Partnerzy serwisu:

Kolej na trasie Przemyśl – Chyrów znów w grze [zdjęcia]

Michał Szymajda 02.01.2017 108

arrow
arrow
Kolej na trasie Przemyśl – Chyrów znów w grze [zdjęcia]
Przejście graniczne w Niżankowicach Fot. Łukasz Kudlicki
Kolej na trasie Przemyśl – Chyrów znów w grze [zdjęcia]
Kolej na trasie Przemyśl – Chyrów znów w grze [zdjęcia]
Kolej na trasie Przemyśl – Chyrów znów w grze [zdjęcia]
Kolej na trasie Przemyśl – Chyrów znów w grze [zdjęcia]
Kolej na trasie Przemyśl – Chyrów znów w grze [zdjęcia]
Kolej na trasie Przemyśl – Chyrów znów w grze [zdjęcia]
28 grudnia 2016 roku udało się zorganizować przejazd z wykorzystaniem kolejowego przejścia granicznego Malhowice – Niżankowice. W tym miejscu pociągi nie pojawiały się od 22 lat. Polska drezyna i ukraiński autobus szynowy dowiozły prezenty dla dzieci polskich i ukraińskich w ramach akcji „Mikołaj bez granic”.
Drezyna wyruszyła z Przemyśla do Niżankowic linią 102. Po przekroczeniu granicy (na tę okazję stworzono tu tymczasowy posterunek graniczny) polska drezyna WMB 10 i ukraiński autobus szynowy 620M (produkcji bydgoskiej Pesy) spotkały się na kolejowej granicy w Niżankowicach. Dalej wszyscy pasażerowie udali się do Chyrowa z paczkami świątecznymi dla dzieci. Wcześniej, jesienią 2016 roku, aktywiści, społecznicy, strażacy i kolejarze z PKP PLK wykonali tytaniczną pracę w celu oczyszczenia zarośniętego, nieprzejezdnego szlaku.

Po linii 102 do 1994 roku kursowały pociągi pasażerskie (pociąg pospieszny Solina w relacji Warszawa – Zagórz), do których, na terytorium Ukrainy, nie wpuszczano, ani nie wypuszczano pasażerów. Pociągami można było eksterytorialnie przejechać z Przemyśla do Ustrzyk Dolnych i Zagórza. Po tym roku linia na odcinku ukraińskim została wyremontowana ze zmianą rozstawu toru na wschodni, pozostawiono jednak możliwość zainstalowania splotu w przyszłości, tak by pociągi przejeżdżające z Polski na Ukrainę mogły powrócić. „Europejskich” szyn w podkładach jednak nigdy nie zainstalowano. Dlatego 28 grudnia w Niżankowicach konieczne było przejście z jednego pociągu do drugiego z paczkami dla dzieci. Od Chyrowa w Zagórza można wyprawiać pociągi normalnotorowe, dzięki normalnotorowemu i szerokotorowemu splotowi.

Jakie perspektywy ma linia kolejowa? – Jestem zdania, że przewozy na linii należałoby przywrócić. Pociągi w takiej relacji przydałyby się zarówno nam jak i Polakom. Będę, wraz z Ukraińskimi Kolejami, podejmować działania w tej sprawie – powiedział Andrej Łopuszyńskij, poseł do ukraińskiego parlamentu z Chyrowa, gdzie ostatnie pociągi pasażerskie z Polski (z Sanoka), dojechały w listopadzie 2010 roku. Po tym okresie Przewozy Regionalne wstrzymały ich kursowanie. Główną przyczyną zatrzymania komunikacji były powtarzające się dewastacje taboru przez przemytników oraz przez poszukujących kontrabandy celników.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony