Partnerzy serwisu:

Kanadyjska bitwa o linię kolejową z USA do Meksyku

Przemysław Farsewicz 08.05.2021 4,6k

Kanadyjska bitwa o linię kolejową z USA do Meksyku
Fot. Pixabay
Kanadyjskie koleje dążą do stworzenia korytarza transportowego przez Stany Zjednoczone do Meksyku. Dlatego Canadian Pacific i Canadian National rozpoczęły batalię o kupno Kansas City Southern Railway, najkrótszej w USA linii kolejowej klasy I, między Kansas City, drugim co do wielkości węzłem kolejowym w kraju, a Zatoką Meksykańską. Sprawie bacznie przyglądają się amerykańskie przedsiębiorstwa towarowe.
Canadian Pacific i Canadian National, dwóch kanadyjskich przewoźników towarowych, rozpoczęły starcie o najkrótszą linię kolejową klasy I w USA. Celem jest stworzenie pierwszego systemu transportowego łączącego Kanadę, Stany Zjednoczone i Meksyk. Mowa o Kansas City Southern Railway (KSC), która została wystawiona na sprzedaż. KCS ma najkrótszą trasę kolejową z północy na południe między Kansas City w stanie Missouri i kilkoma kluczowymi portami wzdłuż Zatoki Meksykańskiej w Alabamie, Luizjanie, Mississippi i Teksasie. Długość trasy to 5 500 km.

Kanadyjczycy dają 33,7 mld dolarów za linię kolejową w USA

Wszystko wskazywało, że spółkę wraz z kluczową linią kupi przedsiębiorstwo Canadian Pacific Railway (CPR). Informację o tym fakcie przedstawiono już 21 marca br. Kanadyjska firma miałaby zapłacić 29 mld dolarów. Tymczasem miesiąc później swoją ofertę złożyła konkurencja – Canadian National Railway (CNR) – która przelicytowała cenę do 33,7 mld dolarów. Keith Creel, dyrektor generalny CPR, podczas telekonferencji z inwestorami, powiedział, że w tej chwili nie planuje zwiększać oferty powyżej 29 mld dolarów.

Sprawie przygląda się także inna firma kolejowa USA. BNSF, którzy jest największym przewoźnikiem (i zarządcą linii towarowym w Ameryce Północnej. – Każda z tych firm przejmujących Kansas City Southern będzie miała wpływ na BNSF – powiedział wiceprezes Berkshire, Greg Abel. Berkshire Hathaway to spółka nadzorująca BNSF Railway.

BNSF korzysta z węzła KCS w ruchu intermodalnym do Meksyku przez bramę Laredo w Teksasie – najbardziej ruchliwe kolejowe przejście graniczne w Ameryce Północnej. – Będziemy w tym hubie chronić praw naszych klientów i aktywnie uczestniczyć w procesie zatwierdzania – mówi prezes. Należy podkreślić, że sprzedaż KCS musi najpierw zatwierdzić Amerykański Zarząd Transportu Powierzchniowego (Surface Transportation Board). Wstępnie szacuje się, że postępowanie zakończy się do połowy 2022 roku.

Głos w sprawie zabrał także Warren Buffett, prezes Berkshire. Zasugerował, że Kanadyjczycy są skłonni zapłacić zbyt dużo za KCS, biorąc pod uwagę, że koncesja tej firmy na działalność w Meksyku kończy się w 2047 roku. – Nie zapłacilibyśmy tej ceny – mówi. Buffett zbagatelizował również potencjał wzrostu KCS. – Nie ma żadnej magii w południowym Kansas City – podkreślił. Powiedział jednak, że rozumie dążenie Kanadyjczyków do rozbudowy sieci o KCS. – Nie będą mieli szansy na dalszy rozwój. Nie kupią nas. Nie zamierzają również kupować naszej konkurencji Union Pacific – mówi. Ta ostatnia firma jest wyceniana na prawie 148 miliardów dolarów (w oparciu o aktualną wartość wyemitowanych akcji).

Groźba monopolu?


Canadian Pacific wraz ze złożeniem bardzo konkurencyjnej oferty na zakup KCS, wezwał przy okazji Amerykański Zarząd Transportu Powierzchniowego do dokładnego zbadania oferty Canadian National. Firma argumentuje to zaburzeniem konkurencji. Umowa miałaby zaszkodzić konkurencji kolejowej w środkowych Stanach Zjednoczonych, co może zdestabilizować równowagę między sześcioma największymi graczami w branży.

– Obie firmy Canadian National i Kansas City Southern mają linie kolejowe, które łączą Środkowy Zachód z Wybrzeżem Zatoki Meksykańskiej, więc połączenie tych dwóch linii wyeliminowałoby konkurencję. Sieć Canadian Pacific łączy się z Kansas City Southern w Kansas City w stanie Missouri, ale te dwie linie kolejowe nie pokrywają się nigdzie indziej – tłumaczą Kanadyjczycy z Canadian Pacific.

Canadian National także komentuje sprawę twierdząc, że ich oferta jest lepsza ponieważ oferuje silniejszą sieć połączeń z Kansas City Southern i więcej gotówki dla akcjonariuszy. – Wspólnie Canadian National i KCS zaoferowałyby wiele węzłów intermodalnych i stworzyłyby większy wybór i nowe opcje usług dla klientów obu firm. Klienci skorzystają na szybszej, bardziej bezpośredniej i wydajniejszej sieci kompleksowych usług liniowych z Meksyku przez Stany Zjednoczone do Kanady – podkreśliła firma. 
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony