Partnerzy serwisu:

Jak zasilić kolejowego Ygreka? CPK ma już umowę

Jakub Madrjas 03.01.2023 5,4k

Jak zasilić kolejowego Ygreka? CPK ma już umowę
zdjęcie ilustracyjneFot. Enprom
Spółka CPK rozpoczęła prace nad zasileniem planowanej linii Kolei Dużych Prędkości Ygrek z Warszawy do Poznania i Wrocławia. Za ponad 20 mln złotych podpisano umowę na opracowanie koncepcji projektowych podstacji trakcyjnych 2 x 25 kV wraz z liniami zasilającymi.
Wykonawcą jest wybrane w powtórzonym przetargu konsorcjum Metroprojektu i Enpromu. Umowa o wartości prawie 21 mln złotych obejmuje 13 obiektów, z czego siedem obsługujących kolejowego „igreka" należy do zamówienia podstawowego, a sześć jest objętych prawem opcji. Żeby podpisać umowę, CPK musiało znacząco podnieść budżet zamówienia.

Poprowadzą sprawę aż do przetargu 


– Oprócz wykonania koncepcji projektowych, wykonawca zobowiązał się też do nabycia działek pod budowę podstacji, pozyskania decyzji lokalizacyjnych, warunków przyłączenia do sieci PSE i materiałów do przetargu na realizację podstacji – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Konrad Majszyk, rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjny. Jego zdaniem, prace dla pierwszych podstacji (tych objętych zamówieniem podstawowym) powinny zostać zrealizowane w pierwszym półroczu 2023 r.

– Od projektanta wymagaliśmy, żeby dysponował personelem doświadczonym w zakresie systemu 2x25 kV AC. Ten wymóg ten został spełniony: w pracach od początku uczestniczą eksperci, którzy wcześniej projektowali podstacje w Danii i we Włoszech – opisuje rzecznik. 

Nowy system zasilania na kolei 


Podstacja trakcyjna jest najważniejszym obiektem systemu zasilania trakcyjnego posiadającym połączenie z Krajowym Systemem Elektroenergetycznym (KSE). Jak tłumaczy Majszyk, spośród podstacji objętych podpisaną umową, sześć będzie zasilanych na poziomie 400 kV, cztery – 220 kV, a trzy z sieci 110 kV.

– Podczas planowania lokalizacji podstacji, istotne jest uzgodnienie punktów ich przyłączenia z Operatorem Systemu Przesyłowego, czyli spółką PSE. Efektywną i owocną współpracę z PSE w tym zakresie prowadzimy od ok. dwóch lat – zapewnia rzecznik CPK, podając za przykład zatwierdzony w listopadzie przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki opracowanego przez PSE „Planu rozwoju na lata 2023-2032”, który zawiera już zadania związane z przyłączeniem podstacji trakcyjnych CPK 2 x 25 kV AC do KSE.

System 25 kV prądu przemiennego, dużo lepiej dostosowany do zasilania Kolei Dużych Prędkości niż 3 kV DC, będzie nowością na polskiej sieci kolejowej. W różnych odmianach (w tym 2 x 25 kV AC) funkcjonuje już w ponad 20 krajach Europy. Jak podkreśla CPK, także w Polsce są zakłady produkcyjne, które mają doświadczenie w produkcji transformatorów trakcyjnych o mocy do 60 MVA i innych kluczowych komponentów systemu 25 kV, które były zamawiane w naszym kraju przez koleje zagraniczne.

Istotnym zagadnieniem będzie wzajemne oddziaływanie systemów trakcyjnych opartych o prąd przemienny (AC) i stały (DC). CPK zapewnia, że przeanalizowała tą kwestię. –Obok powszechnie znanych krajów z rozwiązaniami dwusystemowymi jak Włochy i Hiszpania (gdzie występują równoległe przebiegi linii kolejowej AC i DC o długości nawet 40 km), Francja, Holandia, Czechy i Słowacja, to styk lub sąsiedztwo systemów występuje także między koleją dalekobieżną (AC) a liniami podmiejskimi (DC) np. w Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii – wylicza Konrad Majszyk. 
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony