Partnerzy serwisu:

Kolej wróci do Sokołowa i Konstancina? Cztery projekty Kolej Plus na Mazowszu

Jakub Madrjas 31.08.2020 165

arrow
arrow
Kolej wróci do Sokołowa i Konstancina? Cztery projekty Kolej Plus na Mazowszu
fot. Centralniak
Kolej wróci do Sokołowa i Konstancina? Cztery projekty Kolej Plus na Mazowszu
Kolej wróci do Sokołowa i Konstancina? Cztery projekty Kolej Plus na Mazowszu
Województwo mazowieckie zgłosiło cztery projekty do programu Kolej Plus. Trzy z dotyczą odtworzenia ciągu kolejowego wzdłuż wschodniej części województwa. Czwartym jest odbudowa linii kolejowej do Konstancina-Jeziornej pod Warszawą. 
Na terenie województwa mazowieckiego zgłoszono do programu Kolej Plus dziewięć propozycji. Jak poinformowała "Rynek Kolejowy" Marta Milewska, rzecznik prasowy marszałka województwa mazowieckiego, samorząd województwa zgłosił do programu Kolej Plus cztery z nich:

  • ciąg komunikacyjny Sokołów Podlaski – Siedlce – Warszawa (rewitalizacja linii kolejowej nr 55 na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce)
  • ciąg komunikacyjny Sokołów Podlaski – Małkinia – Warszawa (odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia),
  • ciąg komunikacyjny Ostrów Mazowiecka – Małkinia – Warszawa (rewitalizacja linii kolejowej nr 34 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia)
  • ciąg komunikacyjny Konstancin Jeziorna – Warszawa (rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna wraz z ewentualną dobudową torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Aleje Jerozolimskie – Piaseczno).
Uwagę zwraca odbudowa kolei do Konstancina-Jeziornej. Ten zgłaszany od wielu lat projekt znalazł się w podpisanym niedawno przez PKP Polskie Linie Kolejowe zleceniu na wykonanie studium wykonalności dla budowy dodatkowych torów aglomeracyjnych na trasie Warszawa - Piaseczno. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Przywrócić ciąg kolejowy... zalany asfaltem


Z kolei trzy pierwsze projekty po realizacji pozwoliłby na odtworzenie ciągu linii kolejowych od Ostrowii (lub nawet Ostrołęki) wzdłuż wschodniej części województwa aż do Siedlec. Jednak odbudowa linii Sokołów Podlaski - Małkinia może się okazać bardzo kosztowna, ponieważ samorząd województwa w dużej części sam zbudował w miejscu zlikwidowanej linii drogę wojewódzką nr 627. Wkrótce przekonamy się, czy nie odcięło to możliwości reaktywacji kolei na zawsze. Co gorsza - jest to środkowy odcinek proponowanego ciągu.

Rewitalizację dwóch pozostałych odcinków przewiduje przyjęty już wiele lat temu Plan Transportowy województwa; nie było ich jednak nawet na liście rezerwowej Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. Jeszcze dziesięć lat temu pojawiły się plany likwidacji linii nr 55  Siedlce – Sokołów Podlaski; sprzeciwiły się jednak temu samorządy. Jednak już na uruchomienie połączeń pasażerskich determinacji (i pieniędzy) nie wystarczyło.

Mazowsze właściwie pewne swego?

Są jednak i dobre wiadomości. Jak wskazuje Marta Milewski, zgodnie z zasadami programu pierwszej kolejności dofinansowanie będzie mogło być udzielone dla projektów ujętych w załączniku nr 2 do Programu. To inwestycje umieszczone na tej mapie, pokazanej podczas ogłaszania programu Kolej Plus dwa lata temu. Mazowsze zgłosiło do PLK te (i tylko te) inwestycje, które były w załączniku, więc właściwie może być pewne ich wyboru do realizacji.

- Na obecnym etapie (I etap), nie wnosimy uwag do przedmiotowego programu. Po I etapie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do II etapu i wtedy podejmowane będą dalsze ustalenia z PLK co do zakresu realizacji projektu, wysokości dofinansowania oraz treści umowy - informuje Marta Milewska.


Wszystko o Kolej Plus
Zakończył się pierwszy etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Do PKP Polskich Linii Kolejowych trafiło blisko 100 wniosków. Wszystkie informacje na temat programu zebraliśmy w tym wątku. Przeczytaj o poszczególnych projektach:
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony