Partnerzy serwisu:

Jak IV pakiet kolejowy wpłynie na rozliczenie inwestycji w ramach umów o świadczenie usług publicznych?

A. Glapa, T. Zielenkiewicz 10.09.2019 3

Jak IV pakiet kolejowy wpłynie na rozliczenie inwestycji w ramach umów o świadczenie usług publicznych?
Fot. Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka
Wielokrotnie mówiono i pisano o zmianie zasad zawierania umów o świadczenie usług publicznych wynikających z przyjęcia IV pakietu kolejowego. Warto jednak zwrócić uwagę na tę kwestię od nieco innej strony, a mianowicie od strony inwestycji służących do świadczenia usług publicznych. Inwestycje te często rozliczane są w ramach umów. Co jednak w sytuacji, gdy rozliczenie inwestycji, z uwagi na jej wartość, nie „zmieści” się w jednej umowie, a kolejna będzie zawarta w wyniku przetargu?
Tak zwany IV pakiet kolejowy (którego elementem jest tzw. filar rynkowy – obejmujący szereg zmian w Rozporządzeniu 1370/2007), aczkolwiek uchwalony już ponad dwa lata temu, w dalszym ciągu powoduje szereg pytań i wątpliwości. W kontekście świadczenia usług publicznych w transporcie, wątpliwości te dotyczą nie tylko nowych (wprowadzonych w wyniku zmiany Rozporządzenia 1370/2007) reguł jeśli chodzi o tryb zawierania umów o świadczenie usług publicznych, ale także skutków, jakie te nowe reguły mogą mieć z punktu widzenia inwestycji taborowych spółek przewozowych, często korzystających ze wsparcia ze środków publicznych.

Wiele spośród realizowanych przez spółki operatorskie inwestycji, związanych z realizacją usług publicznych, rozliczanych jest w ramach rekompensaty z tytułu świadczenia usług zgodnie z konkretną umową. Ewentualne dofinansowanie ze środków publicznych (w tym np. z funduszy unijnych) w takim przypadku powinno być odpowiednio uwzględnione w ramach mechanizmu kalkulacji i rozliczenia rekompensaty z tytułu świadczenia usług.

W przypadku spółek kolejowych, mając na uwadze możliwość bezterminowego bezpośredniego powierzania usług zasady rozliczania dodatkowych korzyści uzyskiwanych na projekty taborowe poprzez koszt amortyzacji nie były problematyczne, ze względu na możliwość zawierania przez przewoźników kolejnych umów w sposób bezpośredni. Mając na uwadze jednak wprowadzone zmiany do Rozporządzenia 1370/2007, w tym wprowadzenie, po okresie przejściowym, obowiązku przetargowego udzielania zamówień również w sektorze kolejowym, rozliczenie wyżej wskazanych dodatkowych korzyści publicznych w rekompensacie wymaga modyfikacji podejścia. Mianowicie, chodzi o to, w jaki sposób ustrukturyzować i rozliczyć inwestycje taborowe spółek tak, aby uwzględnić to, że w wyniku przetargu może zostać wyłoniony inny, niż dotychczas świadczący usługi, podmiot, a jednocześnie odpowiednio rozliczyć przyznaną już spółce korzyść ze środków publicznych.

Kwestii tej nie regulują przepisy ani też, na ten moment, np. odpowiednie wytyczne instytucji udzielających dofinansowania na tabor. Konieczne będzie więc indywidualne podejście do poszczególnych przypadków. Może się przecież zdarzyć, że realizowana przez daną spółkę inwestycja taborowa jest na tyle duża, że jej rozliczenie (z uwzględnieniem np. okresu amortyzacji taboru) zwyczajnie „nie zmieści” się w ramach rekompensaty wypłacanej na podstawie umowy, przed wprowadzeniem obowiązku przetargowego. Wówczas, będzie mogło się okazać, że w jakiejś części przynajmniej, konieczne będzie dodatkowe rozliczenie przysporzenia publicznego. Jak wskazano, nie precyzuje się w żaden sposób jak takie rozliczenie miałoby wyglądać. Można zapewne rozważać określone rozliczenie/zwrot części udzielonego dofinansowania, a także ewentualne różne formy związane z rozliczeniem taboru (zakup/sprzedaż). Rozwiązanie powinno uwzględniać jednak szczegóły danej sytuacji, a także, co istotne, czynić zadość wymogom powiązanych z innymi zasadami, które zostały zastosowane przy realizacji współfinansowanego projektu taborowego (kwestie regulacji unijnych, warunki finansowania własnego etc.).

Obecna sytuacja na rynku wymusza więc na organizatorach transportu, spółkach kolejowych - operatorach, ale również podmiotach przyznających wsparcie publiczne na tabor, zastanowienie się nad możliwymi dodatkowymi rozliczeniami i wpisaniu ich w mechanizmy rozliczenia rekompensaty funkcjonujące dotychczas. Zapewnienie spójności w tym zakresie jest tym bardziej konieczne, mając na uwadze, że sama rekompensata, a także dodatkowe przysporzenia, podlegają zasadom udzielania pomocy publicznej. Jednocześnie skutki wynikające z ewentualnych dodatkowych rozliczeń mogą mieć istotny wpływ na operatorów kolejowych funkcjonujących na rynku.
Anna Glapa, Adwokat, Partner w Praktyce Infrastruktury i Energetyki, Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka sp.k
dr Tomasz Zielenkiewicz, Senior Associate w Praktyce Infrastruktury i Energetyki, Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka sp.k


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony