Partnerzy serwisu:

Kolejne używane wagony z DB w RegioJet. Przewoźnik nadal szuka okazji na Zachodzie

Michał Szymajda 06.08.2020 3,7k

Kolejne używane wagony z DB w RegioJet. Przewoźnik nadal szuka okazji na Zachodzie
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
RegioJet zdecydował się na zakup kolejnej już transzy wagonów, których używały Koleje Niemieckie. Tym razem chodzi o wagony 2. klasy z miejscami do siedzenia, które były wykorzystywane w połączeniach EC i IC.
Trudno już zliczyć, ile wagonów sprowadził czeski przewoźnik z zachodu Europy. Spróbujemy jednak przygotować takie zestawienie.

W czerwcu ubiegłego roku sprowadził 30 nieużywanych od kilku lat wagonów z miejscami do leżenia z Belgii, które zamierza kompleksowo zmodernizować i wysłać je na trasy jako wagony bezprzedziałowe 2. klasy. Później, w związku z coraz większymi potokami pasażerów między Bratysławą a Komarnem, zdecydował się na ściągnięcie z Niemiec znajdujących się w dobrym stanie wagonów piętrowych. W międzyczasie RegioJet kupił 18 wagonów kuszetek, również od DB, dla relacji Praga – Koszyce. W kwietniu 2020 roku RegioJet powziął śmiały plan kupna kolejnych kuszetek z Niemiec. Już wtedy chciał uruchamiać, pomimo pandemii, kolejowy most pomiędzy Czechami a Chorwacją, który obecnie rzeczywiście działa. Co więcej: te kuszetki mają znaleźć się z składzie pociągów, które od grudnia mają ruszyć z Przemyśla do Pragi.

To nie koniec. W lipcu 2020 RJ kupił kolejne cztery kuszetki z miejscami na rowery, a z końcem sierpnia do Czech wjechało 19 wagonów 2. klasy o podwyższonym standardzie, z których DB korzystała do niedawna na dalekobieżnych połączeniach krajowych i międzynarodowych EC. Są bezprzedziałowe i wyróżnia je układ (niezwykle komfortowych) siedzeń 2+1, charakterystyczny bardziej dla wagonów 1. klasy.

– Zamierzamy te wagony poddać liftingowi, przygotować do kursowania w siatce połączeń RJ i wykorzystać do obsługi zarówno połączeń krajowych jak i zagranicznych. Potrzebujemy ich, ponieważ za chwilę osiągniemy przewozy równe tym sprzed pandemii i spodziewamy się dalszych wzrostów – powiedział Aleš Ondrůj, rzecznik prasowy RegioJet.

Przewoźnik ocenił, że zakup używanych wcześniej na zachodzie Europy wagonów, w większość z dopuszczeniem do 200 km/h, bardzo mu się opłaca.

– Za cenę około 150 tysięcy euro (675 tysięcy złotych), czyli... 7,5% wartości nowych wagonów, mamy pojazdy w wysokim standardzie, które po liftingu mogą spokojnie dalej jeździć i wozić pasażerów – powiedział prezes RegioJet Radim Jančura. Dla porównania: średni koszt modernizacji wagonu dla PKP Intercity z wymianą wózków to około 4,4 mln złotych. Należy tu jednak doliczyć jeszcze czas, w którym są one wyłączone z ruchu. 

Od początku działalności RegioJet operuje także na starszych wagonach pozyskanych z Kolej Austriackich, oraz kupionych jako nowych wagonach Astra. Od grudnia 2019 rozpoczął także ruch na liniach finansowanych przez regiony. Tutaj w połowie 2021 roku mają zacząć kursować Elfy 2, które wyprodukuje bydgoska Pesa. 
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony