Koleje Wielkopolskie: Mimo prac na E20 utrzymaliśmy przewozy
Roman Czubiński ⚫ 03.01.2018 ⚫
2,9k

fot. bruksel/wikipedia
Zamknięcie odcinka Września – Konin na czas modernizacji było dla KW poważnym utrudnieniem. Ubytek podróżnych udało się jednak wyrównać, między innymi, dzięki rozwijaniu integracji taryfowej – mówi prezes Kolei Wielkopolskich Włodzimierz Wilkanowicz, podsumowując ubiegły rok. Przewoźnik chwali się także uruchamianymi pod swoim szyldem pociągami parowymi.
Choć dokładna liczba pasażerów przewiezionych w ubiegłym roku nie jest jeszcze znana, według prezesa spółki liczba przewiezionych pasażerów nie odbiega znacząco od tej z 2016 r. Przewidywane przewozy to ok. 8 milionów osób. Również praca eksploatacyjna (ok. 4,8 mln pociągokilometrów) jest porównywalna z rokiem poprzednim. Prezes podkreśla, że wynik ten nie był łatwy do osiągnięcia – przede wszystkim z powodu rozpoczęcia modernizacji magistrali E20. – Od 11 czerwca spółka realizuje na odcinku (Poznań Główny) – Września – Konin zastępczą komunikację autobusową. Mimo naszych starań o zabezpieczenie komfortu oraz dostępności komunikacyjnej zbliżonej do parametrów pociągów odnotowaliśmy spadek przewozów na tym ciągu komunikacyjnym, wynoszący nieco ponad 200 tysięcy pasażerów, co stanowi ok. 2% ogółu przewiezionych podróżnych – informuje Wilkanowicz. Wśród podjętych przez przewoźnika działań łagodzących utrudnienia wymienia uruchomienie dodatkowych punktów informacji, dostosowanie sieci przystanków do potrzeb klientów oraz uruchomienie szybkich połączeń między Koninem a Poznaniem przez autostradę A2. Utrudnienia w obecnym kształcie potrwają do 15 lipca, a następnie obejmą odcinek Konin – Kutno.
Mimo tak trudnych warunków na jednej z najważniejszych obsługiwanych tras, KW starały się przyciągać nowych klientów. Środkiem do tego celu było rozszerzenie od 1 września integracji taryfowej z poznańskim Zarządem Transportu Miejskiego w postaci biletu Bus – Tramwaj – Kolej. – Oferta została rozszerzona na obszar ok. 50 km od Poznania Głównego – informuje Wilkanowicz. Na podstawie biletu ZTM ważnego w strefie A podróżni mogą poruszać się w granicach Poznania pociągami KW oraz Przewozów Regionalnych. Zakres integracji biletowej ma być nadal zwiększany – przedstawiciele władz regionu oraz jego stolicy podpisali w grudniu list intencyjny w tej sprawie. Planuje się rozszerzenie strefy m.in. o Gniezno, Jarocin, Wągrowiec i Kościan. KW przystąpiły także do porozumienia o Wspólnym Bilecie Samorządowym, zawiązanego przez przewoźników wojewódzkich. Wzorem innych przewoźników KW wprowadziły także specjalne bilety dla pasażerów po 60. roku życia: bilety jednorazowe są dla nich tańsze o 25%, okresowe – o 10%.
W roku 2017 powiększył się tabor spółki. Na stan przyjęto dwa nowe spalinowe zespoły trakcyjne SA139 (Link) oraz 5 zmodernizowanych ezt EN57AL. Pojazdy spalinowe mają zostać wykorzystane na trasach z Poznania do Wolsztyna oraz Gołańczy przez Wągrowiec. Kolejne cztery szt o podobnych parametrach będą kupione w przyszłym roku. Aby wobec problemów na rynku pracy zapewnić sobie stałą dostępność kadry, KW uzyskały dla odpowiedniej komórki organizacyjnej status ośrodka szkolenia maszynistów.
W działalności KW ważną rolę odgrywały także działania związane z kultywowaniem tradycji kolejnictwa. – 15 maja, po ponadtrzyletniej przerwie, na trasę wróciły regularne, prowadzone parowozami pociągi Wolsztyn – Leszno oraz Wolsztyn – Poznań – mówi prezes. Jak twierdzi, są to jedyne na świecie pociągi parowe funkcjonujące w ramach normalnego rozkładu jazdy i umożliwiające przejazd za cenę zwykłego biletu. Trakcją parową był również obsługiwany Blues Express, przeznaczony dla uczestników lipcowego festiwalu w Zakrzewie.
– Wśród planów na rok 2018 należy wymienić uruchomienie w II kwartale Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Będzie ono oznaczało zagęszczenie siatki połączeń w aglomeracji poznańskiej: łącznie jest przewidywanych blisko 30 nowych pociągów, sfinansowanych dzięki porozumieniom i umowom Samorządu Województwa Wielkopolskiego oraz samorządów powiatów, miast i gmin – zapowiada Wilkanowicz. Ważnym wydarzeniem ma być także planowane na 10 czerwca rozpoczęcie przewozów Gniezno – Września – Jarocin. W ostatnim kwartale przewoźnik spodziewa się otrzymać pierwszą partię pięcioczłonowych ezt Elf 2. Rozpocznie się też budowa nowoczesnego zaplecza technicznego dla pojazdów spalinowych w Wągrowcu, której ukończenie zaplanowano na rok 2020.
Komentarze:
Wyniki przewozowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |