Partnerzy serwisu:

Boguszów-Gorce Dzikowiec. 3 mln zł na przystanek kolejowy w lesie

inf. pras oprac. JM 21.11.2021 5,1k

arrow
arrow
Boguszów-Gorce Dzikowiec. 3 mln zł na przystanek kolejowy w lesie
Fot. Google Maps
Boguszów-Gorce Dzikowiec. 3 mln zł na przystanek kolejowy w lesie
Boguszów-Gorce Dzikowiec. 3 mln zł na przystanek kolejowy w lesie
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na budowę przystanku Boguszów-Gorce Dzikowiec na Dolnym Śląsku w ramach programu przystankowego. Przystanek będzie położony w środku lasu. Linię obsługują Koleje Dolnośląskie, ale tylko w letnie weekendy, raz dziennie, co oznacza kilkanaście pociągów rocznie.
Inwestycja zostanie zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe na linii kolejowej nr 291 Boguszów-Gorce Wschód – Mieroszów. Choć w informacji prasowej zarządcy infrastruktury mowa jest o trasie Wrocław – Jelenia Góra, to w rzeczywistości jeżdżą tędy pociągi z Wrocławia do granicy państwa w Mezmesti i dalej do Ardspachu. Błąd być może wynika stąd, że obecnie funkcjonujące w piętnastotysięcznym Boguszowie-Gorcach przystanki kolejowe (trzy) obsługują trasę Wrocław - Jelenia Góra; nowy przystanek znajdzie się jednak na innej linii, kierującej się do Czech.

Przystanek dla narciarzy, a pociągi tylko latem

Przystanek Boguszów-Gorce Dzikowiec ma zostać wybudowany przy przejeździe kolejowym w ul. Sportowej, w dość dużym oddaleniu od centrum miasta i w środku lasu. Decyzję o umieszczeniu go na liście podstawowej Programu Przystankowego komentował Krzysztof Kumorek, ówczesny (w czerwcu przegrał wybory uzupełniające) burmistrz komisaryczny Boguszowa-Gorc z ramienia PiS. – Gminie zależy na zwiększeniu atrakcyjności oraz dostępności Dzikowca dla mieszkańców oraz turystów, a przystanek zdecydowanie ułatwi dojazd do popularnego Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego Dzikowiec –  cytował go Dziennik Wałbrzych. Warto zauważyć, że do ośrodka nie docierają obecnie nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Na portalu naszemiasto czytamy, że przystanek planowano już w latach 80., podczas budowy ośrodka narciarskiego. W chwili obecnej jednak pociągi Kolei Dolnośląskich kursują linią do Adrspachu tylko... latem; trudno zatem w tej chwili mówić o narciarzach korzystających z pociągów. Skala połączeń jest mniej niż minimalna - to dwie pary kursów dziennie, wyłącznie w soboty i niedziele; w całym roku to w sumie raptem kilkanaście kursów. Warto dodać, że sąsiedni przystanek kolejowy na tej linii, Unisław Śląski, nie cieszy się popularnością; Koleje Dolnośląskie obsługują go w systemie "na żądanie".

Województwo Dolnośląskie wątpi w zasadność inwestycji

Samorząd Województwa Dolnośląskiego nie deklaruje zwiększenia liczby połączeń. - Już na etapie rządowych konsultacji społecznych Programu Przystankowego, gdzie pojawiła się propozycja tej lokalizacji przystanku kolejowego, zwracaliśmy uwagę, że linia 291 na tym odcinku jest w stanie bardzo zdegradowanym, więc przede wszystkim wymaga od PKP PLK, najpierw poprawy stanu infrastruktury liniowej, aby podnieść prędkość (z obecnych 30 km/h na większości odcinka) i tym samym skrócenia czasu jazdy pociągów. W związku z tym faktem i w tych warunkach zakres oferty przewozowej ma bardzo ograniczony zakres - tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka Województwa Dolnośląskiego.

Zdaniem samorządu, inwestycja jest sprzeczna z założeniami Programu Przystankowego. - Do czasu radykalnego skrócenia czasu przejazdu minimalne wymagania nie będą możliwe do spełnienia. Modernizacja linii pozwoli na przygotowanie oferty przewozowej w optymalnym zakresie - podkreśla rzecznik. - W związku z powyższym wyraziliśmy wątpliwość, czy ponoszenie nakładów na budowę przystanku kolejowego w tym miejscu i przy obecnym stanie infrastruktury liniowej nie będzie inwestycją przedwczesną - podsumowuje.

Standard jednokrawędziowego peronu ma być wysoki: długość peronu to 100 metrów; wysokość 76 cm. Ma być wyposażony w wiaty, ławki oraz "czytelne oznakowanie i tablice informacyjne". Przewidziano pochylnie i stojaki rowerowe. Zadanie, realizowane w formule projektuj i buduj, wykona firma Infrakol. Rozpoczęcie robót planowane jest na przełomie II i III kwartału 2022 r. Z kolei oddanie peronu dla podróżnych przewidywane jest w 2023 r. Wartość kontraktu to 3 mln zł.

Przed miesiącem zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury, na jakiej podstawie została podjęta decyzja o budowie przystanku za 3 mln złotych, oraz jakie są zakładane przewozy w tym miejscu. Niestety wciąż nie otrzymaliśmy odpowiedzi.





PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony