Partnerzy serwisu:

Jest pierwsza wersja nowego Krajowego Programu Kolejowego

Jakub Madrjas 30.05.2016 203

Jest pierwsza wersja nowego Krajowego Programu Kolejowego
Fot. Patryk Farana
PKP PLK złożyła wersję techniczną nowego Krajowego Programu Kolejowego do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Wiceminister Piotr Stomma zapowiedział, że już w czerwcu rząd przyjmie pierwszą wersję nowego programu.
W kwietniu, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma, odpowiedzialny w resorcie za kolej zapowiedział, znowelizowanie Krajowego Programu Kolejowego przed końcem września. Celem nowelizacji jest minimalizacja ryzyka niewykorzystania przez kolej 67,5 mld zł środków unijnych w trwającej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020.

Podczas niedawnego Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że spółka złożyła już wersję techniczną nowego KPK do Ministerstwa. Zarządca infrastruktury urealnił w nim terminy i koszty realizacji, które zdaniem nowego zarządu PKP PLK były – z powodu braku dokumentacji – nierzetelne. Rozbieżność kwot w porównaniu z obecnym szacunkiem prezes Merchel ocenił na od 30 do 50 procent.

Konieczne negocjacje z Komisją Europejską

Jak poinformował podczas kongresu minister Piotr Stomma, poza zmianą KPK konieczna będzie także aktualizacja dokumentu, do którego program się odwołuje, czyli Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transprotu. – Zmiany w tym dokumencie wymagają renegocjacji z KE i przygotowania dokumentacji, która wykaże potrzebę tych zmian, co oczywiście zrobimy – mówił Stomma, nazywając obecny program kolejowy „pstrzeniem mapy”.

– Prowadzimy negocjacje z Komisją wspólnie z Ministerstwem Rozwoju. Zmiana Dokumentu Implementacyjnego jest praktycznie niemożliwa na tym etapie, ale i tak podejmiemy się tego – dodał wiceminister zapowiadając, że dokument powinien być już w czerwcu przyjęty przez Radę Ministrów do przeprowadzenia konsultacji międzyresortowych.

Trwa walka o program utrzymania

W tym samym czasie resort infrastruktury walczy również o pieniądze na utrzymanie sieci kolejowej. Przypomnijmy, że Ministerstwo Finansów nie zgadza się na wprowadzenie obowiązku finansowania zarządców infrastruktury kolejowej w ramach programu wieloletniego zapisanego w ustawie.

- Wieloletni plan utrzymania powinien być opracowany zgodnie z wymaganiami dyrektywy nr 34 - mówił podczas EKG Piotr Stomma. Jak poinformował, w resorcie min. Adamczyka przeprowadzono pełen przegląd stanu technicznego sieci kolejowej, w tym także odcinków wyłączonych z eksploatacji. Poziom nakładów niezbędnych na utrzymanie linii wiceminister ocenił na 40 mld złotych w ciągu najbliższych ośmiu lat.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony