Kombud: Program Przejazdowy powinien być kontynuowany [film]
Michał Szymajda ⚫ 13.12.2016 ⚫
272
W ramach prac zaplanowanych w Krajowym Programie Kolejowym kontynuowany będzie Program Przejazdowy, który w poprzednich latach w znakomity sposób przyczynił się do zmniejszenia liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych.
Jednym z niewątpliwych sukcesów wynikających z inwestycji kolejowych prowadzonych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) w poprzedniej perspektywie finansowej UE, jest wzrost bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Równolegle z prowadzonymi modernizacjami linii kolejowych prowadzono bowiem prace związane z lepszym zabezpieczeniem przejazdów.
Mniejsza liczba kolizji aut z pociągami
Wiele ze skrzyżowań kolejowo-drogowych udało się także przebudować dzięki uruchomieniu Programu Przejazdowego. Nie dość, że jego efekty są bardzo czytelne – pomiędzy rokiem 2013 a 2015 zredukowano liczbę wypadków na przejazdach o 15% – to jeszcze program pomógł w wykorzystaniu środków UE przeznaczonych na kolej.
– Przejazdy kolejowo-drogowe są miejscami newralgicznymi na sieci kolejowej, ponieważ dochodzi tam do spotkania kierowców o różnym doświadczeniu i i kwalifikowanego personelu kolejowego. Większość przejazdów w Polsce to przejazdy niestrzeżone, gdzie kierowca nie ma żadnej pomocy w ocenie, czy do przejazdu zbliża się pociąg, czy nie – mówi Kazimierz Frąk prezes zarządu Zakładów Automatyki Kombud – Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa są bardzo, dlatego namawialiśmy PKP PLK do kontynuacji programu przejazdowego – dodał prezes Frąk.
Kontynuacja Programu Przejazdowego
Wiadomo już, że PLK będą kontynuowały przebudowę skrzyżowań kolejowo–drogowych. Projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami" zawarty jest w Krajowym Programie Kolejowym. Finansowanie przewidziano z POIiŚ, a jego wartość to blisko 400 mln zł. Podzielony on został na: etap I – część przejazdowa, etap II – budowa wiaduktów.
W ramach I etapu projektu planowana jest modernizacja 182 przejazdów kolejowych na 73 liniach kolejowych we wszystkich województwach. Prace będą polegały na podniesieniu kategorii przejazdów poprzez wyposażenie ich w urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP), a także wymianę tych już wyeksploatowanych. Na wybranych przejazdach będą prowadzone roboty torowo-drogowe związane z wymianą nawierzchni torowej oraz wymianą nawierzchni drogowej w rejonie przejazdu kolejowego.
Przykładowe inwestycje
Zmodernizowanych zostanie m.in. 11 przejazdów na linii nr 26 z Radomia do Łukowa, 10 przejazdów na trasie Katowice – Legnica, po 6 na liniach Reda – Hel i Kraków Płaszów – Oświęcim, natomiast na trasie z Torunia do Malborka remont przejdzie 7 przejazdów. PLK ogłosiły właśnie przetargi na wykonanie projektu i robót. Zamówienie zostało podzielone na 5 zadań. Projekt zaplanowany jest do realizacji w latach 2017- 2019.
Mniejsza liczba kolizji aut z pociągami
Wiele ze skrzyżowań kolejowo-drogowych udało się także przebudować dzięki uruchomieniu Programu Przejazdowego. Nie dość, że jego efekty są bardzo czytelne – pomiędzy rokiem 2013 a 2015 zredukowano liczbę wypadków na przejazdach o 15% – to jeszcze program pomógł w wykorzystaniu środków UE przeznaczonych na kolej.
– Przejazdy kolejowo-drogowe są miejscami newralgicznymi na sieci kolejowej, ponieważ dochodzi tam do spotkania kierowców o różnym doświadczeniu i i kwalifikowanego personelu kolejowego. Większość przejazdów w Polsce to przejazdy niestrzeżone, gdzie kierowca nie ma żadnej pomocy w ocenie, czy do przejazdu zbliża się pociąg, czy nie – mówi Kazimierz Frąk prezes zarządu Zakładów Automatyki Kombud – Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa są bardzo, dlatego namawialiśmy PKP PLK do kontynuacji programu przejazdowego – dodał prezes Frąk.
Kontynuacja Programu Przejazdowego
Wiadomo już, że PLK będą kontynuowały przebudowę skrzyżowań kolejowo–drogowych. Projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami" zawarty jest w Krajowym Programie Kolejowym. Finansowanie przewidziano z POIiŚ, a jego wartość to blisko 400 mln zł. Podzielony on został na: etap I – część przejazdowa, etap II – budowa wiaduktów.
W ramach I etapu projektu planowana jest modernizacja 182 przejazdów kolejowych na 73 liniach kolejowych we wszystkich województwach. Prace będą polegały na podniesieniu kategorii przejazdów poprzez wyposażenie ich w urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP), a także wymianę tych już wyeksploatowanych. Na wybranych przejazdach będą prowadzone roboty torowo-drogowe związane z wymianą nawierzchni torowej oraz wymianą nawierzchni drogowej w rejonie przejazdu kolejowego.
Przykładowe inwestycje
Zmodernizowanych zostanie m.in. 11 przejazdów na linii nr 26 z Radomia do Łukowa, 10 przejazdów na trasie Katowice – Legnica, po 6 na liniach Reda – Hel i Kraków Płaszów – Oświęcim, natomiast na trasie z Torunia do Malborka remont przejdzie 7 przejazdów. PLK ogłosiły właśnie przetargi na wykonanie projektu i robót. Zamówienie zostało podzielone na 5 zadań. Projekt zaplanowany jest do realizacji w latach 2017- 2019.
Komentarze:
Inwestycje liniowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |