Partnerzy serwisu:

KM: Piętrowe push-pulle lekarstwem na krótkie perony

Kasper Fiszer 04.09.2019 190

KM: Piętrowe push-pulle lekarstwem na krótkie perony
Skład piętrowy Kolei Mazowieckichfot. Jakub Murat, lic. CC BY-SA 4.0.
Składy typu push-pull złożone z wagonów piętrowych pozwalają na przewiezienie większej liczby pasażerów na miejscach siedzących, co jest szczególnie istotne w przypadku kursów przyspieszonych o dużej frekwencji – twierdzą Koleje Mazowieckie. Spółka przygotowuje swoje plany taborowe na przyszłą perspektywę finansową UE. Póki co czeka natomiast na elektryczne zespoły trakcyjne, które wyprodukuje Stadler Polska.
Po wielu latach eksploatacji piętrowych wagonów push-pull Koleje Mazowieckie oceniają ich rolę w obsłudze regionalnych linii węzła warszawskiego pozytywnie. – Pociągi tego typu bardzo dobrze sprawdzają się w ruchu regionalnym przy realizacji połączeń przyspieszonych o dużych potokach pasażerów – ocenia Donata Nowakowska, dyrektor Biura Rzecznika Prasowego Kolei Mazowieckich. Przedstawicielka spółki podkreśla, że na tego typu trasach możliwe jest pełne wykorzystanie możliwości technicznych składów i ma uzasadnienie ekonomiczne.

Więcej podróżnych znajduje miejsce siedzące

– Jedną z zalet wagonów piętrowych jest [duża] liczba miejsc siedzących, dzięki czemu KM moga przewieźć co najmniej dwa razy więcej pasażerów na siedzeniach niż w klasycznych składach elektrycznych zespołów trakcyjnych zestawionych z dwóch lub trzech pojazdów – podkreśla nasza rozmówczyni. Mówi, że ma to dla przewoźnika duże znaczenie z uwagi na ograniczenie, jakim jest długość peronów, przy których zatrzymują się pociągi spółki. – Zgodnie z przepisami dla pociągów regionalnych wynosi ona 200 metrów – stwierdza.

Koleje Mazowieckie nie mają jednak aktualnie ścisłych planów zwiększenia ilostanu eksploatowanych składów push-pull. Spółka prowadzi obecnie prace w zakresie pozyskania środków zewnętrznych w ramach kolejnej perspektywy budżetowej UE. Analizy techniczne i organizacyjne mają obejmować m.in. określenie liczby potrzebnych pojazdów i ich typu.

Zbliżają się dostawy ezt-ów Stadlera

W najbliższym czasie dostawy taboru będą obejmować natomiast pojazdy, których zakup zakontraktowano w ramach umowy ramowej zawartej ze Stadlerem w styczniu 2018 r. oraz w późniejszych umowach szczegółowych. Łącznie KM otrzymać mają 61 elektrycznych zespołów trakcyjnych złożonych z pięciu członów i 10 jednostek dwuczłonowych.

– Dostawa pięcioczłonowych zespołów nastąpi w pięciu transzach: po 6, 12, 12, 15 i 16 pojazdów – przypomina Donata Nowakowska. Zaznacza, że ich zakup został dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 oraz w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na ten sam okres. Pierwsze jednostki dostarczone zostaną między IV kwartałem tego roku a I kwartałem przyszłego.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony