Partnerzy serwisu:

"Podwyżki cen biletów kolejowych w Wielkopolsce wydają się nieuniknione"

Jakub Rösler 13.07.2022 1,5k

"Podwyżki cen biletów kolejowych w Wielkopolsce wydają się nieuniknione"
Wielkopolski Elf 2 na stacji w Leszniefot. Jakub Rösler
O ewentualnych podwyżkach cen biletów regionalnych w Wielkopolsce, a także uruchomieniu połączeń na Towarowej Obwodnicy Poznania rozmawialiśmy z Wojciechem Jankowiakiem, wicemarszałkiem województwa wielkopolskiego odpowiedzialnym za kolej. Samorządowiec mówi, że podwyżki biletów kolejowych wydają się być nieodzowne.
Jakub Rosler: Czy rozważana jest podwyżka cen biletów na połączenia regionalne, finansowane przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, a jeśli tak, to o ile mogą zdrożeć bilety na pociągi regionalne?

Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego:
Niewątpliwie rosnące koszty wykonywania przewozów kolejowych wpływają na większe zapotrzebowanie na środki finansowe ze sprzedaży biletów. Nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji w sprawie terminu wprowadzenia podwyżki cen. Wydaje się jednak, że takie działania są nieuniknione. Szacuje się bowiem, że dostosowując ceny biletów kolejowych do obecnych realiów, musiałyby one wzrosnąć o około 15%. Środki te pomogłyby w częściowym zbilansowaniu drastycznie rosnących cen energii trakcyjnej, jak również kosztów pracowniczych u przewoźników kolejowych.

Jakub Rosler: W kwestii pociągów pasażerskich na towarowej obwodnicy Poznania. Czy w związku z przetargiem PKP PLK dotyczącym modernizacji i przystosowania trasy do przewozów pasażerskich, planujecie już Państwo w jakich relacjach pojadą pociągi pasażerskie po towarowej obwodnicy Poznania?

WJ: Dostosowanie infrastruktury kolejowej na obwodnicy towarowej Poznania do potrzeb ruchu pasażerskiego polega m.in. na budowie nowych przystanków kolejowych. Zaplanowano także eliminację tzw. „wąskich gardeł” na stacjach kolejowych – Poznań Starołęka, Poznań Franowo, Swarzędz, Poznań Koziegłowy i Poznań Piątkowo. Podjęte działania to szansa na budowę atrakcyjnej oferty przewozowej dla mieszkańców Poznania i okolic.

Planując organizację ruchu na tak przygotowanej infrastrukturze należy brać pod uwagę integrację kolei na przystankach z innymi środkami transportu miejskiego i infrastrukturą komunikacji zbiorowej Miasta Poznania. W związku z powyższym Miasto Poznań wraz z Partnerami przystąpiło do przygotowania dokumentacji dofinansowanej w ramach środków WRPO 2014+ dotyczącej integracji węzłów na północnej obwodnicy towarowej m. Poznania z miejskim transportem zbiorowym.

Rozpatrując funkcjonalność połączeń w aglomeracji lub regionalnych należy brać pod uwagę potoki podróżnych, ich strukturę czy aktywność zawodową podróżnych. Przed podjęciem decyzji o ostatecznym kształcie połączeń i rozkładu jazdy konieczne jest przeprowadzenia analizy zapotrzebowania na połączenia wśród dotychczasowych i przyszłych podróżnych, możliwości techniczne i technologiczne zintegrowanych węzłów, zdolność taborowa przewoźnika kolejowego i typu taboru dedykowanego do poszczególnych kursów. Dopiero wówczas możliwe będzie dokładne określenie relacji i liczby par pociągów.

Stowarzyszenie Metropolia Poznań w partnerstwie z Miastem Poznań i Województwem Wielkopolskim planuje w najbliższym czasie aktualizację wykonanej w 2017 r. koncepcji usprawnienia transportu kolejowego w aglomeracji poznańskiej poprzez uruchomienie szybkiej kolei miejskiej na obwodnicy towarowej Poznania, która w szczególności ma obejmować aktualizację analiz marketingowych i ruchowych. Opracowana dokumentacja będzie bazą do dalszych działań związanych z tym projektem.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony