Partnerzy serwisu:

Jest przetarg na aż 20 nowych pociągów dla Kolei Śląskich

Jakub Madrjas 18.04.2016 114

Jest przetarg na aż 20 nowych pociągów dla Kolei Śląskich
Fot. Koleje Śląskie
17 kwietnia został ogłoszony wspólny przetarg Kolei Śląskich i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego na 13 nowych pojazdów. Finalnie może ich być jednak nawet 20.
Od 13 do nawet 20 nowoczesnych pojazdów wzbogaci flotę Kolei Śląskich w najbliższych 30 miesiącach. Będą to jednostki dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w szereg udogodnień, m.in. przewijaki dla niemowląt, przyciemniane szyby, uchwyty na rowery, system nowoczesnej informacji pasażerskiej, chowane stoliki oraz specjalną powłoką antygraffiti i rozwiązania wandaloodporne. Pierwsze pociągi wyjadą na śląskie tory już w 2017 r.

Nawet do 20 pociągów

Wspólny przetarg Kolei Śląskich oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego został ogłoszony dzisiaj. Zamawiający oczekują dostarczenia dwóch jednostek 3-członowych, jednej 2-członowej oraz dziesięciu 4-członowych z opcją dokupienia nawet kolejnych 7.

– Zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia konsultowaliśmy nie tylko z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego, ale także z pasażerami i miłośnikami kolei. Ponadto śledziliśmy fora kolejowe oraz wygłaszane tam opinie – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich. – Nowe pojazdy będą posiadać wiele udogodnień, m.in. miejsca do przewijania niemowląt z pojemnikami na pieluchy, przyciemnione szyby o wysokiej przepuszczalności światła dziennego do wewnątrz, szereg uchwytów rowerowych, funkcjonalny system informacji dla pasażerów, bardzo wygodne rozkładane stoliki i podłokietniki, elektryczne gniazdka, śmietniczki. W bieżącej eksploatacji atutem pojazdów będzie z pewnością powłoka antygraffiti i rozwiązania wandaloodporne – dodaje.

Początkowo spółka zapowiadała pozyskanie 17 pojazdów. W obecnym kształcie przetarg w pierwszej kolejności dotyczy 13 jednostek, ale docelowo może ich być nawet 20. – Ogłoszona formuła zapewnia nam bezpieczeństwo i stabilność ekonomiczną. Ostateczna liczba jednostek będzie zależała od naszych możliwości finansowych i uzyskanych cen – tłumaczy Wojciech Dinges.

Pojadą już w przyszłym roku

Przygotowania do ogłoszenia przetargu rozpoczęto już w 2014 roku. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będą brane dwa kryteria – cena (92% wartości oceny) oraz okres gwarancji (8% wartości oceny).

– Nowe pojazdy będą nam służyły 25-30 lat, dlatego wiele szczegółów wymagało precyzyjnego opracowania. Dużo czasu pochłonęła także dość niecodzienna formuła przetargu prowadzonego wspólnie przez jednostkę samorządu terytorialnego i spółkę prawa handlowego. Aby uniknąć ewentualnych protestów i wydłużania procedury przetargowej, chcieliśmy wszystko bardzo dokładnie sprawdzić i zebrać szereg opinii prawnych – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik Kolei Śląskich.

Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z przyjętym planem, nowe pierwsze pociągi wyjadą na śląskie tory już w 2017 r., a realizacja całego zamówienia zakończy się w lipcu 2018 roku. Niewykluczone, że znaczna część środków na zakup 10 pojazdów będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Ponadto część pojazdów finansowana ma być w oparciu o kolejną transzę obligacji.

Więcej na temat planów Kolei Śląskich można przeczytać tutaj.

Wybrane parametry techniczne dot. zamawianych pojazdów:
  • prędkość konstrukcyjna i eksploatacyjna powyżej lub równa 120 km/h,
  • powłoka lakiernicza z zabezpieczeniem antygraffiti,
  • przestrzeń dla kierownika pociągu, m.in. z zabudowanym mikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych,
  • wandaloodporne czujki dymu w całym pojeździe z sygnalizacją pożaru w kabinach maszynisty,
  • sterowanie temperaturą przedziałów pasażerskich z panelu operatorskiego w kabinie maszynisty w zakresie od 18 °C do 26 °C, 
  • ściany i sufity z materiału odpornego na zabrudzenia, ułatwiającego usuwanie naklejek, gumy do żucia, napisów długopisami i sprayem,
  • szyby w przedziałach pasażerskich przyciemnione o przepuszczalności z zakresu 65% ÷ 70%,
  • fotele w układzie 2+2 szeregowy i naprzeciw siebie, tapicerowane miękkie w wykonaniu wandaloodpornym, wyposażone w profilowane zagłówki wykonane ze skóry naturalnej, wandaloodporne podłokietniki,
  • dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich oraz windy elektryczne przeznaczone do transportu osób niepełnosprawnych,
  • uchwyty umożliwiające przewóz minimum czterech rowerów,
  • system informacji pasażerskiej przedstawiający czas planowego przybycia oraz odjazdu z najbliższych stacji względem aktualnej pozycji pociągu,
  • przewijaki dla niemowląt, specjalne pojemniki na pieluchy,
  • przy siedzeniach w układzie rzędowym stolik jadalny zintegrowany z oparciem, chowający się całkowicie w oparciu fotela oraz wnęka umożliwiająca włożenie czasopism.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przetargi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony