Partnerzy serwisu:

Jakie pojazdy zamawia ŁKA?

Roman Czubiński 20.07.2022 1,7k

Jakie pojazdy zamawia ŁKA?
fot. ŁKA
Najważniejsze parametry nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej nie odbiegają zanadto od zamówionych w 2016 r. Impulsów 3 produkcji Newagu. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego chce kupić trzyczłonowe, bogato wyposażone pojazdy o prędkości maksymalnej 160 km/h. ŁKA wyjaśnia, że rozbudowane prawo opcji zastosowano po to, by przyspieszyć zakupy kolejnych pojazdów w razie pojawienia się dodatkowych funduszy.
Jak niedawno wspominaliśmy, przedmiot przetargu określono w dość nietypowy sposób: zamówienie podstawowe obejmuje 4 pojazdy, a prawo opcji – aż 20. Rzecznik ŁKA Joanna Osińska wyjaśnia, że wynika to z przyczyn finansowych oraz organizacyjnych. – Zamówienie podstawowe obejmuje zakup 4 jednostek, ponieważ na tyle sztuk zapewnione jest (na dzień dzisiejszy) źródło finansowania – środki w ramach Rządowego Funduszu „Polski Ład” – Programu Inwestycji Strategicznych – informuje.

Prawo opcji ułatwi dalsze zakupy

Samorząd województwa przygotowuje się jednak do pozyskania znacznie większej ilości taboru. Zapotrzebowanie ŁKA na pojazdy szynowe rośnie. Przewoźnik systematycznie rozszerza siatkę połączeń, zwiększa się też frekwencja na już obsługiwanych trasach. Za nieco ponad dwa lata ma nastąpić otwarcie kolejowego tunelu średnicowego pod centrum Łodzi, dzięki któremu atrakcyjność kolei w podróżach po regionie zwiększy się jeszcze bardziej.

– Zamawiający planuje dalszą rozbudowę parku pojazdów dostępnych dla pasażerów na liniach w województwie łódzkim, gdy tylko pozyska źródła finansowania w ramach nowych programów inwestycyjnych oraz następnej perspektywy unijnej – zapewnia nasza rozmówczyni. Przewidziana w obecnym przetargu konfiguracja dostaw pozwoli uniknąć ogłaszania nowego postępowania w przypadku otrzymania dodatkowych środków. – Wówczas wystarczy złożenie do wykonawcy stosowanego oświadczenia, bez potrzeby przygotowania i przeprowadzenia kolejnego, długotrwałego postępowania przetargowego. Takie działanie spowoduje skrócenie oczekiwania na nowe pojazdy nawet o 6 miesięcy, gdyż tyle może trwać postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego – argumentuje Osińska.

Dodatkową korzyścią będzie też większe ujednolicenie taboru. – Możliwość zamówienia dodatkowych pojazdów w ramach prawa opcji pozwala na zachowanie jednorodności taboru kolejowego, co przy większej liczbie pojazdów ułatwia proces utrzymania. Sprawne prowadzenie czynności utrzymaniowych przekłada się na zachowanie wysokich współczynników dostępności taboru – wskazuje rzecznik ŁKA.

15 lat bez korozji

Nowe EZT dla ŁKA mają być pojazdami trzyczłonowymi o długości maksymalnie 65 m. Masa własna pojazdu nie może przekraczać 110 t, a masa eksploatacyjna przy normalnym ciężarze użytecznym – 130 t. Konstrukcja pudła ma zostać wykonana z aluminium lub stali o co najmniej 15-letnim okresie odporności na korozję. Pojemność musi wynosić co najmniej 300 osób (przy założeniu gęstości 4 osób na metr kwadratowy), w tym 160 na miejscach siedzących.

Asynchroniczne silniki prądu przemiennego mają być zasilane jednosystemowo prądem stałym. Zamawiający wymaga zastosowania co najmniej dwóch dwuosiowych wózków napędnych. Wózki muszą być wyposażone w hamulce tarczowe, system smarowania obrzeży i piasecznice. Prędkość maksymalna musi wynosić co najmniej 160 km/h. Konieczna będzie instalacja systemu ETCS poziomu 2.

Wnętrze: Gwarantowany dostęp do okna

Siedzenia mają być rozmieszczone naprzemianlegle (najwyżej 35%) i rzędowo, w taki sposób, by pasażer każdego siedzenia stałego miał dostęp do co najmniej 40% powierzchni okna na wysokości zagłówka. Przejścia między rzędami siedzeń mają mieć co najmniej 60 cm szerokości.

Podłoga przy drzwiach wejściowych musi znajdować się na wysokości 76 cm nad główką szyny. Co najmniej 70% powierzchni wnętrza musi stanowić strefa niskiej podłogi (dopuszcza się zastosowanie pochylni). W każdym pojeździe ma znajdować się jedna kabina WC. Miejsca do przewozu osób na wózkach inwalidzkich (co najmniej 2), rowerów (co najmniej 5 sztuk, w tym 3 na wieszakach) oraz innych większych bagaży powinny znajdować się w pobliżu czoła jednostki. Przewidziano też strefę dla rodzin z dziećmi (ze specjalnym stolikiem do gier z obracającą się kostką). Czas potrzebny na zmianę kabiny maszynisty nie może być dłuższy, niż 5 minut.

10 lat utrzymania i... sprzątania

Wymagana żywotność to co najmniej 4 mln km przebiegu, a przewidywany okres eksploatacji – 35 lat. Wskaźnik gotowości taboru ma przez ten czas wynosić nie mniej, niż 95%, a wskaźnik niezawodności – co najmniej 98%. Pojazdy muszą być przystosowane do jazdy ukrotnionej w trakcji podwójnej lub potrójnej. Sprzęg samoczynny i hamulec pneumatyczny musi być mechanicznie kompatybilny z obecnym taborem ŁKA.

Wykonawca będzie też miał obowiązek na bieżąco utrzymywać pojazdy przez 10 lat. Usługi utrzymania od poziomu P1 do P3 mają być wykonywane na terenie województwa łódzkiego. Dla poziomu P4 zamawiający dopuszcza przeprowadzanie ich w innej lokalizacji (koszty transportu będzie ponosił wykonawca). Zwycięzca przetargu będzie odpowiedzialny również za utrzymywanie pojazdów w czystości.

Obowiązkowym wyposażeniem będzie – między innymi – klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny maszynisty, system monitoringu CCTV, router WiFi, tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, system automatycznego zliczania pasażerów, wysuwane stopnie i defibrylatory. W każdym EZT ma znaleźć się automat do sprzedaży biletów i dwa kasowniki do biletów papierowych (od kwietnia 2017 r. w granicach Łodzi obowiązuje pełna integracja taryfowa ŁKA z lokalnym transportem zbiorowym).

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony