Koleje Mazowieckie: Udało nam się odzyskać prawie 95% pasażerów
Jakub Madrjas ⚫ 15.02.2023 ⚫
1,9k

fot. KM
O wynikach przewozowych Kolei Mazowieckich w ubiegłym roku oraz zrealizowanych i planowanych inwestycjach spółki rozmawiamy z jej prezesem, Robertem Stępniem.
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy. Znamy już wyniki przewozowe za 2022 rok. Są lepsze niż w zeszłym roku, ale jednocześnie słabsze niż w 2019 . Z czego to wynika?
Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich: W ubiegłym roku Koleje Mazowieckie przewiozły ponad 59 mln pasażerów, co dało nam ponad 17-proc. udział w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych i tym samym 2. miejsce w kraju. To o 12 milionów więcej niż w 2021 roku, lecz również o 2 mln mniej niż w 2019 roku. Wynika to z faktu, że w latach 2020-2021 nastąpił znaczny spadek liczby pasażerów, spowodowany pandemią COVID-19. Dopiero na podstawie ubiegłorocznego wyniku możemy mówić o odwróceniu tendencji spadkowej. Oznacza on również, że udało nam się odzyskać prawie 95% pasażerów z 2019 roku. W związku z tym wyniki przewozowe za rok 2022 oceniamy naprawdę pozytywnie. W tym roku mamy nadzieję na dalszy wzrost liczby podróżnych i przewidujemy wynik przewozowy na poziomie 60 mln.
Jak przebiegają zakupy taborowe? Ile łącznie składów odebraliście w zeszłym roku?
W 2022 roku odebraliśmy 19 pięcioczłonowych EZT ER160 Flirt 3. Negatywne skutki pandemii COVID-19 wpłynęły jednak na dostępność podzespołów do budowy pojazdów, w związku z czym dostawy przesunęły się w czasie o rok w stosunku do pierwotnych założeń. Z tego względu również zawarcie IV umowy wykonawczej i okres jej realizacji zostały przesunięte w czasie. Udało się ją jednak zrealizować w terminie założonym podczas jej podpisania.
Jak po zakupach wygląda obecny plan taborowy spółki? Czy jakieś składy będą usuwane ze stanu ?
Obecnie spółka posiada 319 pojazdów różnego typu. Wśród nich wciąż znajduje się 5 pojazdów serii EN57, które w większości będą systematycznie wycofywane, a następnie zostaną poddane likwidacji.
Jakie są kolejne plany inwestycyjne na ten rok i kolejne lata, jeśli chodzi o zakupy taboru i zaplecza?
W tym roku planujemy odbiór kolejnych pojazdów ER160 FLIRT3, wyprodukowanych przez Stadler Polska. Będzie to realizacja już ostatniej, piątej umowy wykonawczej, podpisanej na podstawie zawartej w 2018 r. umowy ramowej. W ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2021-2027 planujemy, z dofinasowaniem ze środków unijnych, zainwestować zarówno w zakup taboru jak i budowę baz utrzymaniowo-naprawczych. Odnośnie planów związanych z inwestycjami taborowymi na kolejne lata, opierają się one na obecnie realizowanym, jak i planowanym rozkładzie jazdy. Zakupione pojazdy w przyszłości zastąpią już wyeksploatowane, zapewnią połączenia na reaktywowanych liniach oraz umożliwią uruchomienie dodatkowych pociągów, w tym przyspieszonych, na liniach już obsługiwanych. W związku z tym zaplanowaliśmy pozyskanie łącznie 71 szt. pojazdów – 25 pięcioczłonowych i 16 dwuczłonowych EZT, 6 pojazdów elektryczno-akumulatorowych oraz 24 piętrowych zespołów trakcyjnych.
Do obsługi taboru niezbędna jest także budowa baz utrzymaniowo – naprawczych. Z tego względu w planach inwestycyjnych spółki znalazły się prace związane z budową tego typu obiektów w Radomiu i Sochaczewie. W 2023 roku będziemy zatem kontynuować przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej i przetargowej, które umożliwią realizację planowanych inwestycji w najbliższych latach.
Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich: W ubiegłym roku Koleje Mazowieckie przewiozły ponad 59 mln pasażerów, co dało nam ponad 17-proc. udział w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych i tym samym 2. miejsce w kraju. To o 12 milionów więcej niż w 2021 roku, lecz również o 2 mln mniej niż w 2019 roku. Wynika to z faktu, że w latach 2020-2021 nastąpił znaczny spadek liczby pasażerów, spowodowany pandemią COVID-19. Dopiero na podstawie ubiegłorocznego wyniku możemy mówić o odwróceniu tendencji spadkowej. Oznacza on również, że udało nam się odzyskać prawie 95% pasażerów z 2019 roku. W związku z tym wyniki przewozowe za rok 2022 oceniamy naprawdę pozytywnie. W tym roku mamy nadzieję na dalszy wzrost liczby podróżnych i przewidujemy wynik przewozowy na poziomie 60 mln.
Jak przebiegają zakupy taborowe? Ile łącznie składów odebraliście w zeszłym roku?
W 2022 roku odebraliśmy 19 pięcioczłonowych EZT ER160 Flirt 3. Negatywne skutki pandemii COVID-19 wpłynęły jednak na dostępność podzespołów do budowy pojazdów, w związku z czym dostawy przesunęły się w czasie o rok w stosunku do pierwotnych założeń. Z tego względu również zawarcie IV umowy wykonawczej i okres jej realizacji zostały przesunięte w czasie. Udało się ją jednak zrealizować w terminie założonym podczas jej podpisania.
Jak po zakupach wygląda obecny plan taborowy spółki? Czy jakieś składy będą usuwane ze stanu ?
Obecnie spółka posiada 319 pojazdów różnego typu. Wśród nich wciąż znajduje się 5 pojazdów serii EN57, które w większości będą systematycznie wycofywane, a następnie zostaną poddane likwidacji.
Jakie są kolejne plany inwestycyjne na ten rok i kolejne lata, jeśli chodzi o zakupy taboru i zaplecza?
W tym roku planujemy odbiór kolejnych pojazdów ER160 FLIRT3, wyprodukowanych przez Stadler Polska. Będzie to realizacja już ostatniej, piątej umowy wykonawczej, podpisanej na podstawie zawartej w 2018 r. umowy ramowej. W ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2021-2027 planujemy, z dofinasowaniem ze środków unijnych, zainwestować zarówno w zakup taboru jak i budowę baz utrzymaniowo-naprawczych. Odnośnie planów związanych z inwestycjami taborowymi na kolejne lata, opierają się one na obecnie realizowanym, jak i planowanym rozkładzie jazdy. Zakupione pojazdy w przyszłości zastąpią już wyeksploatowane, zapewnią połączenia na reaktywowanych liniach oraz umożliwią uruchomienie dodatkowych pociągów, w tym przyspieszonych, na liniach już obsługiwanych. W związku z tym zaplanowaliśmy pozyskanie łącznie 71 szt. pojazdów – 25 pięcioczłonowych i 16 dwuczłonowych EZT, 6 pojazdów elektryczno-akumulatorowych oraz 24 piętrowych zespołów trakcyjnych.
Do obsługi taboru niezbędna jest także budowa baz utrzymaniowo – naprawczych. Z tego względu w planach inwestycyjnych spółki znalazły się prace związane z budową tego typu obiektów w Radomiu i Sochaczewie. W 2023 roku będziemy zatem kontynuować przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej i przetargowej, które umożliwią realizację planowanych inwestycji w najbliższych latach.
Komentarze:
Wyniki przewozowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |