Partnerzy serwisu:

Koleje Wielkopolskie: Mamy plan odbudowy potoków po pandemii

Roman Czubiński 17.04.2020 233

Koleje Wielkopolskie: Mamy plan odbudowy potoków po pandemii
fot. KW
Z powodu pandemii COVID-19 liczba naszych pasażerów zmalała z 40 tys. do najwyżej 6 tys. osób dziennie – informują Koleje Wielkopolskie. Przewoźnik stara się pozostawiać w siatce połączeń przede wszystkim pociągi kursujące w godzinach szczytu. Aby odzyskać pasażerów po powrocie do normalności, KW planują ponownie uruchomić wszystkie połączenia zaplanowane w rozkładzie jazdy oraz podjąć szeroką akcję promocyjną.
Związany z przyjętymi na czas pandemii koronawirusa środkami bezpieczeństwa spadek przewozów nie ominął także Kolei Wielkopolskich. – Ze względu na zamknięcie szkół oraz uczelni, a także przejście wielu osób na pracę zdalną frekwencja w naszych pociągach uległa znacznemu zmniejszeniu – mówi Beata Wagner z Wydziału Promocji i Marketingu KW. Podczas gdy przed wprowadzonymi ograniczeniami spółka przewoziła ok. 40 tys. osób dziennie, obecnie jej pociągami podróżuje średnio od 5 do 6 tys. pasażerów na dobę. Liczba uruchamianych pociągów uległa natomiast redukcji o ok. 40%. – Oznacza to również zmniejszenie dobowej pracy eksploatacyjnej o ok. 30% – uściśla Wagner.

Ograniczenia te weszły w życie 23 marca. – Zmiany zostały dokonane przede wszystkim w tzw. godzinach pozaszczytowych, tak aby utrzymać najważniejsze kursy. Dbamy o to, aby wprowadzone ograniczenia kursów w żadnym stopniu nie wpłynęły na komfort podróżnych – zastrzega przedstawicielka KW.

Sytuację pogarsza niepewność co do tego, jak długo jeszcze zagrożenie będzie się utrzymywało. – Krąży na ten temat wiele opinii i wyliczeń, niestety na takie pytanie niełatwo jest odpowiedzieć nawet naukowcom. Działania rządowe powinny spowolnić ten przyrost, ale nikt nie jest w stanie ocenić, jak szybko się to stanie. Śledzimy najnowsze doniesienia i stosujemy się do zaleceń. Miejmy nadzieję, że sprawdzą się najbardziej optymistyczne prognozy i późną wiosną problem koronawirusa przestanie istnieć – mówi Wagner.

Niezależnie od tego, jak długo potrwa pandemia i jej konsekwencje w zakresie podróżowania, konsekwencje dla wyników finansowych spółki będą niekorzystne. – Sporo naszych stałych pasażerów zdecydowało również o dokonaniu zwrotu biletów okresowych. Oczywiste jest zatem, że przychody Spółki w najbliższym czasie będą mniejsze – ocenia pracownica KW. Jak uważa, skalę tego spadku będzie jednak można ocenić dopiero po powrocie do normalnego działania.

Planują ofensywę promocyjną

Aby choć częściowo odrobić te straty, KW planują ofensywę promocyjną. – W momencie, kiedy wszystkie pociągi Kolei Wielkopolskich ujęte w regularnym rozkładzie jazdy będą ponownie kursowały, na pewno będziemy jeszcze intensywniej zachęcać do podróżowania koleją. Zintensyfikujemy nasze działania promocyjne, będziemy ponownie podkreślać wymiar ekologiczny podróży pociągiem. Wierzymy, że obecna kryzysowa sytuacja będzie miała również pewne pozytywne efekty, takie jak większe docenienie i odpowiedzialność ludzi za świat wokół. Wybór transportu kolejowego na co dzień to właśnie jeden z przykładów świadomego wyboru z punktu widzenia ochrony środowiska – deklaruje rozmówczyni RK.

Podobnie jak inni przewoźnicy kolejowi, wielkopolska spółka podjęła szereg środków ostrożności, by zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa. – Aby zminimalizować konieczność dotykania różnych elementów w pociągu, od 10 marca stosujemy automatyczne otwieranie drzwi. Oznacza to, że podczas wsiadania i wysiadania na stacjach nie ma konieczności naciskania przycisku – informuje nasza rozmówczyni. Od 18 marca w przedniej części każdego pociągu istnieją wydzielone strefy bezpieczeństwa dla pracowników. We wszystkich jednostkach zainstalowano ponadto dozowniki z płynem dezynfekującym.

– Podejmujemy również dodatkowe kroki w celu zabezpieczenia odpowiedniej ilości detergentów zarówno na użytek wewnętrzny spółki, jak i z myślą o podróżnych – w tym np. odpowiednich ilości mydła w toaletach pociągów. Specjalne procedury zostały też wprowadzone w obrębie samej firmy – podkreśla Wagner. Wprowadzono dodatkową dezynfekcję wszystkich pojazdów na koniec każdej doby z użyciem ciśnieniowych myjek parowych i specjalistycznych detergentów wirusobójczych.

Co z inwestycjami?


Rozwiązania zawarte w rządowym pakiecie antykryzysowym są – w ocenie przewoźnika – trudne do oceny. – W tym momencie ciężko się do nich odnieść. Będzie to możliwe po ustaniu pandemii i podsumowaniu strat, jakie ponieśliśmy, oraz zestawieniu ich z możliwymi działaniami pomocowymi. Jednocześnie po ukazaniu się zaktualizowanej tarczy antykryzysowej 2.0 analizujemy możliwości wykorzystania działań skierowanych dla dużych przedsiębiorców – mówi nasza rozmówczyni.

Mimo pandemii i związanych z nią restrykcji zamówienia na części zamienne i materiały eksploatacyjne są – według zapewnień przedstawicielki KW – realizowane na bieżąco. To samo dotyczy zakupów koniecznych do przeprowadzania przeglądów i napraw pojazdów. – Ograniczamy natomiast zamówienia, które obecnie nie są priorytetowe, takie jak materiały promocyjne. Jednocześnie analizujemy plan finansowy pod kątem oszczędności w wydatkowaniu środków finansowych w 2019 r. i przesunięcia działań inwestycyjnych na lata kolejne – informuje Wagner.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport