uruchomienie czterech par kursów dalekobieżnych przez Mielec. Na razie trudno jest przy tym wskazać datę możliwego zakończenia, a nawet rozpoczęcia rozważanych prac. Wiemy natomiast, że miałyby one objąć także remont infrastruktury pasażerskiej. Projekt zakłada również budowę dwóch nowych przystanków w Tarnobrzegu – informuje przedstawicielka PKP PLK.
Dokumentację projektową przygotowuje Voessing Polska. – Wartość umowy to nieco ponad 19 mln zł – mówi Dorota Szalacha. Dodajmy, że w listopadzie tego roku zakończyły się prace modernizacyjne na linii nr 25 na południe od Padwi. Tym samym po zakończeniu robót pomiędzy Padwią a Sandomierzem powstałby cechujący się dobrymi parametrami technicznymi międzywojewódzki ciąg Skarżysko-Kamienna – Dębica.
Niewielkie opóźnienie związane z rozszerzeniem
– Realizacja prac projektowych dla inwestycji na liniach nr 25, 74 i 78 Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew zakończy się w tym roku – zapewnia Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że pewne opóźnienie prac względem pierwotnego harmonogramu wynika z rozszerzenia zakresu projektu. Zapowiada też, że w przyszłym roku zarządca infrastruktury pozyska decyzje administracyjne, które umożliwią rozpoczęcie robót budowlanych.
Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane będzie jednak realne dopiero po zapewnieniu finansowania inwestycji, a jak przyznaje nasza rozmówczyni, na razie takiej gwarancji nie ma. Jeśli zarządca infrastruktury znajdzie środki, zmodernizowane ma zostać w sumie ok. 66 km torów. – W zakresie przyszłych prac oprócz torów ma być m.in. remont przejazdów kolejowo-drogowych, wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz dostosowanie trasy do ruchu pociągów na oś 221 kN – usłyszeliśmy. Zwłaszcza ostatni parametr ma bardzo duże znaczenie z punktu widzenia przewoźników towarowych, którzy mogliby wykorzystać linie do obsługi najcięższych składów.
W planach jest rozbudowa sieci przystankowej
Linia nr 25 miałaby też być intensywniej wykorzystywana w ruchu pasażerskim, bo Ministerstwo Infrastruktury planuje uruchomienie czterech par kursów dalekobieżnych przez Mielec. Na razie trudno jest przy tym wskazać datę możliwego zakończenia, a nawet rozpoczęcia rozważanych prac. Wiemy natomiast, że miałyby one objąć także remont infrastruktury pasażerskiej. Projekt zakłada również budowę dwóch nowych przystanków w Tarnobrzegu – informuje przedstawicielka PKP PLK.
Dokumentację projektową przygotowuje Voessing Polska. – Wartość umowy to nieco ponad 19 mln zł – mówi Dorota Szalacha. Dodajmy, że w listopadzie tego roku zakończyły się prace modernizacyjne na linii nr 25 na południe od Padwi. Tym samym po zakończeniu robót pomiędzy Padwią a Sandomierzem powstałby cechujący się dobrymi parametrami technicznymi międzywojewódzki ciąg Skarżysko-Kamienna – Dębica.
Komentarze:
Inwestycje liniowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |