Partnerzy serwisu:

KD jednak chcą rozbudować bazę w Legnicy. Obiekty staną dopiero za 3 lata

Michał Szymajda 10.06.2019 45

KD jednak chcą rozbudować bazę w Legnicy. Obiekty staną dopiero za 3 lata
Baza KD przy ul. Pątnowskiej w LegnicyFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Koleje Dolnośląskie przed kilkoma dniami ogłosiły przetarg na wykonanie projektu rozbudowy zaplecza technicznego w Legnicy o halę z myjnią oraz o malarnię, szlifiernię, tokarnię i zabudowę innych urządzeń. Wcześniej przewoźnik zerwał kontakt z wykonawcą tej inwestycji, którą chce dofinansować Unia Europejska.
Rozpisanie nowego przetargu jest dość kontrowersyjne, ponieważ chodzi o realizację zamówienia, które pierwotnie trafiło do firmy Pre-Fabrykat, z którą zerwano kontrakt w marcu 2019. Był to kontrakt nie tylko na (niemal zakończone przez wykonawce) projektowanie, ale też na budowę obiektów.

Kontrakt trafi w inne ręce

– Powodem odstąpienia od umów były wielomiesięczne opóźnienia w realizacji projektów, zawinione przez wykonawcę. Umowny termin zakończenia prac budowlanych, ustalony na 31 maja 2019 r., wg wykonawcy miał mieć pięć miesięcy opóźnienia. Dla spółki jest to nie do przyjęcia, gdyż uniemożliwia Kolejom Dolnośląskim otrzymanie dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego – powiedział wówczas rzecznik spółki, Bartłomiej Rodak.

– Spółka oświadcza, że nie zgadza się z treścią tych pism i uważa odstąpienie od umów przez zamawiającego jako bezpodstawne. Wszelkie powody, dla których wystąpiło opóźnienie w realizacji umów, obciążają w całości Koleje Dolnośląskie, na co nasza spółka posiada szereg niepodważalnych dowodów. W trakcie realizacji umów doszło ze strony Kolei Dolnośląskich do szeregu zaniedbań, niekompetentnych działań oraz braku współpracy z wykonawcą, wskutek czego nie jest możliwe wykonanie przez Pre-Fabrykat przedmiotu umów w pierwotnie planowanym terminie – czytamy w piśmie od spółki (o całej sprawie piszemy tutaj).

Osobno projekt, osobno budowa

Co ważne: rezygnując z kontraktu, KD opóźniły oddanie gotowych obiektów, bowiem, według naszej wiedzy, projekt wykonywany przez poprzednią spółkę budowlaną z Karpacza był już niemal gotowy. Teraz KD zleca ponowne jego opracowanie, ale w ramach przetargu nie mieści się już budowa. Taki przetarg, po wykonaniu projektu, KD będą musiały ogłosić osobno. Teraz jednak spółka zdaje się nie obawiać o utratę unijnych pieniędzy, które mają dofinansować inwestycję. 

– Dzięki inwestycji, w zakresie przeglądów i serwisowania swojego taboru, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych zespołów trakcyjnych, Koleje Dolnośląskie będą samowystarczalne! W perspektywie lat 2022–2033 oszczędności z tego tytułu osiągnąć mogą niebagatelną kwotę 200 mln zł. Co więcej, KD S.A. usługi serwisowe i przeglądowe świadczyć będą komercyjnie, we wspomnianym okresie osiągając przychody na poziomie nawet 60 mln zł. Rozpoczęcie budowy nowego zaplecza technicznego planuje się w połowie przyszłego roku, a jego uruchomienie może nastąpić w trzecim kwartale 2022 r. – czytamy w komunikacie Kolei Dolnośląskich. W nowym przetargu na projektowanie otwarcie ofert zaplanowano na 17 czerwca. Zgodnie z tym co czytamy w ogłoszeniu, projekt ma być gotowy do 14 lutego 2020 r. Teoretycznie: gdyby KD nie zerwało umowy z Pre-Fabrykatem, powstanie hal byłoby realne z końcem 2019 roku. 

W komunikacie z marca spółka jedynie „rozważała” powrót do idei rozbudowy zaplecza w Legnicy. Rozpatrywano też inną koncepcję.

– Trwają analizy i rozmowy z PKP SA odnośnie do ewentualnego umiejscowienia wspomnianych inwestycji we Wrocławiu w okolicach Dworca Głównego – mówił wówczas Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony