Partnerzy serwisu:

Kolejny rekord polskiej kolei – w maju ponad 30 mln pasażerów!

inf. pras oprac. JM 30.06.2022 2,9k

Kolejny rekord polskiej kolei – w maju ponad 30 mln pasażerów!
fot. Mateusz Kaczmarek, sm42.pl
Jak podał Urząd Transportu Kolejowego, w maju 2022 r. koleją podróżowało 30,4 mln pasażerów. To wynik rekordowy, bo na przestrzeni ostatnich 10 lat miesięczna liczba pasażerów kolei tylko raz przekroczyła 30 mln – jeszcze przed pandemią, w październiku 2019 roku.
Już kwiecień 2022 roku, kiedy ponad 26,9 mln osób skorzystało z usług kolei, był bardzo udany. Maj był jednak jeszcze lepszy – jak czytamy w komunikacie Urzędu, wynik na poziomie 30,4 mln pasażerów w porównaniu z "pandemicznym" majem 2021 r. oznacza wzrost o 11,5 mln osób (60,8%). Warto jednak podkreślić, że w ciągu całych ostatnich 10 lat wyższą liczbę pasażerów (31,2 mln) odnotowano jedynie w październiku 2019 r. 

Przewoźnicy uruchamiają coraz więcej pociągów


Jak podkreśla UTK, znaczną poprawę wyników odnotowano również w pozostałych parametrach przewozów pasażerskich. Praca przewozowa osiągnęła wartość 2,1 mld pasażerokilometrów i była wyższa prawie o 1 mld pasażerokilometrów (85%) niż w maju 2021 r. To najwyższy poziom wykonanej pracy przewozowej od sierpnia 2019 r., kiedy to jej wartość osiągnęła 2,3 mld pasażerokilometrów. Praca eksploatacyjna w maju wyniosła 15,5 mln pociągokilometrów, co oznacza wzrost o 0,9 mln pociągokilometrów (6,1%) rok do roku. Średnia odległość przejazdu pasażera w maju 2022 r. to 68,9 km, czyli o 9 km więcej (15,1%) niż rok wcześniej.

Ponad dwukrotny wzrost w liczbie pasażerów rok do roku (117,6%) odnotował przewoźnik PKP Intercity, z którego usług skorzystało prawie 5,3 mln pasażerów (2,8 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej). Więcej o rekordowych przewozach w PKP Intercity pisaliśmy tutaj oraz tutaj.

Rekordy nie tylko w PKP Intercity

Polregio odnotowało wzrost z 5,0 do 7,7 mln pasażerów (54,9%), natomiast Koleje Mazowieckie wykazały o 1,4 mln pasażerów więcej (wzrost z 3,8 mln do 5,2 mln pasażerów). Maj tego roku, w przypadku większości pozostałych przewoźników samorządowych, oznaczał wzrost o ponad 50% w liczbie pasażerów wobec maja 2021 r.

W porównaniu z kwietniem 2022 r. koleją przewieziono o 3,5 mln pasażerów więcej (13,1%), praca przewozowa osiągnęła wartość o 0,3 mld pasażerokilometrów wyższą (15,2%), a praca eksploatacyjna wzrosła o 0,6 mln pociągokilometrów (3,7%) miesiąc do miesiąca. Średnia odległość przejazdu 1 pasażera w maju była dłuższa o 1,3 km (1,9%) niż w kwietniu tego roku.

Maj 2022 r. w przewozach pasażerskich to wyższe wyniki w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 r. – okresem przed wybuchem pandemii: przewieziono o niemal 2 mln pasażerów więcej (6,9%), praca przewozowa osiągnęła wartość o 0,3 mld wyższą (13,4%), a praca eksploatacyjna wzrosła o 1,4 mln pociągokilometrów (9,8%). Średnia odległość przejazdu pasażera w maju 2022 r. była o 3,9 km dłuższa (6,1%) niż w maju 2019 r.

Ogółem od początku tego roku z usług kolei skorzystało 128,4 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie 8,4 mld pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna wyniosła 76,5 mln pociagokilometrów – podaje Urząd.

Przewozy towarowe lekko do góry 

Jak czytamy, w maju 2022 r. koleją przewieziono 21,1 mln ton towarów. Oznacza to wzrost o 0,7 mln ton (3,4%) w porównaniu do maja 2021 r. Praca przewozowa osiągnęła poziom 5,4 mld tonokilometrów i zwiększyła się o 14,5% licząc rok do roku . Praca eksploatacyjna z kolei wzrosła z 6,9 mln pociągokilometrów w maju 2021 r. do 7,4 mln pociągokilometrów w maju 2022 r. (+7,1%). W maju odnotowano również największą średnią odległość przewozu 1 tony ładunku, było to 254 km – o 25 km więcej niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

W porównaniu do kwietnia 2022 r. odnotowano spadek w masie przewiezionych towarów o 0,2 mln ton (-0,7%). Pozostałe parametry były już jednak wyższe niż w kwietniu. Praca przewozowa zwiększyła się o 0,1 mld tonokilometrów (2,4%), a praca eksploatacyjna o 0,2 mln pociągokilometrów (3,3%). Średnia odległość przewozu 1 tony towaru była natomiast dłuższa o 8 km (wzrost z 246 km do 254 km).

Jak podaje Urząd, spadek w masie przewożonych towarów w ujęciu miesiąc do miesiąca dotyczył około połowy spółek realizujących przewozy w maju 2022 r. W jednostkowych przypadkach nie były to duże spadki, jednak dla całego rynku wpłynęły na zmniejszenie przewozów w stosunku do kwietnia o niecały 1%.

Po pięciu miesiącach 2022 r. przewieziono koleją łączną masę 104,6 mln ton, wykonano pracę przewozową na poziomie 25,2 mld tonokilometrów, a łączna praca eksploatacyjna pociągów towarowych wyniosła 35,3 mln pociągokilometrów – podsumowuje UTK.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wyniki przewozowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony