Partnerzy serwisu:

KDP: Jak przygotować całą kolej do nowych warunków?

Roman Czubiński 08.11.2017 112

KDP: Jak przygotować całą kolej do nowych warunków?
Fot. Tohma, CC BY-SA 3.0
Przygotowanie do uruchomienia Kolei Dużych Prędkości wymaga od przewoźników podejmowania już dziś strategicznych decyzji o przyszłych zakupach taboru – uważają przedstawiciele operatorów. Według zarządów kolei samorządowych nie jest wykluczone także wykorzystanie fragmentów linii w ruchu na mniejsze odległości. Warunkiem jest jednak odpowiednie zaprojektowanie linii – przede wszystkim z dużą liczbą łącznic z trasami konwencjonalnymi.
Członek zarządu PKP IC Jarosław Oniszczuk zapewnił, że wbrew krytyce strategii taborowej do roku 2020 (dokument często jest oceniany jako zbyt zachowawczy) spółka przygotowuje się do uruchomienia przewozów z prędkością powyżej 160 km/h na bardziej masową skalę. – Uzupełnienie strategii, obejmujące okres do roku 2023, pozwala wejść w przyszłość – powiedział. Zdaniem przedstawiciela PKP IC korzyści z uruchomienia KDP odniosą także kolejowi przewoźnicy regionalni, nawet jeśli ich pociągi nie będą korzystały z linii bezpośrednio. – W całej Polsce problemem jest brak przepustowości w aglomeracjach. Zbyt mała liczba torów nie pozwala na wprowadzenie rozkładu cyklicznego, pożądanego z punktu widzenia pasażera szczególnie w przewozach aglomeracyjnych. Zaletą KDP będzie uwolnienie części przepustowości na liniach konwencjonalnych, które dziś nieraz po prostu zatykają się – wskazał Oniszczuk. Jak dodał, przy układaniu planów transportowych powinno się zwracać uwagę na współpracę przewoźników dalekobieżnych z aglomeracyjnymi. Rolą kolei powinno stać się także dowożenie do lotnisk – PKP IC zamierza w tym zakresie współpracować z PLL LOT.

Zdaniem prezesa Newagu Zbigniewa Konieczka strategia taborowa narodowego przewoźnika jest jednak zbyt mało konkretna nie tylko w odniesieniu do KDP. – Przygotowywanie prototypu zajmuje kilka lat. Jeśli PKP IC do tej pory nie mówi, co dokładnie chce zamówić – jak mamy się przygotować do udziału w przetargu? – pytał przedstawiciel producenta. W ocenie Konieczka PKP IC powinno wypracować odpowiednią wizję na drodze zarządzania procesowego i realizować ją w kolejnych latach niezależnie od zmian kadrowych. – Każda organizacja powinna rządzić się określonymi prawami. Zarządzanie procesowe to standard światowy, gwarantujący sprawne podejmowanie racjonalnych decyzji – dodał. Suma przeznaczona na tabor powinna zaś – według prezesa – wzrosnąć na tyle, by zapewnić obsługę corocznie wzrastającej liczby pasażerów i poprawę standardu usług.

Nie warto oszczędzać na czasie i ubezpieczeniach

– Czas dostawy taboru w zachodniej Europie nawet dla najprostszych jednostek regionalnych wynosi 24-36 miesięcy. Wynika to z czasu dostawy komponentów i podzespołów – stwierdził generalny przedstawiciel Bombardiera na Polskę Janusz Kućmin. Przestrzegł też przewoźników przed pokusą pójścia na skróty. – Nigdy nie zarobimy i nie oszczędzimy na bardzo szybko dostarczonym taborze. Nie pozwoli na to jego niedopracowanie – uzasadnił. Jeszcze dłużej musi trwać budowa taboru dla szybkiej kolei: proces powstawania nowej serii wynosi 8-10 lat (z czego 2-3 lata trwają same badania). – Potem jednak wskaźnik dostępności sięga prawie 100% – zaznaczył. Jak dodał, osiągane dziś przez niektórych operatorów dobre wyniki w zakresie dostępności wynikają często z tego, że tabor nie w pełni wykorzystuje swoje możliwości, jeżdżąc przez większość czasu z prędkością znacznie niższą od maksymalnej. W przypadku KDP nie będzie jednak można liczyć na taką taryfę ulgową.

Dyrektor działu klienta strategicznego Marsh Polska Marlena Stańczak-Libich została poproszona o rozpatrzenie problemu od strony zarządzania ryzykiem. – KDP to duże wyzwanie także pod względem skali potencjalnych zagrożeń, związanych z ryzykiem szkód. Ryzyko to można zatrzymać u siebie, transferować lub dzielić – ale przede wszystkim trzeba dbać o bezpieczeństwo. Namawiamy do szkolenia kadr, eliminacji wąskich gardeł i mapowania procesów. Sumy gwarancyjne polis, które nakłada regulator, mogą okazać się niewystarczające. Jako brokerzy jesteśmy gotowi ubezpieczyć także testy KDP – stwierdziła przedstawicielka Marsh.

KDP dla pociągów wojewódzkich? To możliwe

– Należy szybko rozstrzygnąć model wykorzystania KDP „Y” w obsłudze regionów. Bez tego przewoźnikom trudno tworzyć strategie – podkreślił prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski. – Pociągi dużych prędkości powinny wyjeżdżać poza linię KDP – zapewni to obsługę 18 mln zamiast 10 mln potencjalnych klientów. Należy też jednak umożliwić wykorzystywanie linii KDP w niektórych relacjach ruchu regionalnego i międzyaglomeracyjnego. W ten sposób koleje regionalne mogą stworzyć fantastyczną ofertę dla mniejszych ośrodków – przekonywał. Zalecił wczesne podejmowanie decyzji, a w pierwszej kolejności – stworzenie mapy drogowej dalszych działań. – Trzeba zawczasu zaprojektować odpowiednie łącznice: jeśli tego zaniechamy, później będzie to już niemożliwe do naprawienia – zaznaczył. Jak dodał, KDP to nie tylko linia „Y”, ale również CMK i połączenie obydwu tras linią 25 przez Opoczno.

Z tezą o dużym potencjale KDP w ruchu regionalnym zgodził się członek zarządu Kolei Wielkopolskich Marek Nitkowski. – Klienci mierzą nie odległość, tylko czas – i to on znajduje się na pierwszym miejscu listy priorytetów. Następne pozycje to komfort, rozkład i cena – powiedział. Przedstawiciel KW zwrócił uwagę na to, że ewentualne przewozy po linii KDP wymagałyby posiadania przez przewoźników regionalnych specjalnie dedykowanego taboru. – Napięcie w sieci trakcyjnej będzie wynosiło zapewne 25kV 50Hz. Pojazdy elektryczne, które będą na nią wjeżdżać, muszą więc być składami dwusystemowymi – zauważył. Przy wyższych prędkościach należałoby też zatrudnić dwóch maszynistów, co generowałoby dodatkowe koszty. – Trzeba ustalić warunki do spełnienia dla pojazdów przewoźników regionalnych, które mają wjeżdżać na linię KDP. Koleje regionalne powinny zaś budować strategię zakupową z myślą o tym celu. Działanie w drugą stronę, czyli wydłużanie połączeń KDP po liniach konwencjonalnych, będzie zdecydowanie łatwiejsze – podsumował.

Panel poświęcony wpływowi decyzji o wznowieniu prac nad KDP na strategie taborowe przewoźników oraz wykorzystania linii KDP w ruchu regionalnym był częścią łódzkiego Kongresu Rozwoju Transportu.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony