Partnerzy serwisu:

Jakie są nowe kujawskie Elfy?

Jakub Rösler 16.12.2022 4,4k

arrow
arrow
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
fot. Jakub Rösler
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Jakie są nowe kujawskie Elfy?
Udało się nam przetestować najnowsze pociągi pasażerskie, które wyjechały na polskie tory. Mowa o pięciu Elfach 2 zakupionych przez województwo kujawsko-pomorskie dzięki dofinansowaniu z RPO na lata 2014-2020. Pojazdy zadebiutowały na torach dosłownie przed chwilą. Jak wyglądają w środku i jak się nimi jeździ?
W tym roku województwo kujawsko-pomorskie postanowiło zgotować swoim mieszkańcom słodko-gorzkie święta. Z jednej strony region ograniczył liczbę połączeń na trasie Toruń / Bydgoszcz – Poznań. Przez to z ośmiu par pociągów regionalnych łączących Poznań z Inowrocławiem / Toruniem / Bydgoszczą w nowym rozkładzie jazdy pozostały tylko dwie pary, z czego jedna wyłącznie w relacji do i z Inowrocławia. Jednak z drugiej strony, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów, województwo wprowadziło do użytku pięć nowych pociągów Pesa Elf 2.

Rekordowy czas dostawy za cenę pewnych ograniczeń

Ich zakup był błyskawiczny, a czas, w jakim dostarczono nowe jednostki, jest rekordowy. Wszystko dlatego, że nowe pociągi dla Kujaw istniały już w momencie ogłaszania przetargu na zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Są to bowiem pojazdy nieodebrane przez warszawską SKM-kę. Oczywiście “warszawskie” Elfy zostały zmodyfikowane zgodnie z wytycznymi zamawiającego, lecz większość rozwiązań, o których piszemy niżej, była projektowana z myślą o pociągach obsługujących ruch aglomeracyjny, a nie regionalny.

Samorząd województwa zaprezentował nowe pociągi kilka dni przed wejściem w życie nowego, rocznego rozkładu jazdy, natomiast jednostki wyjechały na tory Kujaw i Pomorza w niedzielę, 11 grudnia. Nam udało się uchwycić Elfa na stacji w Bydgoszczy, a także przejechać się nim z Bydgoszczy do Inowrocławia, w ramach kursu z Kalisk Kujawskich.

Tradycyjny, zadziorny design

Pierwsze, wizualne wrażenia są bardzo pozytywne. Pesa przyzwyczaiła nas już do tego, że Elfy 2 prezentują się z zewnątrz bardzo dobrze, niezależnie od malowania przewoźników, którzy wykorzystują daną jednostkę. W przypadku kujawskich pociągów jest identycznie. Pojazdy otrzymały barwy regionu, który jest ich właścicielem. To malowanie dobrze znane z pierwszych Elfów należących do województwa lub też spalinowych zespołów trakcyjnych, użyczonych przez województwo Arrivie.

W środku dominuje szarość i żółć. Tę pierwszą barwę mają siedzenia pasażerskie, natomiast żółte są poręcze oraz uchwyty. To właśnie wszechobecne poręcze i masa uchwytów dla pasażerów podróżujących na stojąco przypominają o pierwotnym przeznaczeniu pociągów. Układ wnętrza został częściowo zmieniony, przez co fotele usytuowane bokiem zastąpiono przez fotele ustawione w rzędach. Trzeba przyznać, że są one zamontowane dość blisko siebie, co wizualnie sprawia wrażenie lekkiej ciasnoty, choć w rzeczywistości wcale tak nie jest.

Montaż toalet i zmiana układu siedzeń

Niedoszła aglomeracyjna przeszłość nowych Elfów jest również widoczna w miejscach przewozu rowerów, w których pozostawiono siedzenia usytuowane bokiem do kierunku jazdy, charakterystyczne również dla pociągów warszawskiego metra. Same fotele są wygodne, choć zdaniem autora nie tak jak te zamontowane w Elfach zakupionych przez Koleje Dolnośląskie. Na wspomnienie zasługują miękkie zagłówki, będące rzadkością w innych modelach pociągów.

Modyfikacją niezbędną z perspektywy województwa kujawsko-pomorskiego był również montaż toalety, której składy dla SKM-ki pierwotnie miały być pozbawione. W Elfach znalazł się również defibrylator oraz śmietniczki. Są także ładowarki USB na poręczach, choć jest ich niewiele. Zdecydowanie zabrakło jednak gniazdek 230V przy fotelach, przez co pasażerowie podróżujący w dalszych relacjach mogą nieco ucierpieć. Podczas naszego przejazdu w pociągu nie działało Wi-fi, co jest przeciwieństwem Elfów dla Kolei Dolnośląskich, gdzie internet hula aż miło.

Przedział dla obsługi i problematyczna podłoga

Oczywiście na wyposażeniu pociągów znalazł się również system informacji pasażerskiej (działał bez problemu), a także monitoring wizyjny. Ciekawostką są przedziały (klatki) służbowe, znajdujące się na obu końcach składu pociągu. W tych przestrzeniach znajduje się fotel dla obsługi pociągu, dzięki czemu nie będzie problemu z zabieraniem miejsc pasażerskich na potrzeby obsługi pojazdu.

Problematyczna jest niestety podłoga, a dokładniej jej wysokość. Na zdjęciach z Inowrocławia wyraźnie widać, że na niskich peronach wyjście z nowych Elfów będzie problematyczne z racji wysokości podłogi nowych pojazdów. To kolejny element, który kujawsko-pomorskie otrzymało “w spadku” po SKM w Warszawie. Nie pomagają wysuwane schody, które w teorii powinny "dochodzić", ale wyższych, takich jakie są w Warszawie.

Dwie strony medalu

Podsumowując, wrażenia z jazdy nowymi pociągami dla Kujaw są pozytywne, a standard nie odbiega poziomem od innych Elfów serii drugiej. Większości negatywów nie dało się już wyeliminować, gdyż w momencie zakupu pociągi były prawie gotowym produktem. Z drugiej strony region w rekordowo krótkim czasie kupił pięć nowych, 4-członowych pociągów, które już wożą pasażerów. Nowe Elfy kursują bowiem między Kaliskami Kujawskimi, Toruniem, Bydgoszczą i Mogilnem. Kujawsko-pomorskie ma więc nowe, niedoskonałe pociągi, lecz blednie to w sytuacjach ograniczania rozkładu jazdy, o czym dobrze wiedzą mieszkańcy miejscowości między Inowrocławiem a Poznaniem.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
POLREGIO
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony