W styczniu 2011 roku na Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała ruszyły prace przy odbudowie dwóch wagonów typu 3Aw – Bxhpi 1908 i Bxhpi 1946. Wagony typu 3Aw były polskimi wagonami wąskotorowymi produkowanymi przez wrocławski PAFAWAG na eksport. W latach 1957-1960 roku do Związku Radzieckiego wyeksportowano ponad 500 sztuk wagonów tego typu.
Ponieważ liczba i stan przedwojennych wąskotorowych wagonów osobowych na polskich kolejach wąskotorowych pozostawiały wiele do życzenia, w latach 1959-1960 PAFAWAG wyprodukował ponadto 75 sztuk wagonów 3Aw/1 na potrzeby PKP. Na większości kolei PKP służyły one do końca lat osiemdziesiątych, kiedy to zostały wyparte przez świeżo dostarczone z Rumunii wagony typu A20DP (również obecne dziś w muzealnych zbiorach na Kolei Rogowskiej, jeżdżą w fabrycznym kremowo-czerwonym malowaniu).
Zakres prac jest ogromny. Wagony były w bardzo złym stanie technicznym. Odtworzenia wymagają wszystkie instalacje: elektryczna, hamulcowa, wodna i grzewcza oraz 60% pokrycia wierzchniego obydwu wagonów. Poważnym problemem będzie także odtworzenie wnętrz w tym specjalnych odlewanych detali takich ja wywietrzniki, chwyty, barierki i klamki oraz tabliczki fabryczne.
W trakcie prac przy poszyciu udało nam się zabezpieczyć płatki oryginalnego kremowego i granatowego lakieru użytych przy fabrycznym malowaniu wagonu. Wszystkie pojazdy na muzealnej Kolei Rogowskiej odtwarzane są z największą starannością. Dzięki tym płatkom farby będziemy w stanie odtworzyć pierwotne barwy wagonów.
Wszystkie prace mają na celu przywrócenie wagonów do stanu pierwotnego zgodnie z realiami historycznymi. To obecnie najpoważniejsze takie przedsięwzięcie w Polsce. Co więcej prowadzone wyłącznie siłami wolontariuszy. Wszystkich chętnych zapraszamy do wakacyjnych prac.
Na jeden z wagonów udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych jednak już wiemy że olbrzymi zakres prac spowoduje przekroczenie kwoty dotacji. Będziemy musieli ratować się poszukiwaniem wsparcia wśród firm z rynku kolejowego. Udział w takim przedsięwzięciu jest dość ciekawą formą reklamy w kolejowej branży. Liczymy że uda się z kimś nawiązać współpracę. Na obecnym etapie prac najwięcej kłopotu sprawia profesjonalne pokrycie wagonów podkładem, szpachlówkami i lakierami nawierzchniowymi tak by osiągnąć jak najtrwalszy efekt.
Wszystkie osoby i instytucje chcące wesprzeć to przedsięwzięcie prosimy o kontakt – biuro@kolejrogowska.pl
To nie pierwsze takie przedsięwzięcie Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych. W latach 2003-2007 ta społeczna organizacja odbudowała wagon typu 1Aw z 1957 r.