Kolej przewiozła dwa razy więcej pasażerów niż przed rokiem
Jakub Madrjas ⚫ 31.05.2022 ⚫
2k

fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Kwiecień 2022 roku był bardzo dobry dla polskiej kolei. Pociągi przywiozły prawie dwa razy więcej pasażerów, niż rok wcześniej, wracając do przewozów sprzed pandemii.
Jak podał Urząd Transportu Kolejowego, w kwietniu ponad 26,9 mln osób skorzystało z usług kolei, co oznacza, że w porównaniu do kwietnia 2021 r. na kolej powróciło 12,9 mln pasażerów (+92,6% rok do roku). Praca przewozowa osiągnęła poziom 1,8 mld pasażerokilometrów i była o niemal 1 mld pasażerokilometrów wyższa (117,2%) niż przed rokiem. Mniejszy wzrost odnotowano w wartościach pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 14,9 mln pociągokilometrów – o 0,8 mln pociągokilometrów więcej (5,4%). W kwietniu średnia odległość przejazdu pasażera wyniosła 67,6 km, co oznacza, że była o 7,7 km dłuższa (12,8%) w porównaniu z rokiem 2021.
Eksperci zwracają uwagę, że kolej wraca w ten sposób do wyników sprzed pandemii:
Jak podkreśla UTK, dla części przewoźników kwiecień zakończył się ponad dwukrotnym wzrost liczby pasażerów w porównaniu do ubiegłego roku. W przypadku PKP Intercity to aż o 162% pasażerów więcej, Kolei Wielkopolskich 123,3%, Kolei Małopolskich 106,2%, Kolei Śląskich 104,6%, a Kolei Dolnośląskich 104,3%.
Kwiecień 2022 r. w porównaniu z rekordowym pod względem liczby przewiezionych pasażerów marcem tego roku okazał się nieznaczne słabszy. Ogółem przewoźnicy wykazali o 1,5 mln pasażerów mniej (-5,4 %), wykonali pracę przewozową o 51,1 mln pasażerokilometrów niższą (-2,7%), a pracę eksploatacyjną niższą o 1,2 mln pociągokilometrów (-7,4%) niż miesiąc wcześniej. Natomiast średnia odległość podróży okazała się być o 1,8 km dłuższa (2,8%) w porównaniu do marca tego roku.
Ogółem od początku 2022 r. z usług kolei skorzystało prawie 98 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie 6,3 mld pasażerokilometrów, a pracę eksploatacyjną w wysokości 61 mln pociągokilometrów.
Wzrosty przewozów towarowych, nawet w PKP Cargo
W kwietniu koleją przewieziono 21,3 mln ton ładunków. W porównaniu do danych sprzed roku zanotowano wzrost o 1,4 mln ton (6,9%). Praca przewozowa osiągnęła 5,2 mld tonokilometrów, co oznaczało wzrost o 0,7 mld tonokilometrów (15,1%). Praca eksploatacyjna wzrosła o 0,5 mln pociagokilometrów (7,3%), osiągając 7,2 mln pociągokilometrów. Średnia odległość przewozu 1 tony towarów wyniosła 246 km i była dłuższa o 18 km. Udziały w rynku lekko zwiększyło PKP Cargo.
Jak podsumowuje UTK, średnia odległość przewozu była za to dłuższa o 6 km. Po czterech miesiącach 2022 r. masa przewiezionych towarów wyniosła łącznie 83,5 mln ton. Praca przewozowa osiągnęła wartość 19,8 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna 27,9 mln pociągokilometrów. Średnia odległość przewozu za cztery miesiące wyniosła 237 km.
Eksperci zwracają uwagę, że kolej wraca w ten sposób do wyników sprzed pandemii:
Intercity przewiozło dwa i pół razy więcej pasażerów‼️ Uwaga, uwaga, dobra nowina. Nie chodzi o wzrost 92% względem 2021 r., ale o to, że liczba pasażerów pociągów styczeń-kwiecień 2022 (97,98 mln) jest tylko ciut niższa od 2019 r. (106,38 mln; wynik z 2022 r. to 92,1% wyniku z 2019 r.) i większa niż w 2018 r. (97,86 mln) ‼️ https://t.co/2G3Wk5WTZs
— Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu (@BiuroSET) May 31, 2022
Jak podkreśla UTK, dla części przewoźników kwiecień zakończył się ponad dwukrotnym wzrost liczby pasażerów w porównaniu do ubiegłego roku. W przypadku PKP Intercity to aż o 162% pasażerów więcej, Kolei Wielkopolskich 123,3%, Kolei Małopolskich 106,2%, Kolei Śląskich 104,6%, a Kolei Dolnośląskich 104,3%.
Kwiecień 2022 r. w porównaniu z rekordowym pod względem liczby przewiezionych pasażerów marcem tego roku okazał się nieznaczne słabszy. Ogółem przewoźnicy wykazali o 1,5 mln pasażerów mniej (-5,4 %), wykonali pracę przewozową o 51,1 mln pasażerokilometrów niższą (-2,7%), a pracę eksploatacyjną niższą o 1,2 mln pociągokilometrów (-7,4%) niż miesiąc wcześniej. Natomiast średnia odległość podróży okazała się być o 1,8 km dłuższa (2,8%) w porównaniu do marca tego roku.
Ogółem od początku 2022 r. z usług kolei skorzystało prawie 98 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie 6,3 mld pasażerokilometrów, a pracę eksploatacyjną w wysokości 61 mln pociągokilometrów.
Wzrosty przewozów towarowych, nawet w PKP Cargo
W kwietniu koleją przewieziono 21,3 mln ton ładunków. W porównaniu do danych sprzed roku zanotowano wzrost o 1,4 mln ton (6,9%). Praca przewozowa osiągnęła 5,2 mld tonokilometrów, co oznaczało wzrost o 0,7 mld tonokilometrów (15,1%). Praca eksploatacyjna wzrosła o 0,5 mln pociagokilometrów (7,3%), osiągając 7,2 mln pociągokilometrów. Średnia odległość przewozu 1 tony towarów wyniosła 246 km i była dłuższa o 18 km. Udziały w rynku lekko zwiększyło PKP Cargo.
Większość przewoźników odnotowała w kwietniu spadki masy przewozów w stosunku do marca tego roku. Przełożyło się to na przewiezioną masę towarów mniejszą o 1,5 mln ton (-6,7%). Praca przewozowa była niższa o 0,2 mld tonokilometrów (-4,4%), natomiast praca eksploatacyjna o 0,5 mln pociągokilometrów (-6%).Według danych GUS w kwietniu br. Grupa PKP CARGO przetransportowała 8 mln ton towarów, co oznacza wzrost o +2,3% w ujęciu rok do roku. Praca przewozowa wyniosła 2,1 mld tkm, była więc o 4,3% wyższa niż w kwietniu 2021 roku. pic.twitter.com/x0pItakpX5
— PKP CARGO (@pkpcargo_media) May 31, 2022
Jak podsumowuje UTK, średnia odległość przewozu była za to dłuższa o 6 km. Po czterech miesiącach 2022 r. masa przewiezionych towarów wyniosła łącznie 83,5 mln ton. Praca przewozowa osiągnęła wartość 19,8 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna 27,9 mln pociągokilometrów. Średnia odległość przewozu za cztery miesiące wyniosła 237 km.
Komentarze:
Wyniki przewozowe

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |