Koncesjonariusz bankrutuje. Co dalej z KDP Hiszpania – Francja?
Łukasz Kuś ⚫ 10.05.2016 ⚫
263

fot. Jordi Verdugo CC BY-SA 2.0
Rząd Hiszpanii zapewnia, że zagwarantuje ciągłość połączeń pasażerskich na linii dużych prędkości łączącej Barcelonę z Francją po bankructwie koncesjonariusza.
Odcinek linii szybkiej kolei z Figueres do Perpignan liczy 44,3 km i łączy Barcelonę z siecią KDP we Francji, którą można dojechać do Paryża i Marsylii. Odcinek ten wybudowano w modelu koncesyjnym. Do tego celu powołana została spółka TP Ferro, którą utworzyły przedsiębiorstwa budowlane ACS-Dragados i Eiffage.
Mniejsze zainteresowanie przewoźników
TP Ferro po wybudowaniu linii miało czerpać zyski z opłat za wykorzystanie infrastruktury przez przewoźników. Z infrastruktury tej korzystają obecnie koleje hiszpańskie Renfe, francuskie SNCF oraz przewoźnicy towarowi.
Po uruchomieniu odcinka okazało się, że wykorzystywany jest znacznie poniżej jej możliwości eksploatacyjnych, co spowodowało, że spółka TP Ferro popadła w kłopoty finansowe i ogłosiła bankructwo we wrześniu 2015 r. Obecnie firma negocjuje umowę z kredytodawcami nt. restrukturyzacji długów. Ostateczny termin na zawarcie porozumienia mija 30 czerwca – informuje Railjournal.
Jedyne normalnotorowe połączenie
Jeśli TP Ferro nie zawrze umowy do tego czasu, to może zostać postawione w stan likwidacji, co spowoduje zawieszenie połączeń kolejowych na zarządzanej przez nią linii KDP w przypadku gdyby rządy Francji i Hiszpanii nie przejęli odpowiedzialności za koncesję. Linia ma kluczowe znaczenie dla obu krajów, gdyż jest to jedyne połączenie normalnotorowe pomiędzy nimi.
Rząd Hiszpanii zapowiada, że nie chce ratować spółki TP Ferro, ale jest zainteresowany znalezieniem rozwiązania, które pozwoli utrzymać ruch na linii Figueres – Perpignan. Kłopoty koncesjonariusza spowodowały ostry kryzys polityczny w Hiszpanii tuż przed przedterminowymi wyborami, które odbędą się w tym roku.
Mniejsze zainteresowanie przewoźników
TP Ferro po wybudowaniu linii miało czerpać zyski z opłat za wykorzystanie infrastruktury przez przewoźników. Z infrastruktury tej korzystają obecnie koleje hiszpańskie Renfe, francuskie SNCF oraz przewoźnicy towarowi.
Po uruchomieniu odcinka okazało się, że wykorzystywany jest znacznie poniżej jej możliwości eksploatacyjnych, co spowodowało, że spółka TP Ferro popadła w kłopoty finansowe i ogłosiła bankructwo we wrześniu 2015 r. Obecnie firma negocjuje umowę z kredytodawcami nt. restrukturyzacji długów. Ostateczny termin na zawarcie porozumienia mija 30 czerwca – informuje Railjournal.
Jedyne normalnotorowe połączenie
Jeśli TP Ferro nie zawrze umowy do tego czasu, to może zostać postawione w stan likwidacji, co spowoduje zawieszenie połączeń kolejowych na zarządzanej przez nią linii KDP w przypadku gdyby rządy Francji i Hiszpanii nie przejęli odpowiedzialności za koncesję. Linia ma kluczowe znaczenie dla obu krajów, gdyż jest to jedyne połączenie normalnotorowe pomiędzy nimi.
Rząd Hiszpanii zapowiada, że nie chce ratować spółki TP Ferro, ale jest zainteresowany znalezieniem rozwiązania, które pozwoli utrzymać ruch na linii Figueres – Perpignan. Kłopoty koncesjonariusza spowodowały ostry kryzys polityczny w Hiszpanii tuż przed przedterminowymi wyborami, które odbędą się w tym roku.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |