Partnerzy serwisu:

Koleje Śląskie: 2015 rokiem inwestycji

Dominik Lebda 30.04.2014 223

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
Komentarze:
2014-04-30 09:05:16 Autor: emanuel-kant
---.google.com
Kolejna błyskotliwa wypowiedź pani RR. Chciałbym jednak wiedzieć która ze zmodernizowanych jednostek EN57 nie jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych?
Zastanawiam się też gdzie jest kres szaleństwa w tej spółce? Nowy tabor właśnie obiecano, prezes obiecał maszynistom podwyżkę o 900zł do końca 2015 roku, od lipca tego roku przechodzimy na jedno miesięczne rozliczenie nadgodzin, czyli w efekcie mamy tylko wzrost kosztów.
Plan transportowy nie przewiduje wzrostu pracy przewozowej aż do 2020 roku...
Kurwa, gdzie tu ekonomia, gdzie tu pasażer?
2014-04-30 09:21:04 Autor: Wieńczysław Nieszczególny
---.116.85.33
Fajnie, że chcą kupić nowy tabor. Ale w nowych pociągach też będzie brudno i śmierdziało jeśli nie będą regularnie i dokładnie myte. Teraz mają kilkanaście nowych pociągów ale są brudne i śmierdzi w nich jak w starych "kiblach".
2014-04-30 09:26:59 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
co z tego, że są nowe pociągi jak poza 2 liniami nie ma czym jechać....
2014-04-30 10:27:20 Autor: tni
---.adsl.inetia.pl
A kiedy powstaną jakiekolwiek połączenia transgraniczne z Republiką Czeska? Od 10 lat jesteśmy w Unii Europejskiej a dojechać do Ostrawy albo Bogumina nie ma jak!
2014-04-30 10:51:24 Autor: amigo.ze.szwecji
---.opera-mini.net
Cytat:
Fajnie, że chcą kupić nowy tabor. Ale w nowych pociągach też będzie brudno i śmierdziało jeśli nie będą regularnie i dokładnie myte. Teraz mają kilkanaście nowych pociągów ale są brudne i śmierdzi w nich jak w starych "kiblach".

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

To jest właśnie polskie gospodarzenie,nie dość że był falstart przez kombinatorów to na kredyt kupuje się kosztem pasażera w zaległościach bieżących płynności finansów spółki.

A inkasent przyjdzie i mówi proszę przygotować bilety do kontroli.
2014-04-30 10:53:07 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
@tni
o to także pytam...

zwłaszcza, że to nie musi być aż takie trudne.
Są czescy przewoźnicy którzy wieczorem kończą trasę swoich pociągów w Bohuminie, wydłużyć trasę do Katowic nie byłoby czymś niewykonalnym.
Owszem pozostaje kwestia załatwienia biurokracji dla taboru...

Jedyny problem to trzeba by za to zapłacić a KŚ już kosztują majątek, PLK ma stawki astronomiczne które hamują rozwój kolei - zamiast promować uruchamianie większej ilości lekkich składów pasażerskich na nie przeciążonych liniach kolejowych(i tym samym szkodzą także PLK)

Jedynie premiują przejazdy po CMK, a potem jest zdziwienie, że wszyscy chcą tylko tam jeździć a linie regionalne zanikają.
2014-04-30 11:03:10 Autor: cwaniak
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A za co te inwestycje w nowy tabor?Koleje śląskie nie maja płynnośći...urząd marszałkowski zresztą też
2014-04-30 11:37:23 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
Ah Ci ZNAfCY w komentarzach. g...no wiedzą a się udzielają.
2014-04-30 11:59:44 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
@LOL

To forum nie jest tylko dla znawców, jakim za pewne jesteś.

Natomiast Twoja obecność jest tu wskazana byś nam tłumaczył jaka jest rzeczywistość i wyprowadzał z błędu.

Dlatego bądź tak dobry i zawieraj głos merytoryczny, albo po prostu nie zaglądaj na forum skoro Cię to gryzie, że ludzie spoza branży (jeszcze!!!!) interesują się koleją i leży im na sercu jej los.
2014-04-30 12:42:59 Autor: masz. KŚ
---.gliwice.vectranet.pl
Pani prezes ale prosimy o STADLERKI prosimy
2014-04-30 13:04:42 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
Zakup taboru, jak informuje nas zarząd spółki jest krokiem na przód dla wizerunku spółki, oraz krokiem na przód na usamodzielnienie się spółki od sp. Przewozy Regionalne. Jak wiemy spółka dzierżawi jak na razie tabor od dwóch podmiotów jakimi są Sigma (dzierżawa 8 pojazdów DH1 oraz DH2) oraz Przewozy Regionalne (dzierżawa 18 pojazdów EN57). Warto dodać iż jeździ więcej pojazdów EN57, z powodu wycofania z eksploatacji pojadów Sigmy Tabor. Obecnie z tego co mi wiadomo jeździ tylko jedna DHatka, w ramach pozostałych są ściągnięte z PRów jednostki.

Koszta eksploatacji własnego taboru są tańsze niż dzierżawa taboru od podmiotów zewnętrznych. A tym bardziej eksploatacja nowoczesnych pojazdów bezobsługowych typu EN75 Stadlera jest jeszcze bardziej korzystna dla spółki w porównaniu do Elfów PESY, które jak wiemy, nie szczycą się dobrą renomą z punktu widzenia eksploatacji i samej obsługi (nie mówimy o samym podróżowaniu pojazdem).

Jestem takiego zdania, że jeżeli spółka ma kupować tabor, to niech nie kieruje się ceną zakupu, tylko przeszłościa oraz bezawaryjnością taboru danego producenta. Można się domyśleć, że nawiązuję do zakupu pojazdów Stadlera. Chodzi tu głównie o pojazdy z rodziny Flirt 3 generacji, (Flirt 2 generacji już nie będą produkowane).

Pamiętamy jeszcze z 2007 roku, jak Stadler oferował Urzędowi Marszałkowskiemu zakup 20-sztuk pojazdów EN75 a w ramach zakupu tej że ilości, zostanie wybudowana hala na torze 13-stym (dawna grupa Przewozów Regionalnych w Katowicach). Mam takową nadzieję, że propozycja jest wciąż aktualna, a hala do napraw pojazdów sp. Koleje Śląskie jest jak najbardziej PRO. Ponieważ oprócz Łaz, Śląskie nie mają wgl. gdzie odstawić pod dachem swojego Taboru. A jak wiemy, w Łazach zmieści się na styk maksymalnie jeden Elf *na długość. Taki sześcio-pak Pesy czy 35we Newagu już się nie zmieści, a rozczłonanie składu nie wchodzi w grę.

Reasumując kupno taboru jest jak najbardziej dobrym posunięciem, ponieważ spółka musi w końcu się usamodzielnić i realizować rozkład jazdy w 100% swoimi pojazdami, ażeby zminimalizować koszta. Wiadomo, że zakup taboru nieco nadszarpnie budżetem, ale taki zakup nie jest na jeden dzień czy rok. Jest to zakup na LATA, a spółka właśnie uzyskała zdolność kredytową tak więc zakup na raty bądź na zasadzie leasingu z wykupem za 1 zł wchodzi w grę.
2014-04-30 13:18:12 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
@tni.
Połączenia międzynarodowe (transgraniczne) szybko nie nastąpią. Ponieważ jest to bardziej skomplikowane niż połączenia regionalne.

Argumentem Pani Rogowskiej przeciwnej uruchomienia połączeń międzynarodowych jest fakt, że pracownikom trzeba było by wypłacić dodatkowe pieniądze za delegację za granicę, dodatkowe ubezpieczenie za pobyt służbowy za granicę i tak dalej i tak dalej.

Dodam tylko, że uruchomienie połączeń międzynarodowych nie należy do gestii Kolei Śląskich. Dużo osób myli fakt, iż odpowiedzialnym podmiotem za zlecanie oraz wytyczanie tras pociągów osobowych jest Urząd Marszałkowski. Bez jego ingerencji spółka może sobie tylko pogdybać o Bohuminie, Czeskim Cieszynie czy Zilinie. Jeżeli UM nie wystąpi z realizacją połączeń międzynarodowych, to spółka nic nie ma do tego. Jeżeli UM wyrazi chęć takowej realizacji, to wówczas spółka realizująca rozkład rozpatruje czy jest zdolna do takich połączeń międzynarodowych.

Szybko to nie nastąpi, ponieważ pociągi międzynarodowe nie finansuje ministerstwo, tylko urząd marszałkowski - to się nazywa transgraniczny. Jeżeli UM Śląski z UM Opolskim dogadali się z realizacją wspólnie takich pociągów jak niegdyś Wrocaław - Chałupki/Bohumin czy później Opole Gł. - Chałupki/Bohumin to wówczas ministerstwo pokryje koszta zorganizowania takich przejazdów. Ponieważ żeby uznać pociąg międzynarodowy i dostać na niego dofinansowanie, musi pokonać trasę przez co najmniej dwóch województw. W rozkładzie 2011/12 można było już odczuć zmiany tego przepisu, na przykładzie pociągów z Katowic do Bohumina, przez Zebrzydowice, który pozostał usunięty, a zaś pociąg zwany w ostatnim rozkładzie obsługującym sp. Przewozy Regionalne "Rumcajs" z Opola Gł. do Bohumina przez Chałupki pozostał, ponieważ był dalej finansowany z ministerstwa - przejazd przed dwa województwa.
2014-04-30 13:36:49 Autor: ROTFL
---.182.161.186.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@LOL

A jak jest z mozliwoscia wjazdu taboru na stacje graniczna po czeskiej/slowackiej stronie? Podobno tabor ks z jakis przyczyn formalnych nie moze tam wjezdzac. I z taboru jakim dysponuje Ks tylko En57 z Pr moze.
2014-04-30 13:37:14 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
Dodam jeszcze, iż fakt wycofania się z modernizacji pojazdów EN57 jest również jak najbardziej rozsądnym posunięciem. Fakt faktem, pojazdy te prezentują się przyzwoicie ale po kilku latach eksploatacji są tak samo wyeksploatowanie jak stare poczciwe EN57, głośno i trzeszczy i itp. Ponadto w tych pseudo modernizacjach montuje się zmodernizowane wózki z amortyzacją sprężynową. Jeżeli już modernizujemy, to dlaczego podmiot, który je modernizuje nie zastosuje wózki typu poduszkowe takie jak mają już zastosowanie nowoczesne pojazdy typu Elf, Impuls czy Flirt.? Na pewno pojazdy EN57 po modernie z takimi wózkami by zyskały na komforcie jazdy.
2014-04-30 13:42:17 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
Tabor jaki posiadają Koleje Śląskie nie może wjechać na teren Czech czy Słowacji ponieważ nie mają odpowiednich zezwoleń na wjazd na terytorium innego Państwa. Pojazdy EN57 posiadają takie zezwolenia ponieważ od iks lat już tam jeżdżą, tak więc ciągłość realizacji przejazdów składów EN57 wciąż jest, tak więc zezwolenie jest wciągu podtrzymywane. Nie znam się na zasadach przydzielenia zezwolenia na dopuszczenie, ale podczas transportów Elfów na mycie do czeskiego Bohumina, Elfy do stacji Chałupki jechały o własnych siłach, a później były sprzęgane z lokomotywą ET22:

http://farana.flog.pl/wpis/8520610#w
2014-04-30 13:47:50 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
Warto też dodać, ze jeżeli Urządowi Marszałkowskiemu zależało na realizacji połączeń do Czech i do Słowacji, to zawsze można wypożyczyć 4 ET22 oraz 12 wagonów od Czechów i można jeździć spokojnie bez obaw na zezwolenia o dopuszczenie do danego kraju. A na chama dało by radę jeździć pojazdami EN57. Lecz póki co, moje zdanie jest takie, że najpierw uregulujmy realizację połączeń u siebie, a później zajmijmy się połączeniami międzynarodowymi.
2014-04-30 14:20:23 Autor: Pikuś
---.174.68.52
do@ LOL
Czyli ministerstwo oszukiwało odpisując że Pociągi Kraków - Żylina ma dofinansowywać Urząd Marszałkowski? W jakiej ustawie to pisze?
2014-04-30 14:30:57 Autor: ceglev
---.internetdsl.tpnet.pl
A gdzie są te wszystkie SZT z Sigma Tabor zapowiadane już dawno temu ?
Gdzie jest jednostka województwa śląskiego w małopolskim ?

Dwa dni temu była po południu godzinna audycja LIVE w Radio Katowice z Zawiercia, ludzie wylewali żale, że płacą bilety po 12zł/24zł w dwie strony, drogie bilety miesięczne, a pociągów jest mniej niż za czasów PR, muszą stać do Katowic bo jest za mało kursów, szczególnie jadąc do pracy i wracając... i chętnie jeździliby dalej składami PR 2xEN57 niż krótkim Elfem na stojąco...

Pan rzecznik KŚ mówił, że sytuacja jest im znana i kierują na linię Gliwice-Zawiercie-Częstochowa najdłuższe i podwójne jednostki, a z czasem będzie lepiej. Tak patrzyłem bo akurat wjechał na tory odstawcze skład SA138 z Gliwic - "wysokopojemny" parodia...

Dlaczego zatem nie jadą w porze największego obłożenia dwie jednostki wypożyczone z PR ? Widziałem ostatnio jak z peronu 5 ruszała do Czechowic właśnie totalnie pusta jednostka EN57 - czy tam nie może kursować krótki SZT skoro nie ma pasażerów ?
2014-04-30 14:38:26 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
Koleje Śląskie mają taboru na styk. Najkrótsze pojazdy SA109 jeżdżą na Cieszynie oraz Wadowicach (czasami tam co innego jedzie niż SA109). Taboru jest w zasadzie na styk. A mniejszej pojemności pojazdów niż EN57 spółka ta nie posiada. A dwój jednostek nie dadzą ponieważ jak już pisałem mają na styk. Ponadto dwa Elfy są odstawione. Jeden czeka na decyzję kto jest powinien zapłacić za naprawę powypadkową (bodajże Elf 004, ten co spaliła mu się kabina i elektronika), a drugi (nie wiem jaki numer), ma połamany patyk, do tego flirty idą na naprawę P4, tak więc taboru jeszcze mniej zostało.
2014-04-30 14:44:26 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
@cyglev. Zapewne Ci chodzi o pojazdy typu Vt614 (via SN84). Umowa na dzierżawę tych jednostek już dawno się skończyła, w zamian za Vt614 (via SN84) jeździły wypożyczone EN57 od PRów. Umowa się skończyła tak więc i jednostki zostały oddane, i wówczas Śląskie ogłosiły przetarg na kolejne jednostki PRów. Niedawno znów ogłoszono przetarg na dzierżawę kibli, ponieważ kończy się znów umowa z Sigma Tabor, tym razem na szczęści już ostatnia właśnie na te DH1 i DH2. Tak wiec po spółka tylko będzie miała dzierżawę od PRów.

Co do @cygleva, zapewne Ci chodzi o ED72A-005. Umowa na modernizację tego pojazdu jest bardzo skomplikowana, prawnicy Przewozów Regionalnych wyszukali w owej umowie, że jednostka jest dożywotnio przekazania Śląskiemu Zakładzie Przewozów Regionalnych, a że ŚZPR został zlikwidowany, to jednostka automatycznie przechodzi do sąsiedniego zakładu Przewozów Regionalnych. Wstępnie się ugadano że jednostka ma kursować na stykach województwa Małopolskiego ze Śląskim, głównie Kraków Gł. - Katowice, ale jak wiadomo różnie to bywa, i jednostka jeździ gdzie PRom się podoba. Póki sp. Przewozy Regionalne będzie istnieć, do tego czasu ED72A-005 będzie tam jeździła.
2014-04-30 14:51:08 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
Co jeszcze do kursowania najkrótszych pojazdów Kolei Śląskich, to właśnie one jeżdżą na Cieszynie i Wadowicach bo tam zupełne pustki jeżdżą. Na Oświęcim przez Imielin byś się zdziwił jaka pustka tam jeździ, to zależy od dnia i godziny, w szczycie transportowym (powroty i dojazdy do pracy/szkół) obłożenie składu jest dość zadowalające, tak wiec na zasadzie jednego pociągu, który faktycznie może kursować pusty, nie można sugerować się wszystkimi kursowanymi tą linią pociąg.
2014-04-30 14:56:34 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
@Pikuś, nie wiem w jakiej ustawie, ponieważ nie siedzę aż tak w polityce i systemie dofinansowań na kolei, ale taką odpowiedź dostałem z Urzędu Marszałkowskiego, w odpowiedzi na pismo dot. finansowania przewozów regionalnych w województwie. Być może znów coś zmienili i zupełnie pociągi osobowe/regionalne finansowanie przerzucili na Urzędy Marszałkowskie. Musiał byś się Sam zorientować co i tak. A jak Ci napisali że ma UM finansować, to widać że zupełnie się odczepili od finansowania.
2014-04-30 15:17:13 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
@LOL

z tym przejazdem przez dwa województwa to można sobie poradzić trzeba tylko współpracy (między KŚ i PR)
Można robić pociągi typu Kielce - Katowice - Ostrawa albo Kraków - Katowice - Ostrawa.
Można dogadać się z jakimś przewoźnikiem z Czech i zrobić skomunikowanie a może nawet wspólne bilety na jego połączenia dalej. (Czesi z jakąś firmą busową się dogadali - co potwierdza teorię, że kolej w Polsce to tylko po drogach...)

Uważam, ze tego typu połączenia są konieczne i powinny być traktowane jak jeden z priorytetów. Jednakże trzeba to zrobić z głową np. taryfa powinna być sumą taryf regionalnych w Polsce i Czechach a nie 4 razy więcej. No i zrobić skomunikowania, ostatnio jak pociąg z Polski przyjeżdżał do Bohumina to akurat po odjeździe wszystkich pociągów (w stronę Ostrawy i Ziliny)

Osobiście widziałbym coś takiego: Kielce (ale po CMK) (lub Kraków) ok 5 - Katowice ok 7 - Ostrawa. Od biedy może być też Sędziszów - Ostrawa, taki pociąg już istnieje do Katowic "wystarczy" wydłużyć trasę do Ostrawy/Bohumina.
Ewentualnie do Czeskiego Cieszyna przez Zebrzydowice

Tabor będzie EN57 więc nie ma problemu z homologacją. Za to z przejazdem po CMK...ale może da się zrobić uprawnienia dla Flirtów przecież Czesi też je mają.
Nie problem, że to trochę potrawa...czekamy już tyle lat na normalną ofertę, kolejne 5 też możemy poczekać tylko niech ktoś w końcu zacznie myśleć i działać.

Jeszcze jest bzdura ze Zwardoniem.
Pomijam brak skomunikowań rano, ale dlaczego nie da się od strony Polski kupić biletu? Przecież koleje słowackie dojeżdżają do Zwardonia.
2014-04-30 15:19:24 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
@LOL
swego czasu pozmieniali zasady finansowania.

ale to i tak jest ten sam problem:
a) ktoś musi dopłacić.
b) połączenie jest potrzebne - bez niego jesteśmy odcięci od świata, EC jest za późno(a wracają zbyt wcześnie), za mało, nie zatrzymują się na terenie województwa bliżej granicy niż Katowice.
2014-04-30 16:14:44 Autor: Maszynista DB
---.customers.d1-online.com
@LOL

A skąd wiesz ze KS dzierżawi 8 SZT (DH1/DH2)???

Przecież to nie dzierżawa, tylko leasing!
2014-04-30 16:18:48 Autor: Nick
---.umcs.akademiki.lublin.pl
Mam pytanie. Czy w obecnej sytuacji jest szansa na uruchomienie pociągów KS lub PR z Żywca do Krakowa ( lub choćby czegoś na linii Żywiec - Sucha Beskidzka)? Czy są takie pomysły, czy ktoś o tym myśli? Dlaczego połączenia zostały zlikwidowane?

Dojazd busami/autobusami jest bowiem katastrofalny, często miejsc już nie ma i trzeba czekać na kolejny (również z niepewnością, że dostanie się bilet).

*proszę nie powoływać się na argument złego stanu torowiska, ponieważ aktualnie z powodu budowy zapory w Świnnej Porębie ( a co się z tym wiąże, przekładania torowiska), kursują nocą, w przejazdach służbowych liczne pociągi zarówno KS jak i PR.
2014-04-30 16:26:24 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
@Nick

Jest grupka zapaleńców która zasypuje urzędy i przewoźników w tej sprawie ale skutek marny niestety....
niektóre samorządy przy trasie tez popierają ten pomysł ale same dużo nie mogą...

Brakuje trochę tez marketingu, że ta linia to nie ma być ruch między wioskami tylko połączenia do Krakowa z Żywca, Beskidu Żywieckiego a nawet Słowacji (bez zmiany kierunku jazdy po budowie łącznicy w Krakowie!)

Po drugie linia bardzo potrzebuje remontu....
2014-04-30 16:41:18 Autor: LOL
---.adsl.inetia.pl
@Maszynista DB.
Suma sumarom leasing a dzierżawa to prawie to samo, ale tak czy siak wiadomo o co chodzi. Ogólnie mówiąc kończy się umowa, a Śląskie już chcą się odczepić od Sigmy.

Przy okazji, jeżeli Sigma Tabor już nie będzie świadczyła usług KŚiom, to automatycznie nie mają co robić na Śląsku, co się nasuwa myśl przejęcia 13-stego w Katowicach.

Śląskie powinny się temu bardziej przyjrzeć, bo nie dość że grupa jest w sercu Śląska, to i wszystko ma w jednej kupie co Śląskim brakuje.

-hale wraz z kanałami pod dachem;
-tory odstawcze;
-swobodny dostęp firmą odfekaliącym składy;
-dużo pomieszczeń biurowych;
-łatwy i swobodny dojazd do grupy;
-mniejsze koszta związane z wynajmem ochrony;
-mniejsze koszta za postoje na torach PLKi;

Same plusy, teraz kwestia tylko dogadać się z Przewozami.
2014-04-30 19:49:08 Autor: Figid
---.dynamic.chello.pl
Wystarczy obejrzeć pociągi KŚ z zewnątrz. Zarośnięte brudem aż wstyd. Ten tabor ma jakieś zaplecze? Zresztą po co myć, lepiej poczekać aż zeżre rdza i kupić nowe.
2014-04-30 20:03:56 Autor: xwe
---.adsl.inetia.pl
Od kiedy plastik i aluminium rdzewieje? Mowa o elfach. . .
2014-04-30 21:22:20 Autor: ziomej
---.centertel.pl
ja tę spółkę podziwiam. wpadli w szambo, z którego ekipa Krigera czy Rębilasa nie wyszłaby za nic w świecie, województwo poza jednorazową forsą niczym ich nie ratuje i podkłada kłody w postaci "Planu transportowego" a oni jeszcze mówią o inwestycjach, quite good.
2014-04-30 21:34:43 Autor: Róg
---.leon.com.pl
Nie mniejszą bolączką Kolei Śląskich jest brak strategii marketingowej. Brak integracji z innymi organizatorami przewozowymi w województwie śląskim. Brak ofert które przyciągałyby ludzi dojeżdżających do pracy autami lub jeżdżących na wycieczki rodzinne. Brak elastyczności w przypadku kiedy na podobnych relacjach busowi przewoźnicy prywatni oferują tańsze przejazdy. Kiepska dystrybucja biletów - w niektórych większych miastach w ogóle brak kas. Bardzo kiepska łączność z mediami. Słowem Śląski Zakład Przewozów Regionalnych Bis. Nawet Rogowska ta sama co z czasów PR czyli "nic możemy", "nic nie potrafimy", "nic się nie da".
2014-04-30 21:53:05 Autor: ziomej
---.centertel.pl
@Róg

zacznijmy od pornonionego planu transportowego, który do wymienionych przez Ciebie dobrych działań zniechęca w zdecydowanym stopniu.

Kaesie na to w jakie szambo wpadli to i tak dużo mogą...
2014-04-30 22:19:20 Autor: Figid
---.dynamic.chello.pl
XWE

nawet jeżeli nie rdzewieje to nie znaczy, że można nie dbać o czystość i wizerunek. Człowiek też może umyć się raz w roku. Tak dla oszczędności.
2014-04-30 22:44:45 Autor: Marek nie kolejarz
---.dynamic.chello.pl
Ja mam taką prośbę do "znafców" dajcie sobie spokój z tymi komentarzami i jak chcecie coś zmienić a do tego trzeba mieć jaja to zatrudnijcie się w plk, ks. lub ic i działajcie. Bezproduktywne pisanie na forum nie wnoszące nic po za oczernianiem ppokazuje tylko waszą niewiedzę. Udowodnijcie swoje teorie w praktyce: czyli podstawa prawna, przepisy w tym kolejowe, oceńcie warunki miejscowe, możliwości taborowe i finansowe, kadrowe itp. i dopiero potem wypowiadajcie głośno swoje pomysły. Nie sztuką jest marzyć o lataniu, sztuką jest stworzyć warunki z otaczającej nas rzeczywistości aby latać. Co do imiennego oczerniania kogokolwiek na jakimkolwiek forum: to że ktoś nie przyjął was do pracy lub was z niej zwolnił nie uprawnia was do publicznego pisania nieprawdy. To pomówienie i za to można iść do sądu. Co do Wiceprezes KŚ to chyba pokazała i pokazuje wam że wasza teoria w praktyce by się nie sprawdziła przy takim spadku od poprzedników myślących też teoretycznie. Postawiła KŚ na nogi? Postawiła! Czyli potrafi osiągnąć cel. Liczy się skuteczność nie obietnice bez pokrycia. UMWŚ też. udowodnił że potrafi działać skutecznie. Więcej optymizmu idą w dobrym kierunku
2014-04-30 23:46:22 Autor: Maszynista DB
---.customers.d1-online.com
@LOL

No może nie to samo.
Jak dobrze się w przetargu doczytałem to leasing na te 8 SZT leci przez 7 lat. KS płaci miesięcznie raty plus odsetki. Po upływie tego czasu SZT przechodzą na własność KS.

W ciągu tego czasu Sigma odpowiada za utrzymanie SZT. Jeśli te pociągi nie działają tak jak mają, to Sigma musi płacić kary umowne. (0,1 Procent wartości Szt za dzień.)
2014-05-01 01:03:53 Autor: g0sc123
---.fucio.net
Hm, kolejny popis porażającej swą głupotą p. Rogowskiej jak widzę nastąpił :-)
Muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem prezentowanej logiki: gdyby PLK nie modernizowało stacji dostosowując je przy okazji do istniejących przepisów, to jak rozumiem KŚ by kupowały składy, które wręcz utrudniałyby a nawet uniemożliwiały jazdę niepełnosprawnym? A może nawet KŚ by kupowały stare EN57 nie planując jakiejkolwiek ich modernizacji? Zaprawdę powiadam Wam, logika KŚ poraża...


@Pikuś: Co ministerstwo ma do połączeń Kraków - Żylina? Przecież od kilku lat ustawowo przerzucono obowiązek finansowania takich relacji na samorządy, co daje efekt widoczny dzisiaj.


@LOL: Mogę prosić o informację, kiedy została rozwiązana umowa z Sigmą na SN84? I dlaczego KŚ zrywają pięcioletnią umowę na SN82 i SN83? I jak rozumiem rezygnują z praw własności do nich?
Niestety możesz mieć rację, te plany KŚ są krokiem "na przód": POlitycy wystawiają na przód sceny KŚ by w mediach zabłysnąć i pokazać jak los szaraczków leży im na sercu. Ale w przyszłym roku będzie po wyborach i KŚ nie będą potrzebne na przedzie sceny, mogą zamiast tego zostać wycofane na tył, może nawewt za kulisy. I tego się poważnie obawiam...
W każdym razie szykuje nam się jedyny przewoźnik, który zamiast zajmować się przewozami będzie brał aktywny udział w kampanii wyborczej - tym bardziej, że to jedyny w kraju przewoźnik dysponujący Taborem przez duże "T" :-)
BTW, wytłumacz laikowi, w jaki niby sposób spółka właśnie uzyskała zdolność kredytową? Czyżby fotel znów nagiął prawo i w tajemnicy podpisał z KŚ umowę wieloletnią? Bo bez tego nie sposób mówić o zdolności kredytowej firmy, którą po przegranych przez PO wyborach wykończy uczciwy przetarg...
Jeśli chodzi o połączenia międzynarodowe, to polecałbym Ci lekturę obowiązującego prawa. Twoje gdybanie niestety jest błędne, zgodnie z prawem pociąg relacji Opole (Wrocław) - Bogumin (Ostrawa) zostanie uznany pociągiem transgranicznym właśnie, nie międzynarodowym. Gdybyś zadał sobie trud przeczytania odpowiednich przepisów, to znalazłbyś słowa "co najmniej jednego województwa (...) położony bezpośrednio przy granicy Rzeczypospolitej Polskiej". A tak się składa, że zarówno śląskie, jak i opolskie oraz dolnośląskie leżą przy tej samej granicy z Czechami...
A fakt, KŚ kupią zaplecze w Katowicach. W końcu PR potrzebują kasy i chcą się tego pozbyć. A nikt poza KŚ nie zapłaci za ten teren żądanych pieniędzy.

@ROTFL: OIDP, to zasadniczym problemem są pieniądze związane z dopuszczeniami na Czechy. Taka impreza kosztuje bodajże dwa czy dwa i pół miliona.


@Maszynista DB: Leasing jest formą dzierżawy właśnie :-)


@Nick: Te połączenia nie mają szans. UMWM jest im przeciwny, zgodnie z prawem zaś UMWŚ nie może dopłacić KŚ do kilometrów w małopolskim...
2014-05-01 05:43:04 Autor: Zdzichu kolejarz
---.dynamic.gprs.plus.pl
@Marek nie kolejarz

> Co do Wiceprezes KŚ. Postawiła KŚ na nogi? Postawiła!

Powiedz to ludziom z linii Częstochowa - Lubliniec a zwłaszcza studentom którym uwielbiana przez ciebie wiceprezes zlikwidowała jedyny dojazd na uczelnie.
2014-05-01 09:06:23 Autor: to tylko ja...
---.leon.com.pl
emanuel-kant czy tobie się kiedyś coś w ogóle podobało..? Pieprzony malkontent ! Zresztą jeden z wielu.Polak to tylko pić wódkę i narzekać potrafi.Przecież od czegoś do ch...ry trzeba zacząć..! Ty masz w domu wszystko nowe , zawsze czysto i pomyte gary nawet od razu po obiedzie? Puknij się w łeb i zastanów , czy to co piszesz , to na pewno coś mądrego? Pewnie jeteś maszynista któremu nic sie nie podoba
2014-05-01 09:30:43 Autor: Marek nie kolejarz
---.dynamic.chello.pl
@Zdzichu kolejarz - problem połączeń do Lublińca a raczej Opola i dalej do Wrocławia ma głębsze korzenie niż likwidacja połączeń do Lublińca przez KŚ. Plan modernizacji tej linii zakładał zamknięcie łącznicy do stacji Częstochowa. Osobowa na dość. długi okres. Nie wyszło w tamtym roku. ma wyjśc w tym. To zniechęca. Druga sprawa pociągi za PR były pełne ale na terenie woj. Opolskiego. Z Częstochowy jezdzili studenci tylko w poniedziałki piątki i niedziele. Ta linia wymaga szybkości kas dobrych dróg dojazdowych do dworców i parkingów (darmowych) dla klientów. Po zza tym KŚ musiałyby jezdzić do Opola lub Wrocławia a nie Lublińca. Lub byc dobrze skomunikowani z PRami z czym bywa róznie jak np. z PR Łódz ktory ma gdzieś mieszkańców Częstochowy i dojeżdżających do i z Katowic i dalej. Tu potrzebne są rozwiązania systemowe nakładające na sąsiadujące województwa utrzymywanie takich połączeń a na PLK obowiązek utrzymywania skomunikowań nawet podczas największych remontów. Wiceprezes ceni każdy kto widzi oddłużanie i likwidację bałaganu jest to powolne ale jest. Jeat wielu mądrych prezesów ich zastępców itp. którzy. potrafią coś naprawić. Przykład PESA czy ARRIVA. Albo podupadłe PKSy podnoszące się po latach tragicznych wręcz doświadczeń z nimi. Być dobbrym managerem to sztuka ale ekonomii nie przeskoczysz. Braki taborowe uzupełnisz ofertę też ale jak masz zaplecze i pieniądze oraz ludzi z pasją z którymi możesz realizować to wszystko to jest dopiero sukces i myślę że KŚ po tym upadku zaczynają mieć to coś co pozwoli im się odrodzić. Jadąc pociągiem słyszyszz i widzisz chęć do pracy konduktorów i maszynistów a nawet pracowników innych pionów ttej firmy opowiadających często o z nieudawaną pasją o tym co robią i dla kogo. Jak zawsze są też leserzy ale tego nie wytępisz. Pozdr i więcej optymizmu
2014-05-01 14:54:58 Autor: Zdzisiek kolejarz
---.dynamic.gprs.plus.pl
@Marek nie kolejarz

> problem połączeń do Lublińca a raczej Opola i dalej do Wrocławia ma głębsze korzenie niż likwidacja połączeń do Lublińca przez KŚ.

Może ma, może nie ma, niemniej studentów z całego powiatu lublinieckiego, którzy dojeżdżali pociągiem do Częstochowy, jakby odcinek pozalubliniecki (czyli od Pawonkowa na zachód) cokolwiek mało interesuje.

> Plan modernizacji tej linii zakładał zamknięcie łącznicy do stacji Częstochowa. Osobowa na dość. długi okres. Nie wyszło w tamtym roku. ma wyjśc w tym.

Sęk w tym, że plan zajęć na studiach nie zakładał wolnego od nauki ani w tamtym, ani w tym roku.

> To zniechęca.

Od wspierania swoimi podatkami KŚ - tu pełna zgoda.

> Druga sprawa pociągi za PR były pełne ale na terenie woj. Opolskiego.

Kto ci takich głupot nagadał?

> Z Częstochowy jezdzili studenci tylko w poniedziałki piątki i niedziele.

A to co za argument? Po cóż mieliby jeździć w inne dni? A do Wisły jeden z nieistniejących już przewoźników chciał jeździć tylko w słoneczne dni. To dopiero był hit!

> Ta linia wymaga szybkości kas dobrych dróg dojazdowych do dworców i parkingów (darmowych) dla klientów.

Szybkość będzie wkrótce, a przynajmniej na jednym torze zawsze była. Nie jest niczym dziwnym na kolei prowadzenie ruchu osobowego po jednym torze a towarowego po drugim, dwukierunkowo. Kasy studentom nie są potrzebne do niczego, to tylko tworzenie bytów dla kolejarskiej rodziny. Student kupi sobie bilet przez internet, komórkę, w automacie.
Dobre drogi dojazdowe są, parking darmowy zawsze się znajdzie, w Lublińcu nawet przy samym dworcu, w ostateczności na pobliskich ulicach.

> Po zza tym KŚ musiałyby jezdzić do Opola lub Wrocławia a nie Lublińca.

Czy po to,żeby także opolan i wrocławian odzwyczajać od kolei regionalnej? Świecić na odległość przykładem, jak nie należy się zabierać za jej robienie? Nie, raczej niech fetor nie niesie się za daleko.

> Lub byc dobrze skomunikowani z PRami z czym bywa róznie jak np. z PR Łódz ktory ma gdzieś mieszkańców Częstochowy i dojeżdżających do i z Katowic i dalej.

Podobnie jak PR Kielce ma gdzieś mieszkańców Sławkowa, Strzemieszyc i wschodnich dzielnic Sosnowca dojeżdżających do Katowic, a PR Kraków odpowiednio mieszkańców Jaworzna i Mysłowic.

> Tu potrzebne są rozwiązania systemowe nakładające na sąsiadujące województwa utrzymywanie takich połączeń a na PLK obowiązek utrzymywania skomunikowań nawet podczas największych remontów.

Pierwsza część - OK, druga część - PLK utrzyma skomunikowanie, jeśli przewoźnik tego chce. Wyjątkiem jest sytuacja braku wolnych krawędzi peronowych, tu sprawa się komplikuje, ale problem ten nie dotyczy Lublińca.

> Wiceprezes ceni każdy kto widzi oddłużanie i likwidację bałaganu jest to powolne ale jest.

Oddłużanie poprzez likwidację JEDYNYCH dojazdów na uczelnie?
Likwidacja bałaganu poprzez odcinanie młodzieży od pobierania nauki?

> Albo pod...adłe PKSy podnoszące się po latach tragicznych wręcz doświadczeń z nimi.

PKS Lubliniec jak upadł tak do dzisiaj się nie podniósł, prośby i apele o dostosowanie rozkładu do potrzeb studentów spełzły na niczym, łaskawie powstał jeden kurs do Opola w niedziele ale on nie załatwia potrzeb studentów jadących w drugą stronę tj. do Częstochowy

> Być dobbrym managerem to sztuka ale ekonomii nie przeskoczysz. Braki taborowe uzupełnisz ofertę też ale jak masz zaplecze i pieniądze oraz ludzi z pasją z którymi możesz realizować to wszystko to jest dopiero sukces i myślę że KŚ po tym upadku zaczynają mieć to coś co pozwoli im się odrodzić.

Pasja do likwidowania pociągów z ponadprzyzwoitym wynagrodzeniem menedżerskim?

> Jadąc pociągiem słyszyszz i widzisz chęć do pracy konduktorów i maszynistów

Sęk w tym, że studenci jadący do Częstochowy słyszą tylko radia w samochodach, natomiast ponieważ droga biegnie równolegle do torów, fakt, momentami widzą pracę maszynistów, Cargo, FPL i jakichś tam innych prywaciarzy, bynajmniej nie osobowych.

> Pozdr i więcej optymizmu

Na co dzień i od święta pasażerom zlikwidowanych pociągów życzą Koleje Śląskie.
2014-05-01 18:54:19 Autor: Marek nie kolejarz
---.158.217.251.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@Zdzichu kolejarz wydaje mi się że jesteś pracownikiem Zarządcy bo bardzo bronisz ich interesu. Skomunikowania jak chce przewoznik? To powinno byc gwarantowane! Autobuusy w tej chwili są tam bardziej opłacalne niż pociągi (do Lublinca) chyba ze jak ty wszyscy by mieli zniżkę 99% i za miesięczny płaciliby 15 zł. A dla rodziny 80%. Pociągi do samego Lublinca bez połączeń do Opola służą tylko kolejarzom z pobliskich zakładów a nie studentom. Nie siej. fermentu. A co do potoków pasażerskich możesz sprawdzic na podstawie badań i KŚ i PR ilu i na jakich odcinkach pasażeerów jezdzilo. Wszyscy wiedzą kto nakręca propagandę z pociagami do Lublinca. Ja mam jedno pytanie: obiecano ze od maja do Opola z Częstochowy zaczną jezdzic pociagi weekendowe. Gdzie one są? Nie ma bo nie ma torow sieci. Jak nie jestescie przygotowani do puszczania pociągów to nie wołajcie o nie lub raczej Zastępczą Komunikację Autobusową za 15 zł miesięcznie. Zlikwidujcie ulgi i płaccie za bilety jak kazdy to moze PR KS IC uruchomią wam pociągi co godzinę.
2014-05-01 19:27:54 Autor: Marek nie kolejarz
---.dynamic.chello.pl
@ Zdzichu kolejarz nie dopisuj "> Pozdr i więcej optymizmu na co dzień i od święta pasażerom zlikwidowanych pociągów życzą Koleje Śląskie." raczej nieudolni pracownicy którzy rozkopali tory i nie potrafią skończyć. Kolejarze może zaproponujecie przewoznikom obnizenie stawek o 50% na zachete. Odstawianie poc. dostęp do peronów za darmo? Przeciez przecietny pasażer nie wie że przewoznicy płacą za dostęp do torów zamówienie rozkładu dostęp do peronów zapowiedzi pociągów i wiele innych. I taki pasazer placi 200-400 zl za miesięczny. Kolejarz 15-25 zł. Dzieci mają ulgi 80 procent tak jak małżonek. Ani PR ani KS na tak deficytowej linii z takimi predkosciami sie nie opłaca. Jakby się opłacało to by były busy w duzej ilosci jak na Kraków. A nie ma bo na znizkę 99% nie jezdzą. A kolejarz jedzie albo na znizkę albo swoim autem. Jak bedą tory i skomunikowania Urząd zamówi zapewne takie kursy i nie wazne czy u KS czy PR.
2014-05-02 10:43:59 Autor: dyspozytorc
---.tktelekom.pl
Mam wrażenie że większość krytykantów zna KŚ tylko z opowiadań babuni. Pozatym nie kupują - źle, modernizują - źle, chcą kupi nowe - źle.
2014-05-02 12:34:53 Autor: aron mędrzec parczewski
---.play-internet.pl
Przecież połączenia z Czechami zapewnia
1. PIC
2. Tiger Bus

więc po co jeszcze tam KŚ?
2014-05-02 13:41:47 Autor: arrivederci
---.adsl.inetia.pl

arrivederci
"model inwestycji zapewni jednolity park taborowy,"

ch...rnie jednolity: EN76, EN61, EN57, EN75, 34WE, 27WE, 35WE...

Jednolity tabor to jest rodzina ezetów jednego typu, różniących się ilością członów. A nie od 1 do kilku sztuk każdych z innej parafii. Ale dopóki jest chore PZP i chore przetargi to tak jest. Co za problem ogłośić przetarg na zakup np. 10 ezt z opcją dokupienia kolejnych 50, oraz z opcją wydłużenia o 1-2 człony?
2014-05-02 14:37:56 Autor: szczur
---.dynamic.mm.pl
Innymi słowami:
Pasażerowie z Bytomia, TG, i innych miejscowości gdzie zamiast sensownych połączeń jeździ kilka ogryzków, przestańcie narzekać i dalej jeździjcie busami i własnymi autami. Ani zarządowi KŚ ani marszalowi na was nie zależy. Odp...e sie od nas. A w ogóle to g... wiecie i nie zaśmiecajcie swoimi komentarzami. My nic nie możemy, nie chcemy i mamy ważniejsze sprawy. Przecież my nawet w Katowicach własnych pociągów nie możemy skomunikować. Bo PLK przecież. I w ogóle, drogi trza budować a nie jakąś kolej którą nikt nie jeździ dotować.

Co nie, Marku nie kolejarzu?
2014-05-02 15:46:14 Autor: senil
---.180.128.249.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Brak połączeń pn-pd, wsch-zach np. Częstochowa-Racibórz, Częstochowa-Zwardoń, Gliwice-Jaworzno, Gliwice-Bielsko Biała czy Bielsko Biała - Częstochowa (T. Góry, Lubliniec), przesiadki w Katowicach nie są skomunikowane, kierunki na południe Rybnik/Racibórz bardzo duże dziury, nie wymagam taktu co 30min ale np. w taką niedzielę z Rybnika jest pociąg po 16.30 a następny przed 20 więc jak mam się przesiąść na Częstochowę, Łódź, Warszawę czy Wrocław, ciężko dać wahadło z odjazdem po 18?
Takie oblegane kierunki jak Czechowice Dziedzice z Katowic mają EN57, które są najczęściej zapełnione załogą albo pracownikami KŚ do/z pracy, ktoś pisał, że Oświęcim generuje ruch?! A Oświęcim, Wadowice, Olkusz to jakie województwo, przepraszam bardzo???
2014-05-02 19:58:14 Autor: kunegur
---.opera-mini.net
zgadzam sie skoro KS nie maja wystarczajacej ilosci skladow nie powinny przejmowac linii w województwie, zarzad i marszalek powinni zostac pociągnieci do odpowiedzialnosci a nie dziekuje biore zabawki i ide do domu, co mi z tego ze jade elfem jak sardynka, w PR siedzialem wygodnie w 2xEN57 lub przyspieszonym 3xEN57
2014-05-02 20:00:48 Autor: kot kot
---.dynamic.chello.pl
szczur co ty taki drażliwy jesteś??? TG Bytom rzeczywiście nie mają za dużo pociągów, ale dlatego, że prędkości pociągów są powalające to choćby było ich więcej i tak za dużo ludzi by nimi nie jeździło. Może jak skończą remonty to KŚ zwiększą tam liczbę połączeń. Można by też przenieść niektóre przystanki aby służyły większej liczbie pasażerów. Druga sprawa to tak znienawidzone drogi przez takich jak ty są użytkowane przez większą ilość społeczeństwa niż ta powolna w tej chwili kolej (mimo, że taki flirt jeździ w Szwajcarii dużo szybciej niż u nas). Chyba ten Marek nie kolejarz (ale raczej mający pojęcie o kolei może większe niż ty, bo jego wypowiedzi są sensowniejsze i konkretne, a nie populistyczne jak twoje) trafił w czuły punkt czyli zbyt duże zniżki dla kolejarzy, opieszałe i ciągle przedłużające się remonty bez wykonania których puszczanie na tych liniach pociągów to topienie publicznych pieniędzy bo i tak ludzie wolą szybszy autobus (także tych z podatków kierowców !!!) bez żadnej konkurencyjności dla tanich autobusów (brak oferty promocyjnej w pociągach). Co do skomunikowań to jako stały użytkownik kolei wiem że KŚ mają coś takiego jak skomunikowania i nawet z innymi przewoźnikami z czego korzystam np. w Nędzy!!! Nie wszystkie co prawda są realizowane ale to wina: 1) nie podstawiania ich na pobliskich peronach lub tym samym peronie albo 2) niezgłoszenie nas pasażerów lub 3) kierowników pociągów albo 4) brak zgody ze strony plk.
2014-05-02 21:48:10 Autor: mobilnaKS
---.play-internet.pl
Swietny pomysl.Wy kupujcie nowoczesne pociągi z monitoringiem,100 procent bezpieczne,w których,lub obok których można bezkarnie kasjerowi mobilnego,konduktorowi,lub kierownikowi poc.obic morde,az po hospitalizacje.Z czego delikwent zapłaci za leczenie,leki,rechabilatacje,ma 1200 na reke to se radz lub zdychej,zenada.
2014-05-03 10:58:40 Autor: zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
jak ci tak żle to odejdż od kś
2014-05-04 18:49:17 Autor: mobilnaks
---.play-internet.pl
Do autora wyżej.Po pobiciu mobilnego za 1200 netto i jego hospitalizacji,brakiem na ten fakt kierownictwa spolki wszyscy kasjerzy,kond,i kier poc.powinni strajkować z zadaniem gwarancji bezpiecznej pracy lub bezwzględnego finansowania leczenia w przypadku pobicia w pracy.wtedy ty cwaniaku jedzilbys furmanka lux taxi,ale watpie czy cie stać.Jak można z taka pogarda podchodzić do faktupobicia mobilnego,chlopaka który chciał uniemozliwic cwaniakom jazde bez biletu???zastanow się,my Polacy jesteśmy wrednym,lubiacym kpic z krzywdy innych narodem,niech cie pieklo pochłonie!
2014-05-04 19:45:53 Autor: szczur
---.dynamic.mm.pl
kot kot

Tak, jasne, "konkretne pojęcie o kolei", "niepopulistyczne podejście". W każdym cywilizowanym kolejowo kraju taka sytuacja jak na linii TG-Katowice byłaby skandalem, który należy szybko usunąć, a nie tłumaczyć: busy są szybsze i tańsze.
2014-05-04 22:27:55 Autor: kot kot
---.dynamic.chello.pl
Szczur to co powiesz na 30 lat zaniedbań Polskiej infrastruktury kolejowej? Czy to nie jest skandal? Wszędzie na świecie gdy przewoźnik dostaje takie prędkości i takie warunki jak go TG natychmiast żąda obniżenia stawek o 50% lub pokrycia kosztów za autobusy, bo pasażer może jechać dużo szybciej a nie wlec się pociągiem. Czy skandalem nie jest to że przewoźnik płaci podczas remontów pełne stawki a pasażer za 100% pełnowartościowego przejazdu z powolnymi prędkościami? Mało pociągów przy takim bałaganie z remontami a przez tyle lat ich brakiem to efekt końcowy nie skandal.
2014-05-07 21:52:41 Autor: Maszynista KŚ
---.dynamic.chello.pl
@LOL

"Koleje Śląskie jest jak najbardziej PRO. Ponieważ
oprócz Łaz, Śląskie nie mają wgl. gdzie odstawić pod dachem swojego Taboru. A jak wiemy, w
Łazach zmieści się na styk maksymalnie jeden Elf *na długość. Taki sześcio-pak Pesy czy 35we
Newagu już się nie zmieści, a rozczłonanie składu nie wchodzi w grę."


Pozwolę się nie zgodzić bo w Łazach jest (co prawda tylko jeden) tor ale jest gdzie zmieści się tzw sześciopak czi 35we
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony