Partnerzy serwisu:

Koleje Portugalskie chcą uruchomić wodorowe, wąskotorowe pociągi

Michał Szymajda 29.01.2021 1,4k

Koleje Portugalskie chcą uruchomić wodorowe, wąskotorowe pociągi
Fot. Nelso Silva, CCA 2.0/Wikimedia Commons
Comboios de Portugal coraz intensywniej interesują się wdrożeniem wodoru jako paliwa dla pociągów poruszających się po regionalnych liniach. Na początek na wąskotorowej linii o szerokości torów 1000 mm. z Aveiro do Sernada da Vouga.
W projekt pod nazwą H2Rail zaangażowały się Koleje Portugalskie (CP), Wydział Inżynierii Uniwersytetu w Porto, Portugalskie Stowarzyszenie na rzecz Promocji Wodoru oraz producent nadwozi autobusowych CaetanoBus i NomadTech. Inicjatywa ma na celu uruchomienie na linii Vouga pasażerskiego zespołu trakcyjnego wyposażonego w wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzające energię elektryczną.

– Istnieje wiele linii, które nie są zelektryfikowane, gdzie kursują pojazdy z silnikami spalinowymi, zasilającymi elektryczne silniki trakcyjne. Naszym celem jest zastąpienie ich zespołami trakcyjnymi z wodorowymi ogniwami paliwowymi, które wytworzą energię elektryczną – powiedział profesor Adriano Carvalho, dyrektor Wydziału Inżynierii Elektrotechnicznej i Komputerowej. Zwraca uwagę, że będzie to tańsze niż elektryfikacja linii.

Projekt H2Rail obejmuje sześć etapów, obejmujących techniczne i finansowe studia wykonalności, a także stworzenie punktów tabkowania wodoru i budowę prototypu pojazdu. Faza testów wodorowego ezt mogłaby się rozpocząć w 2023 r. Jeśli testy się udadzą, planowana jest wymiana taboru także na spalinowych liniach normalnotorowych, gdzie elektryfikacja może okazać się mniej korzystną alternatywą. Koszt realizacji projektu oszacowano na 275,2 mln euro. Dlatego Portugalczycy liczą na pomoc UE. Złożono już wnioski o europejskie wsparcie w ramach kilku projektów.

Portugalski projekt może okazać się ratunkiem dla wąskotorowej linii, z której obecnie czynny jest już tylko ponad 37 kilometrowy fragment od Aveiro do Sernada da Vouga. Linia jest obsługiwana przez spalinowe zespoły trakcyjne serii 9630, wyprodukowane na początku lat 90-tych, które powoli dochodzą do wieku, który kwalifikowałby je do wymiany.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wodór w transporcie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony