Partnerzy serwisu:

Koleje Mazowieckie: Po pandemii przywrócimy zawieszone połączenia

Roman Czubiński 21.04.2020 88

Koleje Mazowieckie: Po pandemii przywrócimy zawieszone połączenia
fot. KM
Na czas obowiązywania ograniczeń w poruszaniu się wprowadziliśmy rozkład jazdy zbliżony do weekendowego – mówi rzecznik Kolei Mazowieckich Donata Nowakowska. Przewoźnik spodziewa się, że obecnie ponoszone koszty będą mogły być powetowane dzięki przywróceniu po ustąpieniu pandemii rozkładu jazdy sprzed marca bieżącego roku. W ocenie KM pomoc oferowana przez rząd przewoźnikom kolejowym jest niewystarczająca, a ciężar inwestycji w nowoczesne środki do dezynfekcji taboru spółka musiała w dużej mierze udźwignąć sama.
Rozkład jazdy obowiązujący podczas pandemii jest zbliżony do obowiązującego w soboty, niedziele i święta. – Pozostała jednak większość połączeń przyspieszonych, tak by umożliwić podróż do pracy i powrót do domu – zaznacza Nowakowska. Spadek zapotrzebowania na przewozy mocno obniżył przychody ze sprzedaży biletów. Ostateczny wpływ pandemii na wyniki finansowe będzie zależał od wielu czynników, w tym – od czasu jej trwania, ale także od kondycji budżetu organizatora przewozów. – Spółka KM realizuje przewozy publiczne zlecone przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, więc jej wynik finansowy będzie pośrednio uzależniony od sytuacji finansowej Województwa. Jest to obecnie analizowane, ale jest to jeszcze zbyt krótki czas, aby się do tego jednoznacznie odnosić i wskazywać konkretne wartości – ocenia przedstawicielka KM.

– Czynimy wszystko, aby obecna sytuacja jak najmniej odbiła się na naszych relacjach biznesowych, utrzymując w miarę możliwości normalny system pracy, a więc i prowadzonych zamówień. Występują nieznaczne ograniczenia w dostępnie do niektórych towarów bądź usług, przez co, o ile nie są one niezbędne w danej chwili, staramy się uelastyczniać nasze zamówienia – dodaje Nowakowska.

Pracownicy spółki – podobnie jak w przypadku innych przewoźników – zostali wyposażeni w maseczki, rękawiczki oraz płyny dezynfekujące. W każdym pojeździe wyznaczono strefę bezpieczeństwa, przeznaczoną tylko dla kierownika pociągu. – Strefą „zero” jest także kabina maszynisty. Ponadto podczas sprzedaży biletów kontakt bezpośredni pomiędzy pracownikami i podróżnymi jest ograniczany do minimum. Zachęcamy także podróżnych do korzystania zarówno z bezgotówkowych form płatności jak i bezgotówkowych kanałów zakupu biletów np. przez telefon komórkowy czy internet – wylicza rzecznik. Przewoźnik umieścił na zewnątrz i w środku pojazdów przypomnienia dla pasażerów o obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości oraz o ograniczeniach liczby osób mogących przebywać w pojeździe jednocześnie.

Tabor KM, a zwłaszcza jego elementy najczęściej dotykane przez podróżnych (takie jak poręcze, uchwyty czy przyciski drzwi wewnętrznych) jest regularnie dezynfekowany przy użyciu specjalnych urządzeń parowych do dezynfekcji wnętrz pojazdów kolejowych. Jak precyzuje nasza rozmówczyni, chodzi o urządzenia „Kaivac” do profesjonalnego czyszczenia i odkażania oraz inne urządzenia do rozpylania preparatów dezynfekujących. – Zakupiono także nowoczesne urządzenia typu THERMOFOG, które z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, tj. termicznego zamgławiania na sucho za pomocą wytwarzania tzw. „suchej mgły”, posłużą do dezodoryzacji i dezynfekcji wnętrz pojazdów kolejowych KM oraz pomieszczeń. W razie potrzeby rozważymy zakup dodatkowych urządzeń – dodaje. Woda w zbiornikach jest natomiast uzupełniana przy pomocy dodatkowych punktów do wodowania. Tam, gdzie to możliwe, drzwi wejściowe są otwierane centralnie z kabiny maszynisty – w taką funkcjonalność nie są wyposażone jedynie wagony piętrowe KM. W środku zamontowano też regularnie napełniane dystrybutory z mydłem antybakteryjnym.

Niezależnie od tego, jak długo może potrwać pandemia i związany z nią spadek popytu, priorytetem KM jest zapewnienie podróżnym bezpieczeństwa. – Jeżeli stan pandemii zostanie zakończony, spółka przewiduje powrócić do dotychczasowego rozkładu jazdy, zapewniając mobilność zawodową Mazowsza, co w perspektywie powinno pozwolić na odrobienie obecnie ponoszonych kosztów – deklaruje Nowakowska.

Według przedstawicielki KM przewoźnik, jako duży przedsiębiorca, ma ograniczone możliwości skorzystania z propozycji rządu mających ratować gospodarkę. – Pakiet antykryzysowy odnosi się w szczególności do małych przedsiębiorstw, najbardziej dotkniętych pandemią – przypomina. Spółka może jedynie skorzystać z przesunięcia terminów sprawozdawczości i zapłaty składek ZUS. – Z Agencji Rezerw Rządowych Spółka otrzymała środki ochrony osobistej w postaci maseczek jednorazowych, płynu dezynfekującego i rękawiczek nitrylowych, które tylko częściowo pokryły zapotrzebowanie – uzupełnia rzecznik Kolei Mazowieckich.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport