Partnerzy serwisu:

Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania

Jakub Madrjas 15.02.2023 2,1k

arrow
arrow
Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania
zdjęcie ilustracyjne Fot. PKP Intercity
Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania
Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania
Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania
Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania
Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania
Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania
Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania
Fundacja ProKolej wydała Przewodnik otwarcia rynku kolejowych przewozów pasażerskich. Dokument, który jest świetnym podsumowaniem tego, po co i jak rozwinąć konkurencję na polskiej kolei, zostanie oficjalnie zaprezentowany dziś w sejmie.
Autorami raportu są: prof. uczelni dr hab. Stefan Akira Jarecki, dr Jakub Majewski oraz Krzysztof Ruciński. – Co Polacy tracą na braku konkurencji na torach? Z jakich doświadczeń Czech, Szwecji czy Niemiec możemy skorzystać? Jak krok po kroku otworzyć polski rynek kolejowy tak, by było to skuteczne? – tego można się dowiedzieć z lektury raportu – zachęcali dziś w Warszawie autorzy.

Oficjalna premiera nastąpi jeszcze dziś, podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym.

Opracowanie podzielone jest na siedem rozdziałów i porusza następujące tematy:
  • Demonopolizacja kolei w Europie
  • Dobre praktyki zagraniczne
  • Niedobre praktyki krajowe
  • Jak otworzyć rynek przewozów pasażerskich w Polsce?
  • Formuła dla przewozów z dofinansowaniem publicznym
  • Formuła dla przewozów komercyjnych
  • Potencjał rozwojowy i finansowy rynku
  • 10 zasad otwarcia rynku na konkurencję

Konkurencja przynosi korzyści pasażerom i kolei

W środku znajdziemy m. in. 23 rysunki, 12 tabel i 19 ramek eksperckich. Jest również podsumowanie menedżerskie. – Konkurencja to mechanizm, który leży u podstaw gospodarki rynkowej i jest powszechnie akceptowanym standardem w większości sektorów gospodarki w Polsce. Dlatego trudno znaleźć uzasadnienie, czemu na rynku kolejowych przewozów pasażerskich utrzymujemy monopol i realizujemy reformy oparte głównie o kolejne przekształcenia dawnego monopolisty – piszą autorzy, dodając, że pomimo znacznych środków zainwestowanych w polską kolej, efekty wzrostu potoków podróżnych uzyskano jedynie w segmencie przewozów aglomeracyjnych oraz w nielicznych województwach obsługiwanych przez nowych przewoźników. W pozostałych regionach, nawet duże inwestycje infrastrukturalne i taborowe nie zrewolucjonizowały oferty przewozowej, a zakres usług pozostał na niezmienionym poziomie.

Zdaniem autorów, główną przyczyną tej sytuacji jest kontrast pomiędzy poziomem budżetu organizatorów przewozów a stawkami, jakich oczekują przewoźnicy za każdy kilometr uruchomionego połączenia. – Doświadczenia i przykłady z wielu rynków kolejowych Europy, wskazują że jedynym trwałym mechanizmem, który pozwala urealnić poziom kosztów w sektorze kolejowym jest presja ze strony konkurentów. Dopiero w sytuacji konfrontacji z nowymi podmiotami dotychczasowe monopole zaczynają reagować na potrzeby klientów i dzięki niej weryfikują swoje oczekiwania wobec organizatorów finansujących usługi, jak i pasażerów – piszą autorzy. Jak dowodzą. Rywalizacja rynkowa sprawia, że nawet w krajach o najwyższych standardach rynkowych i dyscyplinie budżetowej efektywność wydatków publicznych rośnie. Co więcej, nowi przewoźnicy wcale nie wypychają dotychczasowych, ale mobilizują ich do poprawy efektywności. Rezultatem są wymierne korzyści zarówno dla pasażerów i budżetów publicznych.

Raport wydała Fundacja Prokolej w ramach serii "Masterplan dla kolei w Polsce". Można go pobrać bezpłatnie tutaj.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony