Partnerzy serwisu:

Projekt odbudowy kolei do Łomży z europejskimi pieniędzmi dla Podlasia

inf. pras., oprac. ms 28.06.2020 161

Projekt odbudowy kolei do Łomży z europejskimi pieniędzmi dla Podlasia
Pociąg specjalny "SM42 wokół Ostrołęki" na stacji w ŁomżyFot. Jan Pešula/wikipedia, CC0
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują projekt remontu linii kolejowej 49 ze Śniadowa do Łomży. Dzięki inwestycji po latach możliwy będzie powrót pociągów pasażerskich w kierunku Białegostoku i Warszawy. Przygotowanie projektu zostanie sfinansowane z RPO województwa podlaskiego.
– Możliwość powrotu pociągów pasażerskich do Łomży po ponad 30 latach, lepszy dostęp do kolei, wygodne podróże ze zmodernizowanych stacji i przystanków w kierunku Białegostoku i Warszawy – to podstawowe efekty planowanego remontu linii kolejowej ze Śniadowa do Łomży. 26 czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Marszałkiem Województwa Podlaskiego umowę o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020 na wykonanie dokumentacji projektowej dla remontu tej trasy.

– Zarząd Województwa Podlaskiego przyznał ponad 4 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na przygotowanie dokumentacji projektowej, ponieważ linia kolejowa nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża jest bardzo istotna z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i społecznego naszego regionu. Podpisana dziś umowa z PKP Polskie Linie Kolejowe jest ważnym krokiem na drodze realizacji tej inwestycji – zaznaczył Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.

Wykonawca dokumentacji projektowej przygotuje także wniosek o dofinansowanie odbudowy kolei do Łomży ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2021 -2027. Dokumentacja projektowa będzie gotowa w II kwartale 2023 r. Realizację robót budowlanych planuje się w nowej perspektywie finansowej, choć nie znamy jeszcze jej finansowych ram.

100 lub 120 km/h do Łomży

Zgodnie z założeniami projektu, na całej 17-kilometrowej trasie planowana jest budowa nowych torów i rozjazdów oraz instalacja komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zakładana maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to 100 km/h, analizowany będzie także wariant dla prędkości 120 km/h. Przebudowana zostanie stacja w Łomży. Z myślą o potrzebach mieszkańców zaprojektowany zostanie specjalny multimodalny peron, obsługujący połączenia kolejowe i autobusowe.

Wykonawca dokumentacji przeanalizuje również rozszerzony wariant inwestycji - przebudowę układu torowego na stacji w Śniadowie w celu zapewnienia lepszych możliwości ruchu pociągów. Analizowana będzie budowa łącznicy kolejowej, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Łomży w kierunku Białegostoku, bez konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji w Śniadowie.

Inwestycja możliwa także z programu Kolej Plus

Realizacja inwestycji planowana jest w ramach środków RPO Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. W sytuacji dostępnych środków finansowych samorząd województwa będzie mógł rozważyć realizację robót w ramach programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku. Miasto Łomża zostało wskazane w Uchwale Rady Ministrów nr 151/2019 w sprawie ustanowienia programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku, jako miejscowość z populacją powyżej 10 tys. osób, która nie posiada dostępu do kolei pasażerskiej. Obecnie trwa nabór wniosków do programu, które mogą składać zainteresowane samorządy.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony