Partnerzy serwisu:

Koleje w USA. Amerykańscy analitycy przestrzegają przed CRRC

Piotr Kumelowski 22.12.2019 6,8k

Koleje w USA. Amerykańscy analitycy przestrzegają przed CRRC
Fot. Leaflet, CC BY-SA 3.0
Co słychać na kolei w USA? Streszczenie najświeższych informacji o kolei „zza wielkiej wody” przygotował dla czytelników "Rynku Kolejowego" Piotr Kumelowski.
  • Jeszcze niedawno poniższe rozważania byłyby uważane za “anty-chińską teorię spiskową”, ale obecnie publikowane są w apolitycznym, trzeźwym miesięczniku branżowym Railway Age. Chodzi o szybką, światową ekspansję chińskiego przemysłu taborowego, która toczy się wg innych reguł, niż te panujące na Zachodzie. Oto kilka wyjątków z raportu firmy analitycznej Radarlock, zatytułowanego “CRRC i Pekin w wyścigu do globalnej dominacji na rynku taboru kolejowego”:
  • Konglomerat CRRC (China Railway Rolling Stock Corp.) jest ramieniem chińskiego rządu, z powiązaniami z tamtejszą Partią Komunistyczną, a jego zarząd przedstawia się alternatywnie jako biznesmani lub funkcjonariusze partyjni. Raport Radarlock stwierdza, że CRRC oświadczał, iż celem jest zwycięstwo nad amerykańskim przemysłem taboru kolejowego. CRRC należy do najbardziej subsydiowanych państwowych firm chińskich. Ich międzynarodowa ekspansja nakierowana jest na pozyskiwanie zagranicznych technologii oraz tajemnic handlowych z udziałem czynników wojskowych, a doroczny raport CRRC stwierdza, że w swojej działalności kierują się tzw. fuzją wojskowo-cywilną (military-civil fusion), podporządkowaną lojalności wobec chińskiego państwa.
  • W sierpniu miało miejsce dość symboliczne wydarzenie: w byłej fabryce lokomotyw General Electric (obecnie Wabtec) w pensylwańskiej miejscowości Erie zdemontowano 110-letnia sieć trakcyjną nad 4-milowym torem testowym. Ostatnimi wyprodukowanymi tam lokomotywami elektrycznymi były maszyny E60 dla pasażerskiego Amtraka we wczesnych latach 90. XX wieku, później General Electric przestawiła się całkowicie na lokomotywy spalinowe. Demontaż przyspieszyły gnijące drewniane słupy trakcyjne oraz złodzieje podkradający miedzianą sieć jezdną.
  • Pasażerski, dalekobieżny Amtrak zanotował bardzo dobre wyniki finansowe za rok obrachunkowy od października 2018 do 30 września 2019 r.: przewieziono 32,5 mln pasażerów (wzrost o 2,5%), całkowity przychód wyniósł 3,3 mld dolarów, zaś roczny operacyjny deficyt spadł aż o 83%. Nakłady inwestycyjne w wysokości 1,6 mld dolarów wzrosły o 9,4% w porównaniu do poprzedniego roku obrachunkowego. Mimo pozytywnych trendów w amerykańskiej ekonomii, nadanie ładownych wagonów klasycznych i intermodalu spadło o 8% w porównaniu z ubiegłym rokiem, zaś zatrudnienie przez największe towarzystwa kolejowe tzw. Class I zmniejszyło się w ostatnich 12 miesiącach o 9.5%.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony