Partnerzy serwisu:

Koniec nocnych pociągów zestawionych z ezt. IC Karkonosze z lokomotywą i wagonami

Michał Szymajda 05.05.2021 19k

Koniec nocnych pociągów zestawionych z ezt. IC Karkonosze z lokomotywą i wagonami
Zdjęcie ilustracyjnefot. M. Szymajda
Ostatni z nocnych pociągów, do którego obsługi kierowane są elektryczne zespoły trakcyjne, ma kursować w takim zestawieniu tylko do połowy grudnia. PKP Intercity w końcu wzięło sobie do serca liczne narzekania pasażerów i w składzie IC Karkonosze pojadą wagony.
Przez kilka ostatnich lat PKP Intercity z uporem broniło pomysłu wysyłania w trasę zespołów trakcyjnych Dart z Białegostoku aż do Jeleniej Góry nocą. Przejazd pociągiem trwa w pełnej relacji 12 godzin i oznacza konieczność spędzenia podróży w sztywnej pozycji na miejscu siedzącym w lotniczym fotelu, bez możliwości wyłączenia światła czy wykorzystania sąsiedniego fotela (jeśli jest wolny) do drzemki. Nie jest to wada tego typu pociągi – nie był on bowiem projektowany do wielogodzinnych podróży nocą, a do kursowania w porze dziennej.

Samo ministerstwo przyznawało, że „zmiana zestawienia pociągu początkowo wzbudzała kontrowersje, ze względu na rozwiązanie niestosowane do tej pory”, ale widziało też „pozytywny wpływ na poczucie bezpieczeństwa” w wagonach bezprzedziałowych w porze nocnej i dodawało, że pociąg cieszy się zadowalającą frekwencją. Nie ma w tym jednak nic dziwnego, ponieważ nie istnieje dla niego żadna alternatywa. Już w lutym 2020 ministerstwo obiecało, że jeżeli pojawi się większa ilość wagonów, które można by połączyć z lokomotywą, ezt Dart przestanie obsługiwać nocne Karkonosze. 

Wygląda na to, że sen pasażerów o śnie w komfortowych warunkach w pociągu spełni się od grudnia. – W rozkładzie jazdy 2021/2022 (…) planowana jest zmiana taboru (na IC Karkonosze – dop. red.) na skład wagonowy, w którego zestawieniu znaleźć się ma wagon sypialny – poinformował wiceminister Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Ueberhan i posła Roberta Obaza.

Andrzej Bittel opisał także założenia ministerstwa i PKP Intercity dotyczące przyszłej obsługi stacji Jelenia Góra i Zgorzelec. – PKP Intercity, w perspektywie do 2030 roku planuje obsługę odcinka Jelenia Góra/Zgorzelec – Węgliniec – Legnica – Wrocław i dalej linią komunikacyjną do Olsztyna przez Łódź i Warszawę. Do obsługi ww. trasy przewidywane jest skierowanie pojazdów ezt serii ED160 lub ED161 (podobnie jak, przynajmniej częściowo – obecnie – dop. red.) – napisał Bittel. Dodał, że możliwe jest wydłużenie relacji 1 pary pociągu Lublin – Kielce – Wrocław do stacji Zgorzelec lub Jelenia Góra przez Węgliniec oraz 1 pary pociągu nocnego ze stacji Białystok/Gdynia Gł. do stacji Jelenia Góra przez Węgliniec.

– Nie planuje się natomiast utworzenia bezpośredniej relacji ze wskazanego ciągu do stacji Gdynia Gł. przez Poznań. Ramowy Rozkład Jazdy w perspektywie do 2030 roku zakłada także obsługę odcinka Jelenia Góra – Wrocław przez dwie linie komunikacyjne, tj. Białystok – Warszawa – Łódź – Wrocław – Jelenia Góra (obsługa EZT serii ED160 lub ED161) oraz Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Katowice – Wrocław – Jelenia Góra (obsługa składami wagonowymi) – wyjaśnił wiceminister.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony