Partnerzy serwisu:

Kolej przeciwdziała wykluczeniu transportowemu

Redakcja 05.09.2019 13

Kolej przeciwdziała wykluczeniu transportowemu
fot. PKP SA
O dostępności transportowej, budowie nowych linii kolejowych, a także przyszłej perspektywie unijnej dyskutowali uczestnicy panelu „Dostępność komunikacyjna” w ramach Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Dyskusja rozpoczęła się od tematu zapobiegania wykluczeniu komunikacyjnemu. Jak podkreślił prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Ireneusz Merchel, spółka zwiększa dostępność kolei w ramach Krajowego Programu Kolejowego. – Przebudowujemy setki stacji. Już w tej chwili oddaliśmy 130 nowych peronów tam, gdzie dotychczas nie istniały. Poprawiamy w ten sposób dostępność komunikacyjną np. na obrzeżach miast – wyliczał Ireneusz Merchel, dodając, że wszystkie perony dostosowywane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Jak zaznaczył, PLK wprowadzają korekty do realizowanych projektów, zgodnie z oczekiwaniami społeczeństwa. Tak było na przykład na przystanku Warszawa Powązki, gdzie na prośbę mieszkańców umożliwione zostanie przejście na drugą stronę torów, nie przewidziane w pierwotnym projekcie.

Członek zarządu PKP Intercity Adam Laskowski poinformował, że PKP Intercity w każdym roku zwiększa liczbę obsługiwanych stacji, podnosząc tym samym dostępność swojej oferty. Jak dodał, spółka jest też partnerem programu dostępność plus i uczestniczy w projekcie Wspólny Bilet. – Chcemy, aby w przyszłości dołączyły do niego połączenia autobusowe czy np. Warszawska Kolej Dojazdowa – zapowiedział. – Jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania, dlatego PKP Intercity jako pierwszy przewoźnik kolejowy wprowadziło honorowanie aplikacji mObywatel – dodał Laskowski. Do tego aktualnie realizowany program inwestycyjny spółki wart 7 mld złotych uwzględnia potrzeby szerokich grup społecznych, takich jak osoby niepełnosprawne, rodzice z małymi dziećmi czy rowerzyści. Jak dodał prezes PKP Telkol Mirosław Gilarski, dostępność kolei zwiększają ułatwienia przesiadek, np. z wykorzystaniem dojazdu rowerem.

Z kolei z punktu widzenia PKP Cargo, dostępność komunikacyjna rozumiana jest jako szeroka oferta logistyczna, mogąca zaspokoić potrzeby transportowe gospodarki. Jak podkreślił Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo S.A., trzeba w tym celu mieć nie tylko doskonale zorganizowaną sieć terminali, ale też odpowiednie narzędzia do zarządzania nimi. Członek zarządu PKP Mirosław Antonowicz podsumował, że należy wyróżnić trzy wymiary dostępności transportowej: dostępność infrastruktury technicznej o rozmaitych funkcjach, takich jak integracyjna czy akceleracyjna, wymiar multimodalności, o której mówił prezes Gilarski a także wymiar architektoniczny, związany z likwidacją barier. Jego poprawa jest celem programu Dostępność Plus, w którego realizację włączyły się spółki kolejowe.

– Dostępność transportowa to tak naprawdę inwestycja w rozwój gospodarki – stwierdził wiceminister Andrzej Bittel. Jest to korzystne zarówno w wymiarze transportu towarowego, gdzie każdy towar przeniesiony na kolej z transportu drogowego zmniejsza zużycie dróg i korki, jak i w transporcie pasażerów, gdzie zainaugurowano program Kolej Plus mający na celu reaktywację zamkniętych w przeszłości połączeń kolejowych. Jak podkreślił, organizacja transportu publicznego jest zadaniem nie tylko rządu, ale też samorządów, które mają do wypełnienia ważną rolę w tym procesie.

W dalszej części dyskusji prezes PLK Ireneusz Merchel stanowczo podkreślił, że należy odbudowywać linie kolejowe i budować nowe. – W ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego planowana jest budowa 1600 kilometrów linii – przypomniał. Równie ważne jest budowanie łącznic i innych odcinków skracających odległości pomiędzy poszczególnymi stacjami, oraz przywracanie kolei tam, gdzie kiedyś istniała. Już w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe przywróciły kolej do Lubina, a w kolejnych latach połączenia będą także do innych miast, m.in. do Jastrzębia-Zdroju. – W ramach modernizacji przywrócony zostanie ruch na około 2 tys. kilometrów linii kolejowych, po których obecnie nie jeżdżą pociągi – powiedział. Prezes Merchel dodał, że jest spokojny o realizację Krajowego Programu Kolejowego, ponieważ do końca 2022 roku ponad 90 proc. projektów jest przewidzianych do zakończenia realizacji.

Ostatnim tematem dyskusji była przyszła perspektywa unijna. Jak podał wiceminister Andrzej Bittel, przygotowywany jest już pakiet kolejowych projektów infrastrukturalnych w formule buduj, których realizacja ma ruszyć już w 2021 roku. Celem jest uniknięcie tąpnięcia na rynku po zakończeniu realizacji obecnych projektów. Poseł Parlamentu Europejskiego Bogdan Rzońca przestrzegł z kolei, że z powodu braku konsensusu budżet unijny zostanie prawdopodobnie uchwalony bardzo późno, nawet pod koniec przyszłego roku. Nie oznacza to oczywiście, że nie należy się do nowej perspektywy przygotować. Wprost przeciwnie – należy to zrobić jak najbardziej racjonalnie. – Nie mówmy politykom unijnym „dajcie pieniądze”, ale przedstawiajmy dobre rozwiązania do realizacji – podsumował.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony