Partnerzy serwisu:

Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”

inf. pras., oprac. ms 01.01.2020 177

arrow
arrow
Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”
Nowoczesny Impuls w Żyrardowie fot. Michał Szymajda
Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”
Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”
Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”
Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”
Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”
Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”
Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”
Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”
Koleje Mazowieckie kursują od 15 lat. „Przeszliśmy kolosalną zmianę”
1 stycznia 2005 r. Koleje Mazowieckie rozpoczęły swoją działalność przewozową. Pojawienie się na torach nowego przewoźnika oznaczało pozytywną zmianę w pasażerskim transporcie kolejowym na Mazowszu.
Przez 15 lat swojej działalności Koleje Mazowieckie przeszły kolosalną zmianę. Były nie tylko prekursorem zmian w regionalnym, kolejowym transporcie pasażerskim, ale dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych są obecnie jednym z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju pod względem liczby nowoczesnych pojazdów szynowych.
W styczniu 2015 roku wyruszyły w trasę pierwsze pociągi Kolei Mazowieckich. Pierwszy z nich, o numerze 5130, przywiózł pasażerów z Mławy do stacji Warszawa Wola. Pięć miesięcy wcześniej, 29 lipca 2004 r., podpisano umowę powołującą nowego przewoźnika regionalnego i jednocześnie pierwszą w kraju spółkę samorządowo-kolejową.

Koleje Mazowieckie zaczynały z flotą liczącą 184 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57. Były one dzierżawione od spółki PKP Przewozy Regionalne. Przewoźnik nie dysponował własną kadrą drużyn trakcyjnych, a pociągi obsługiwali maszyniści z PKP Cargo. Do Kolei Mazowieckich przeszli w 2007 r. Stan zatrudnienia w grupie maszynistów wynosił wówczas 439 osób. Od tego czasu, dzięki systematycznie organizowanym szkoleniom realizowanym w ramach własnego ośrodka szkoleniowego, udało się poprawić te dane i obecnie w Kolejach Mazowieckich pracuje ponad 600 maszynistów oraz 14 maszynistów instruktorów, a średnia wieku w tym zawodzie wynosi 42 lata – to o 8 lat mniej niż w roku rozpoczęcia działalności spółki.

Nowoczesne pociągi w Kolejach Mazowieckich

Dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom park taborowy spółki stale się powiększał. W 2008 r. dołączyło do niego 10 ezt Flirt produkcji Stadlera oraz 37 wagonów piętrowych Bombardiera. W 2011 r. spółka zakupiła 16 ezt EN76 „ELF” wyprodukowanych przez Pesę, oraz 11 lokomotyw EU47 TRAXX Bombardiera do obsługi pojazdów uruchamianych w systemie „push-pull”. W 2015 r. do parku taborowego Kolei Mazowieckich dołączyło 12 ezt 45WE „Impuls” wyprodukowanych przez Newag, a w 2016 r. spółka powiększyła liczbę wagonów piętrowych o 22 sztuki wyprodukowane przez Pesę. Zamówienie od bydgoskiego producenta obejmowało także zakup dwóch lokomotyw elektrycznych Gama.

W kolejnych latach powiększała się także flota pojazdów spalinowych obsługujących mniej uczęszczane i niezelektryfikowane szlaki Mazowsza. W sumie zakupiono 9 szynobusów – 7 szynobusów serii SA 135 oraz 2 szynobusy serii 222M. Obecnie spółka jest w trakcie realizacji rekordowego zamówienia na zakup 71 ezt produkcji Stadlera. Zaczną one wozić pasażerów w pierwszym kwartale 2020.

Inwestycje w zaplecza

Rozwój mazowieckiego przewoźnika to nie tylko wielomilionowe inwestycje w tabor, realizowane w oparciu o środki pozyskiwane z Unii Europejskiej. Dla właściwego utrzymania stale powiększającego się parku taborowego niezbędne było zaplecze techniczne. Koleje Mazowieckie rozpoczęły działalność w oparciu o dzierżawę czterech Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru, których stan techniczny wymagał szeroko zakrojonych inwestycji oraz doposażenia w nowoczesne urządzenia.

Na przestrzeni 15 lat w sochaczewskiej, tłuszczańskiej oraz dwóch warszawskich sekcjach – na Ochocie i na Grochowie - zmieniło się właściwie wszystko: zakupiono nowe pomosty robocze, suwnicee, podnośniki, nowoczesne urządzenia do przetaczania pojazdów, systemy do zapobiegania oblodzeniu pojazdu, stanowisko do sprawdzania sprzęgów, wagę do pomiarów nacisków statycznych oraz szereg innych urządzeń służących do obsługi i naprawy pojazdów kolejowych. Stare, manualne bramy wjazdowe do hal wymieniono na nowoczesne, szybkobieżne. W 2006 r. Koleje Mazowieckie kupiły najnowocześniejszą wówczas, tokarnię podtorową, która została zamontowana w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów. Ponadto zmodernizowana została tokarnia w Sochaczewie. W 2015 r. w Tłuszczu spółka wybudowała jedną z najnowocześniejszych w Europie myjni taboru kolejowego. Obiekt za 18,7 mln zł w całości został sfinansowany ze środków własnych. Oprócz tego w sochaczewskiej sekcji działa nowoczesny system odfekalniania, który wspiera przede wszystkim pracę Oddziału Usług Utrzymania.

Więcej pociągów, więcej pasażerów

Spółka stopniowo wprowadzała rożnego rodzaju oferty, w tym oferty na wybranych odcinkach, Bilet wycieczkowy, Bilet turysty, Firma z KM, bezpłatny przewóz zwierząt i rowerów czy Przejazdy rodzinne. Zwiększyła się także liczba uruchamianych w dobie pociągów – z początkowych 567 do blisko 800. Działania spółki służące podnoszeniu standardu podróży docenili pasażerowie. W pierwszym roku działalności pociągami Kolei Mazowieckich pojechało niewiele ponad 40 mln osób. 2018 r. spółka zakończyła z wynikiem 59,7 mln. Dane przewozowe za okres od stycznia do października 2019 r. - 51,3 mln pasażerów – pozwalają nam szacować, że w całym 2019 r. z przejazdów pociągami KM skorzystają blisko 62 mln osób.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony