Partnerzy serwisu:

KM chcą jeździć do Łodzi. UTK ten pomysł blokuje

Martyn Janduła 01.02.2017 116

KM chcą jeździć do Łodzi. UTK ten pomysł blokuje
fot. Martyn Janduła
Koleje Mazowieckie mają aspiracje, żeby uruchomić połączenia z Warszawy do Łodzi. W tym celu złożyły w 2016 roku wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o otwarty dostęp na tej trasie. Spółka spotkała się jednak z decyzją odmową. Teraz sprawa trafiła do sądu.
W dzień powszedni Koleje Mazowieckie uruchamiają do Skierniewic 25 par pociągów. Podróż każdym z nich zajmuje ok. 1 godz. i 5 minut. Pojawił się jednak pomysł, by relację tę wydłużyć o drobny odcinek – do Łodzi. – Ten kierunek podróżni szczególnie wskazują jako interesujący. Chodzi przede wszystkim o ten odcinek za Skierniewicami – przyznaje Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.

Aby jednak pociągi mogły pojawić się na tej trasie, mazowiecka spółka musiała wystąpić do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o zgodę. Zarząd Kolei Mazowieckich w 2016 roku wystąpił więc z wnioskiem do UTK w sprawie przyznania przewoźnikowi otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia.

Sprawa w sądzie

Uruchomienie połączenia jednak na razie nie nastąpi, a to dlatego, że UTK wydał decyzję odmowną, która 11 lipca 2016 roku trafiła do Kolei Mazowieckich. – Dokument ten ma kilkanaście stron uzasadnienia – wyjaśnia Grajda. Od decyzji tej zarząd spółki odwołał się 28 lipca 2016 r. do Sądu Okręgowego w Warszawie i Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na razie nie ma terminu wyznaczonej rozprawy.

Koleje Mazowieckie nie chcą jednak podać szczegółów, jak widzą przyszłą ofertę na trasie z Warszawy do Łodzi. – Jak będziemy mieli możliwość, to wtedy będziemy analizowali liczbę pociągów – podkreśla Grajda. Wiadomo jednak, że Koleje Mazowieckie zainteresowane są codziennymi połączeniami. Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która już jeździ na tej trasie, uruchamia wyłącznie weekendowe połączenia o nazwie ŁKA Sprinter. Jak tłumaczy Grajda, chodziłoby właściwie o wydłużenie już dotychczasowej relacji. – Nasze pociągi i tak zaczynają w Skierniewicach, więc nie ma żadnego problemu, żeby ich relację wydłużyć do Łodzi. Krótko mówiąc, jesteśmy w Skierniewicach, a i tak to jest województwo łódzkie – dodaje Grajda.

Koleje Mazowieckie przyznają, że posiadają tabor, który pozwoliłby zaoferować na tej trasie konkurencyjny czas przejazdu. Na trasie do Skierniewic przewoźnik obecnie wykorzystuje zakupione w 2015 roku Impulsy wyprodukowane przez Newag. – Przypomnę, że jeden z nich pobił rekord prędkości podczas testu prędkości, jaki odbył się 29 sierpnia 2015 r. na Centralnej Magistrali Kolejowej. Wówczas pojazd osiągnął prędkość 226 km/h – informuje Grajda. Warto zatem wspomnieć, że świeżo zmodernizowana infrastruktura kolejowa z Warszawy Włochy do Skierniewic umożliwia osiągnięcie prędkości pociągów do 160 km/h oraz na odcinku z Łodzi Widzewa do Koluszek oraz z Koluszek do Skierniewic na – 140km/h.

Negatywny wpływ ekonomiczny

Jak wyjaśnia Sławomir Sadowski z wydziału prasowego UTK, decyzja o odmowie zapadła zgodnie z obowiązującymi ówcześnie przepisami i przesłankami jakie obligowały organ do podjęcia decyzji. –Prezes UTK przeprowadził obligatoryjne postępowanie wyjaśniające i dokonał wnikliwej analizy. Ustalono, że działalność określona we wniosku KM będzie miała negatywny wpływ na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii na podstawie umów o świadczenie usług publicznych – informuje. Dodaje, że w związku z tym, nie było możliwe wydanie decyzji o przyznaniu Kolejom Mazowieckim otwartego dostępu.

Jak sobie poradziła z tym ŁKA?

Dziwi fakt, że Koleje Mazowieckie dostały odmowną decyzję UTK, tymczasem Łódzka Kolej Aglomeracyjna z powodzeniem realizuje połączenia z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Wschodniej. Przewoźnik uruchamia je weekendowo. Jak się okazało, było to możliwe dzięki wpisaniu tej trasy do Planu Transportowego Województwa. Rozwiązanie takie pozwoliło uniknąć konfrontacji z UTK.



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony