Partnerzy serwisu:

Komisja Europejska przyjęła projekt modernizacji „węglówki". Zgoda na fazowanie prac?

Jakub Madrjas 07.10.2019 32

Komisja Europejska przyjęła projekt modernizacji „węglówki". Zgoda na fazowanie prac?
Fot. PKP Cargo
Komisja Europejska przyjęła dwa ważne projekty dotyczące ulepszenia polskiej kolei. Większy dotyczy modernizacji Magistrali Węglowej a mniejszy: zakupu platform intermodalnych przez PKP Cargo. Dofinansowanie wyniesie łącznie 880 mln euro. Terminy realizacji wyznaczono do stycznia 2023 roku. 
Jak informuje Komisja Europejska, finansowane przez UE prace będą polegały na modernizacji części korytarza kolejowego o długości 214,5 km na odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice, między województwem śląskim a łódzkim, w ramach transeuropejskiej sieci transportowej. Poprawi to jakość usług w zakresie przewozów towarowych i pasażerskich, przy czym zwiększy się bezpieczeństwo, a osoby o ograniczonej sprawności ruchowej będą mieć łatwiejszy dostęp do infrastruktury kolejowej – tłumaczy KE. Zakres projektu obejmuje wymianę nawierzchni torowej i wzmocnienie podtorza, a także modernizację lub budowę mostów i wiaduktów. W sumie, dzięki tej unijnej inwestycji skrócony zostanie czas przewozu towarów o 37 minut i o prawie pół godziny czas międzyregionalnego przewozu osób – podkreśla komisja.

Komisja zgadza się na fazowanie projektu?


Chodzi oczywiście o projekt modernizacji Magistrali Węglowej. W połowie września zawarto umowy na modernizację dwóch odcinków (LOT C i D)„węglówki” warte łącznie ok. 1,8 mld zł netto. Warto jednak przypomnieć, że już w grudniu 2018 roku PKP PLK podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na modernizację całego odcinka Chorzów – Zduńska Wola (LOT-y A,B,C,D). Decyzja Komisji Europejskiej przyjmuje projekt.

Wciąż występują jednak pewne nieścisłości. Kwota projektu w Krajowym Programie Kolejowym wynosi bowiem 4,2 mld złotych i jest aż o miliard złotych niższa niż wartość projektu w umowie z CUPT (5,18 mld złotych). Do tego prace na odcinkach A i B nie zakończą się w styczniu 2023 roku. Obecnie PLK dla LOT-u A przewiduje zakończenie w III kwartale 2023 roku a dla LOT-u B – dopiero w 2024 roku. – Cieszymy się, że prace ruszą – poinformowała "Rynek Kolejowy" na twitterze Komisja. Jak przyznaje, prawdopodobne jest fazowanie projektu na perspektywę 2021–2027.

Porr z najniższą ceną przed aukcją internetową

Warto przy okazji podać, że 23 września PKP PLK otworzyła oferty w ponowionym przetargu na LOT A „węglówki”. Najniższą ofertę, wartą 1,416 mln zł netto złożył Porr. Oferty złożyli również Intercor, Torpol i Budimex. Wszyscy wykonawcy proponują te same warunki kontraktu (termin wykonania zakresu podstawowego i opcji oraz długość gwarancji). O wyborze wykonawcy zadecyduje aukcja elektroniczna, zaplanowana na połowę października.

Są pieniądze dla PKP Cargo

Drugi przyjęty projekt przynosi ponad 43 mln euro na poprawę krajowych usług transportu towarowego. – Środki te pomogą sfinansować zakup ponad 930 wagonów platform przeznaczonych do przewozu kontenerów koleją. Wagony te będą obsługiwać 91 połączeń kolejowych między terminalami morskimi i lądowymi na całym terytorium Polski – poinformowała Komisja, dodając, że celem jest przeniesienie przewozu towarów z dróg na tory kolejowe, co ma służyć ograniczeniu emisji dwutlenku węgla i zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach poprzez zmniejszenie liczby jeżdżących po nich ciężarówek.

Opisany projekt dotyczy zakupu specjalistycznych wagonów przez PKP Cargo. – Tym sposobem zwiększymy udział transportu kontenerowego w ogólnych przewozach ładunków – skomentował decyzję przewoźnik.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony