Partnerzy serwisu:

Jak działa system antyoblodzeniowy w Kolejach Mazowieckich? [film]

Michał Szymajda 09.02.2017 435

W połowie 2016 roku Koleje Mazowieckie zamontowały system antyoblodzeniowy na terenie myjni taboru kolejowego w Tłuszczu. To drugie tego typu urządzenie zakupione przez przewoźnika. Poprzednie zamontowano w grudniu 2014 roku na terenie bazy KM na warszawskim Grochowie.
– Dzięki zastosowaniu systemu, na pojazdach osadza się do 90 procent mniej lodu, co wprost przekłada się na wzrost bezpieczeństwa przewozów, a tym samym na podniesienie jakości świadczonych usług. System znacznie poprawia także warunki pracy i bezpieczeństwa pracowników, którzy nie muszą już usuwać lodu oraz ręcznie nakładać płyn zabezpieczający – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.

Zasada działania

System składa się z: kontenera systemowego, układu natryskiwania płynu zabezpieczającego przed oblodzeniem, korytek zbiorczych pracujących w systemie zamkniętym, urządzeń kontrolno-pomiarowych, układów sterowania procesami natryskiwania oraz czujników pozwalających na precyzyjny natrysk. System jest sterowny ze stanowiska operatora za pomocą programu komputerowego. Po wciśnięciu przycisku start, moduł sterujący uruchamia całą procedurę natrysku. Podgrzana formuła przeciwoblodzeniowa w postaci płynu pompowana jest ze zbiornika płynu zabezpieczającego do skrzynki zaworowej, gdzie podlega dystrybucji do 3 stref natrysku: lewej, środkowej i prawej.

Precyzyjne nakładanie płynu

Dzięki zastosowaniu aż 48 dysz i odpowiedniego ich ustawienia, tylko niektóre biorą udział w nanoszeniu płynu (są włączane grupowo przez zespół zaworowy), zgodnie z zaprogramowanymi indywidualnie dla każdego typu pojazdu strefami natrysku. Do systemu można wgrać każdy typ pojazdu (pociągi złożone z lokomotywy i wagonów, elektryczne zespoły trakcyjne, szynobusy). Po wgraniu programu – w którym określamy strefy natrysku i strefy gdzie natrysk nie jest prowadzony – system współpracując z umieszczonymi przy torze czujnikami indukcyjnymi, sam steruje procesem, wykrywając miejsce natrysku. Skład przejeżdża przez instalację z prędkością około 5km/h.

Bezpieczny dla środowiska

Nadmiar płynu, wraz z wodą roztopową, spływa do tzw. rynienek i do studzienki sterującej. Następnie ciecz jest pompowana z powrotem do zbiorników (w kontenerze technicznym) i automatycznie filtrowana przez specjalne systemy oczyszczania, co umożliwia jej wielokrotne wykorzystanie. Używany w instalacji płyn jest przyjazny dla środowiska i spełnia warunki wytycznych eksploatacyjnych do projektowania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych MPWiK w Warszawie. Urządzenie jest przystosowane do pracy w temperaturze do -30 st. przez całą dobę.

Jak system wpływa na prowadzenie ruchu pociągów?

Dzięki wprowadzeniu do eksploatacji systemu antyoblodzeniowego KM realizuje w praktyce ogólnoeuropejskie podejście, mające na celu zapobieganie problemom związanym z eksploatacją taboru zimą. Kompleksowa ocena efektywności systemów będzie możliwa po zakończeniu sezonu zimowego, ale już teraz widać pozytywne zmiany zastosowania systemu. Na przykład obecnie w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu średnio na dobę odladza się od 10 do 16 pojazdów, a sam proces zabezpieczania składu trwa ok. 5 minut, natomiast wcześniej ręczne nanoszenie preparatu zajmowało pracownikom około 30 minut.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony