Jak zasilić kolejowego Ygreka? CPK ma już umowę
Jakub Madrjas ⚫ 03.01.2023 ⚫
5,4k

zdjęcie ilustracyjneFot. Enprom
Spółka CPK rozpoczęła prace nad zasileniem planowanej linii Kolei Dużych Prędkości Ygrek z Warszawy do Poznania i Wrocławia. Za ponad 20 mln złotych podpisano umowę na opracowanie koncepcji projektowych podstacji trakcyjnych 2 x 25 kV wraz z liniami zasilającymi.
Wykonawcą jest wybrane w powtórzonym przetargu konsorcjum Metroprojektu i Enpromu. Umowa o wartości prawie 21 mln złotych obejmuje 13 obiektów, z czego siedem obsługujących kolejowego „igreka" należy do zamówienia podstawowego, a sześć jest objętych prawem opcji. Żeby podpisać umowę, CPK musiało znacząco podnieść budżet zamówienia.
Poprowadzą sprawę aż do przetargu
– Oprócz wykonania koncepcji projektowych, wykonawca zobowiązał się też do nabycia działek pod budowę podstacji, pozyskania decyzji lokalizacyjnych, warunków przyłączenia do sieci PSE i materiałów do przetargu na realizację podstacji – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Konrad Majszyk, rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjny. Jego zdaniem, prace dla pierwszych podstacji (tych objętych zamówieniem podstawowym) powinny zostać zrealizowane w pierwszym półroczu 2023 r.
– Od projektanta wymagaliśmy, żeby dysponował personelem doświadczonym w zakresie systemu 2x25 kV AC. Ten wymóg ten został spełniony: w pracach od początku uczestniczą eksperci, którzy wcześniej projektowali podstacje w Danii i we Włoszech – opisuje rzecznik.
Nowy system zasilania na kolei
Podstacja trakcyjna jest najważniejszym obiektem systemu zasilania trakcyjnego posiadającym połączenie z Krajowym Systemem Elektroenergetycznym (KSE). Jak tłumaczy Majszyk, spośród podstacji objętych podpisaną umową, sześć będzie zasilanych na poziomie 400 kV, cztery – 220 kV, a trzy z sieci 110 kV.
– Podczas planowania lokalizacji podstacji, istotne jest uzgodnienie punktów ich przyłączenia z Operatorem Systemu Przesyłowego, czyli spółką PSE. Efektywną i owocną współpracę z PSE w tym zakresie prowadzimy od ok. dwóch lat – zapewnia rzecznik CPK, podając za przykład zatwierdzony w listopadzie przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki opracowanego przez PSE „Planu rozwoju na lata 2023-2032”, który zawiera już zadania związane z przyłączeniem podstacji trakcyjnych CPK 2 x 25 kV AC do KSE.
System 25 kV prądu przemiennego, dużo lepiej dostosowany do zasilania Kolei Dużych Prędkości niż 3 kV DC, będzie nowością na polskiej sieci kolejowej. W różnych odmianach (w tym 2 x 25 kV AC) funkcjonuje już w ponad 20 krajach Europy. Jak podkreśla CPK, także w Polsce są zakłady produkcyjne, które mają doświadczenie w produkcji transformatorów trakcyjnych o mocy do 60 MVA i innych kluczowych komponentów systemu 25 kV, które były zamawiane w naszym kraju przez koleje zagraniczne.
Istotnym zagadnieniem będzie wzajemne oddziaływanie systemów trakcyjnych opartych o prąd przemienny (AC) i stały (DC). CPK zapewnia, że przeanalizowała tą kwestię. –Obok powszechnie znanych krajów z rozwiązaniami dwusystemowymi jak Włochy i Hiszpania (gdzie występują równoległe przebiegi linii kolejowej AC i DC o długości nawet 40 km), Francja, Holandia, Czechy i Słowacja, to styk lub sąsiedztwo systemów występuje także między koleją dalekobieżną (AC) a liniami podmiejskimi (DC) np. w Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii – wylicza Konrad Majszyk.
Poprowadzą sprawę aż do przetargu
– Oprócz wykonania koncepcji projektowych, wykonawca zobowiązał się też do nabycia działek pod budowę podstacji, pozyskania decyzji lokalizacyjnych, warunków przyłączenia do sieci PSE i materiałów do przetargu na realizację podstacji – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Konrad Majszyk, rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjny. Jego zdaniem, prace dla pierwszych podstacji (tych objętych zamówieniem podstawowym) powinny zostać zrealizowane w pierwszym półroczu 2023 r.
– Od projektanta wymagaliśmy, żeby dysponował personelem doświadczonym w zakresie systemu 2x25 kV AC. Ten wymóg ten został spełniony: w pracach od początku uczestniczą eksperci, którzy wcześniej projektowali podstacje w Danii i we Włoszech – opisuje rzecznik.
Nowy system zasilania na kolei
Podstacja trakcyjna jest najważniejszym obiektem systemu zasilania trakcyjnego posiadającym połączenie z Krajowym Systemem Elektroenergetycznym (KSE). Jak tłumaczy Majszyk, spośród podstacji objętych podpisaną umową, sześć będzie zasilanych na poziomie 400 kV, cztery – 220 kV, a trzy z sieci 110 kV.
– Podczas planowania lokalizacji podstacji, istotne jest uzgodnienie punktów ich przyłączenia z Operatorem Systemu Przesyłowego, czyli spółką PSE. Efektywną i owocną współpracę z PSE w tym zakresie prowadzimy od ok. dwóch lat – zapewnia rzecznik CPK, podając za przykład zatwierdzony w listopadzie przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki opracowanego przez PSE „Planu rozwoju na lata 2023-2032”, który zawiera już zadania związane z przyłączeniem podstacji trakcyjnych CPK 2 x 25 kV AC do KSE.
System 25 kV prądu przemiennego, dużo lepiej dostosowany do zasilania Kolei Dużych Prędkości niż 3 kV DC, będzie nowością na polskiej sieci kolejowej. W różnych odmianach (w tym 2 x 25 kV AC) funkcjonuje już w ponad 20 krajach Europy. Jak podkreśla CPK, także w Polsce są zakłady produkcyjne, które mają doświadczenie w produkcji transformatorów trakcyjnych o mocy do 60 MVA i innych kluczowych komponentów systemu 25 kV, które były zamawiane w naszym kraju przez koleje zagraniczne.
Istotnym zagadnieniem będzie wzajemne oddziaływanie systemów trakcyjnych opartych o prąd przemienny (AC) i stały (DC). CPK zapewnia, że przeanalizowała tą kwestię. –Obok powszechnie znanych krajów z rozwiązaniami dwusystemowymi jak Włochy i Hiszpania (gdzie występują równoległe przebiegi linii kolejowej AC i DC o długości nawet 40 km), Francja, Holandia, Czechy i Słowacja, to styk lub sąsiedztwo systemów występuje także między koleją dalekobieżną (AC) a liniami podmiejskimi (DC) np. w Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii – wylicza Konrad Majszyk.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |