Partnerzy serwisu:

Jakie (jeszcze) pociągi muszą sprzedać wodociągi?

Jakub Madrjas 19.01.2018 6,5k

Jakie (jeszcze) pociągi muszą sprzedać wodociągi?
Fot. Patryk Farana
Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów sprzedaje trzy spalinowe zespoły trakcyjne prywatnemu przewoźnikowi SKPL. Jednak po nieudanych operacjach finansowych poprzedniego zarządu województwa śląskiego w spółce pozostało jeszcze dużo taboru, który miał wprowadzić Koleje Śląskie w nową erę. 
Po pięciokrotnie powtórzonym postępowaniu spółce Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów udało się wybrać w przetargu spółkę, która kupi trzy pojazdy – dwuczłonowy DH2 oraz dwa trójczłonowe VT 614. Kupiło je SKPL Cargo, o czym pisaliśmy tutaj. Przewoźnik chce je doprowadzić do stanu używalności, przemalować i wprowadzić z powrotem na tory.

Dlaczego pojazdy znalazły się w spółce, która z koleją nie ma nic wspólnego? W 2012 roku powołana przez Koleje Śląskie spółka Inteko miała zająć się sprawą szybkiego zorganizowania taboru dla przewoźnika, po tym jak województwo zapowiedziało rezygnację z usług Przewozów Regionalnych na większości tras na Śląsku. Tylko spółka Sigma Tabor zdecydowała się dostarczyć Inteko używany wcześniej na zachodzie Europy tabor, ale spalinowe pojazdy w większości nie posiadały dopuszczenia UTK koniecznych do wożenia pasażerów. W tym momencie na scenie pojawiło się Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów, które poręczyło Inteko zakup taboru. Po upadku tej spółki GPW przejęło tabor. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Sprawą nieprawidłowości w Kolejach Śląskich na tle zakupu taboru zajęło się CBA. Zatrzymani zostali wówczas byli prezesi Kolei Śląskich i Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów, oraz właściciel Sigmy Tabor. Jak wykazał w 2014 roku audyt ZDG TOR, prezes Inteko podpisywał niekorzystne umowy, a Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów stracił na interesach ze spółką miliony złotych.

Dwa DH1 idą na złom

Wszystko to spowodowało, że w spółce wodociągowej znalazły się – niepotrzebne jej – duże zasoby taborowe,  nie tylko te odstawione na bocznicy kolejowej w Katowicach przy ulicy Raciborskiej. Jak wygląda obecna sytuacja? Jak informuje "Rynek Kolejowy" Mariusz Lewicki z GPW, sprzedaż taboru szynowego związanego z poręczeniem obligacji wyemitowanych przez Inteko i umowami przewłaszczenia na zabezpieczenie z dnia 30 stycznia 2013 r. obejmuje, oprócz pojazdów, które kupiło SKPL, także dwa jednoczłonowe pojazdy DH 3115 i 3215. Stoją one w zakładach FPS w Poznaniu.

– 30 czerwca 2016 r. GPW SA podjęło pierwszą próbę sprzedaży dwóch pojazdów zlokalizowanych na terenie FPS H. Cegielski, następny nieskuteczny przetarg odbył się 28 lipca 2016 r. i kolejny 8 września 2016 r. Po raz kolejny wystawiono na sprzedaż te pojazdy, ale tym razem w formie zaproszenia do składania ofert z ustalonym na 13 stycznia 2017 r. terminem otwarcia. Ze względu na bardzo zły stan techniczny dopiero ostatnia, już czwarta próba sprzedaży okazała się skuteczna. Pojazdy zostały zakupione przez nabywcę w celu zezłomowania – informuje Lewicki.

Cztery kolejne pojazdy sprzedadzą komornicy


Jak informuje przedstawiciel GPW, sprzedaż pozostałych pojazdów przewłaszczonych przez GPW SA, na podstawie umowy przewłaszczenia rzeczy ruchomej zawartej z Inteko, realizowana będzie przez Komorników Sądowych z Brzegu i Oleśnicy ze względu na zbieg roszczeń związanych z własnością pojazdów. Chodzi o pojazdy DH1 (SN 82-002 i 003) SN 82, nr boczny 003), i dwa DH2 (SN83-005 i 007). – Obecnie sprzedawany jest pojazd DH1 SN82-002 a pozostałe pojazdy są w trakcie wyceny – podsumowuje.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony