Partnerzy serwisu:

Kolej coraz bardziej dostępna dla wszystkich grup pasażerów

Redakcja 26.06.2017 912

Kolej coraz bardziej dostępna dla wszystkich grup pasażerów
fot. PKP SA
Postępująca modernizacja sieci kolejowej i dworców to nie tylko poprawa parametrów i stanu infrastruktury, komfortu obsługi pasażerów, ale też zwiększenie ogólnej dostępności kolei dla wszystkich grup podróżnych. Kolej jest sukcesywnie dostosowywana dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – w tym na wózkach, z dysfunkcjami wzroku czy słuchu itp. To zasługa także indywidualnego podejścia pracowników kolei do potrzeb podróżnych wymagających pomocy, o czym najlepiej świadczy przykład podróży pana Mariusza z Zielonej Góry.
Niedawno do PKP S.A. wpłynęła pochwała na pracowników ochrony, którzy pełnili służbę 23 kwietnia 2017 r. na dworcu Zielona Góra. Podróżny, poruszający się na wózku elektrycznym, musiał odbyć niespodziewaną podróż do Szczecina. Pojawił się na dworcu pół godziny przed odjazdem. „Ponieważ była to podróż nagła, nie wysłałem stosownego zgłoszenia przejazdu, wiedząc jednak, że będzie to pociąg przystosowany. Podczas zakupu biletu przy kasie pracownik ochrony z własnej inicjatywy zainteresował się mną i zaoferował asystę w dotarciu na peron i podczas wsiadania” – napisał pasażer, pan Mariusz.

Asysta okazała się potrzebna, gdyż z powodu prac konserwacyjnych winda prowadząca na peron była wyłączona. Pracownicy ochrony podjęli jednak odpowiednie działania, kontaktując się z dyżurnym ruchu, dzięki czemu pasażer mógł odbyć podróż. „Niemal natychmiast po telefonie zjawił się manewrowy i pociąg został przestawiony na tor przy peronie 1, dzięki czemu bezproblemowo wsiadłem do pociągu. Mimo przestawiania pociągu, odjechał on bez opóźnienia” – podkreślił podróżny.

„Jeżdżę dużo pociągami, ale tak sprawnie przeprowadzonej akcji zmiany peronu nie widziałem. Pracownicy ochrony wiedzieli dokładnie, do kogo bezpośrednio zadzwonić, aby zmianę peronu urzeczywistnić. Ponadto poinformowali osobę decyzyjną o planowanej godzinie włączenia wind, celem kierowania pociągów na tor przy peronie 1 w razie zaistnienia podobnej potrzeby tego dnia” – podsumowywał pan Mariusz.

Jak skorzystać z kolei, gdy jest się niepełnosprawnym

Okoliczności, w których pan Mariusz odbywał podróż, były wyjątkowe. Pasażer z niepełnosprawnością, aby mieć pewność, że podróż pociągami PKP Intercity przebiegnie bezproblemowo, powinien na 48 godzin przed planowanym odjazdem zgłosić chęć uzyskania pomocy, określając jej zakres. Zgłoszenia są przyjmowane za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego na stronie intercity.pl, w godzinach pracy Centrum Obsługi Klienta oraz telefonicznie pod nr 19757 przez konsultantów Infolinii PKP Intercity (+48 22 3919757 dla połączeń z zagranicznych sieci telekomunikacyjnych).

Podróżny możne ponadto zgłosić potrzebę pomocy w poruszaniu się jedynie po terenie dworca. Wystarczy zadzwonić pod numer 22 474-13-13 bądź wysłać e-maila na adres: pomocprm@pkp.pl. Ochrona danego dworca będzie gotowa do udzielenia pomocy w ciągu ok. 30 minut od przyjęcia zgłoszenia.

Pracownicy ochrony na największych dworcach asystują osobie o ograniczonej możliwości poruszania się przez całą drogę do i z pociągu. Na pozostałych stacjach i dworcach podejmowane są starania w celu zapewnienia asysty, np. przez wyszkolonych pracowników PLK.

Coraz więcej dostosowanych stacji i pociągów

Obecnie blisko połowa pociągów uruchamianych w dobie przez PKP Intercity jest dostosowana do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Duża w tym zasługa nowoczesnego taboru, który został wprowadzony do ruchu w ostatnich latach – elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Pendolino, Flirt3 czy PesaDart. Miejsce dla osób na wózku, bez względu na producenta poszczególnych EZT-ów, znajduje się standardowo w trzecim członie, a w bliskiej odległości jest zlokalizowana odpowiednio przystosowana toaleta.

Oczywiście tabor nie wystarczy, by odbyć komfortową podróż w odpowiednich warunkach, jeśli podróżny nie będzie w stanie dostać się na dworzec i peron. Szczęśliwie i w tej kwestii dokonują się istotne zmiany. Standardowo zakres każdej modernizacji i przebudowy infrastruktury związanej z obsługą pasażerów obejmuje jej dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych czy mających ograniczone możliwości poruszania się. Montowane są windy, pochylnie czy podnośniki, pojawiają się też oznakowania dotykowe dla osób z dysfunkcjami wzroku, które pozwalają na bezpiecznie pokonanie przestrzeni stacji – od wejścia na dworzec do drzwi pociągu.

Zmianę dobrze obrazują liczby. Od 2007 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały 1024 perony. Na 149 z nich zamontowano dźwigi, na 68 platformy pionowe, a na 112 – platformy przyschodowe. Łatwiejszy dostęp do peronów zapewnia także 449 wind, podnośników i platform przyporęczowych. Ponad 350 peronów wyposażono w dotykowe pasy ostrzegawcze, a na ponad 60 stacjach umieszczone są informacje w języku Braille’a.

Liczby te z każdym rokiem będą się zwiększać, bo na modernizację czeka jeszcze sporo linii kolejowych, m.in. warszawska linia obwodowa i linia średnicowa, na których docelowo wszystkie stacje będą w pełni zmodernizowane i przystosowane do obsługi niepełnosprawnych pasażerów. Da to też nowe możliwości poruszania się wewnątrz miasta – kolej w końcu staje się nieodzownym elementem transportu miejskiego i aglomeracyjnego.

Na dworcu także w języku migowym

Od 2012 r. PKP S.A. zrealizowały ponad 80 inwestycji dworcowych. Realizowane i planowane są kolejne. Jednym z głównych celów programu modernizacji dworców jest ich przystosowywanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wdrażane rozwiązania to obejmują windy, pochylnie i platformy dla osób poruszających się na wózkach, schody ruchome, ścieżki dotykowe przeznaczone dla osób niewidomych, tablice tyflograficzne z mapą dworca i opisem w języku Braille’a, pętle indukcyjne przy kasach czy obniżone kasy.

W 2015 r. wprowadzono innowację w postaci tłumacza języka migowego. Dzięki niemu osoby głuche bądź słabo słyszące mogą uzyskać niezbędną pomoc, korzystając z tłumacza online na tablecie. Usługa jest dostępna na dworcach Bydgoszcz Główna, Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Gliwice, Poznań Główny, Katowice, Kraków Główny, Szczecin Główny, Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Wrocław Główny oraz Warszawa Zachodnia.

W najbliższych latach obraz ten diametralnie się poprawi. PKP S.A. wytypowały 464 obiekty dworcowe, które wymagają inwestycji do 2023 r. Już teraz trwają przygotowania dla 122 obiektów, pogrupowanych – co jest nowością – wzdłuż określonych linii kolejowych. Pozwoli to w pełni skomasować efekty modernizacji infrastruktury kolejowej.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony