Partnerzy serwisu:

Jest projekt uniezależnienia Komisji badającej wypadki od PKP PLK

Jakub Madrjas 12.04.2019 345

Jest projekt uniezależnienia Komisji badającej wypadki od PKP PLK
Fot. Wojciech Janaczek
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że Polska naruszyła prawo unijne nie gwarantując uniezależnienia Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK) od zarządcy infrastruktury PKP PLK. Jest projekt rozporządzenia dostosowującego prawo polskie do tego wymogu. 
W wyroku z czerwca 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że Rzeczpospolita Polska naruszyła prawo unijne przez nieprzyjęcie środków koniecznych do zagwarantowania niezależności organizacyjnej i decyzyjnej organu dochodzeniowego, tj. Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK) od zarządcy infrastruktury – PKP PLK S.A., nad którym nadzór właścicielski sprawuje w imieniu Skarbu Państwa minister właściwy do spraw transportu. TSUE podzielił stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie, uznając, że ta zależność narusza zasadę niezależności krajowego organu dochodzeniowego od zarządcy infrastruktury.

Zdaniem TSUE taki stan rzeczy może powodować powstanie konfliktu interesów, ponieważ minister właściwy do spraw transportu, sprawując nadzór właścicielski nad PKP PLK S.A., może wpływać na prowadzenie prac przez PKBWK w taki sposób, aby polski organ dochodzeniowy nie wykazywał naruszeń lub błędów PKP PLK S.A., które mogły spowodować powstanie danego zdarzenia kolejowego. 

Ministerstwo Infrastruktury właśnie skierowało do konsultacji projekt rozporządzenia, mając na uwadze "treść rozstrzygnięcia TSUE, a w szczególności konieczność jego pilnego wykonania przez Rzeczpospolitą Polską". Zdaniem ministerstwa wyrok uzasadnia wyłączenie PKBWK ze struktury organizacyjnej Ministerstwa Infrastruktury, a następnie włączenie jej do struktury organizacyjnej innego urzędu administracji publicznej. W świetle wyroku, minister właściwy do spraw transportu powinien zostać pozbawiony kompetencji do powoływania i odwoływania składu PKBWK oraz dysponowania środkami przeznaczonymi na działalność PKBWK. Kompetencje te należy przekazać innemu organowi - czytamy. Tym resortem będzie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Jak czytamy, w większości państw członkowskich UE krajowe organy zajmujące się badaniem wypadków kolejowych funkcjonują jako część ministerstwa dopowiedzianego za transport. W niektórych krajach (Niemcy, Czechy) powołano odrębny wyspecjalizowany organ do badania wypadków na kolei. Funkcjonują także krajowe agencje dochodzeniowe (m.in. we Francji) powołane do badania wypadków we wszystkich gałęziach transportu (lotnictwo, kolejnictwo, ruch drogowy). W dwóch przypadkach (Litwa, Finlandia) komisja działa jako część ministerstwa sprawiedliwości.

Projekt nie przewiduje zasadniczych zmian w zadaniach i kompetencjach PKBWK – będą one co do zasady takie jak w przypadku PKBWK działającej przy ministrze właściwym do spraw transportu.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Obserwator Legislacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony