Partnerzy serwisu:

KM: Warszawa Główna nie będzie dla nas punktem strategicznym

Martyn Janduła 22.05.2017 72

KM: Warszawa Główna nie będzie dla nas punktem strategicznym
Warszawa Głównafot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Po ponad dwudziestu latach na mapę Warszawy powróci stacja Warszawa Główna. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły już przetarg mający wyłonić wykonawcę przebudowy infrastruktury i przywrócenia jej do ruchu. Swoje zainteresowanie wyrażają już Koleje Mazowieckie. Przewoźnik kreśli pierwsze plany wykorzystania stacji, jednak podkreśla, że na pierwszym miejscu będzie kierował się wygodą pasażerów.
Przetarg na przebudowę nieczynnej od dwudziestu lat stacji Warszawa Główna Osobowa PKP PLK ogłosiły 4 maja. Koszt opracowania i wykonania prac przywrócenia obiektu do obsługi podróżnych oszacowano na 69 mln zł netto. Inwestycja ma być gotowa za dwa i pół roku. W zakresie zadania przewidziano budowę dwóch dwukrawędziowych peronów i pięciu torów. Pomiędzy peronami nr 1 i 2 znajdzie się tor manewrowy – nr 5 – dla lokomotyw objeżdżających składy wagonowe. Więcej o założeniach inwestycji piszemy w oddzielnym artykule.

Główna ratunkiem dla średnicy

Głównym założeniem przywrócenia stacji do obsługi podróżnych jest przede wszystkim zapewnienie połączeń kolejowych do centrum Warszawy na czas modernizacji linii średnicowej – w pierwszym etapie dalekobieżnej, a w drugim podmiejskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że na Warszawie Głównej Osobowej kończyłyby bieg pociągi, dla których zabraknie miejsca na stacji Warszawa Gdańska.

Pozytywnie o przedstawionych założeniach wypowiada się także główny mazowiecki przewoźnik – Koleje Mazowieckie. – Zawsze kibicujemy inwestycjom zarządcy infrastruktury, które mają na celu poprawę komfortu podróży, w tym między innymi poprzez „rozładowanie” ruchu w aglomeracji warszawskiej – przyznaje Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich. – Obecnie mamy wstępny pomysł, by wykorzystać go przede wszystkim podczas uciążliwego dla nas wszystkich czasu, jakim z pewnością będzie okres prac modernizacyjnych na linii średnicowej. Jest to jednak na tyle odległa inwestycja, że w tej chwili trudno mówić o szczegółach – dodaje.

Problemem przepustowość, ale pasażer ważniejszy

Kolejarze z PLK podkreślają, że stacja Warszawa Główna ma mieć przede wszystkim charakter uzupełniający. Brakuje jednak deklaracji, jak wpisze się ona w funkcjonowanie systemu po zakończeniu wszystkich prac na Warszawskim Węźle Kolejowym. Mimo wszystko Koleje Mazowieckie przekazują, że są wstępnie zainteresowane obsługą stacji. – Planujemy skierować tam ruch pociągów z linii nr 8 – mówi Grajda. – Powinno to nieznacznie odciążyć linię średnicową i pozwolić na pomieszczenie wszystkich potrzebnych pociągów na obu liniach średnicowych – wyjaśnia.

Podobna sytuacja miała miejsce ponad 20 lat temu, gdy na wspomnianej stacji swój bieg kończyły pociągi z linii radomskiej. Pasażerowie nie akceptowali faktu, że nie mogą dojechać bezpośrednio do centrum Warszawy. W konsekwencji dużo osób przesiadło się na samochody. Obecnie wyjaśnienia Kolei Mazowieckich wskazują, że do podobnej sytuacji raczej nie powinno dojść. – W takiej sytuacji stacja Warszawa Główna nie będzie dla KM punktem strategicznym – mówi Grajda. – Wynika to z tego, że przy konstruowaniu rozkładu jazdy za priorytet obieramy nie tylko możliwości techniczne – dotyczące infrastruktury i taboru – ale przede wszystkim wygodę podróżnych, na którą składa się m.in. możliwość dojazdu do centrum Warszawy – podkreśla.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony