Partnerzy serwisu:

Inwestycje rozłożyły wakacyjny rozkład. PLK na szybko robi nowy, sprzedaż biletów wstrzymana

Jakub Madrjas 08.05.2019 455

Inwestycje rozłożyły wakacyjny rozkład. PLK na szybko robi nowy, sprzedaż biletów wstrzymana
fot. PKP PLK
Sytuacja bez precedensu na polskiej sieci kolejowej. Realizacja inwestycji tak dalece odbiega od planów, że konieczne jest ponowne opracowanie wakacyjnego rozkładu jazdy, który ma wejść w życie za miesiąc. Przewoźnicy zostali poproszeni o wyrozumiałość i wstrzymanie sprzedaży biletów.
“Rynek Kolejowy” dotarł do pisma rozesłanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe do przewoźników pod koniec kwietnia. Zarządca infrastruktury informuje w nim o konieczności ponownego opracowania rozkładu jazdy na liniach kolejowych objętych modernizacjami: Warszawa – Poznań (nr 3), Poznań – Szczecin (351), Warszawa – Białystok (6), Słupsk – Ustka (402) oraz węźle warszawskim i krakowskim – całościowo, a także liniach Warszawa – Koluszki (1), Warszawa – Terespol (2), Warszawa – Gdynia (9), Kutno – Bydgoszcz (18), Katowice – Kraków (133), Poznań – Wrocław (271), Wrocław – Kłodzko (276), Poznań – Piła (354), Szczecin – Świnoujście (401) – w 80 procentach. Do tego dojdą zmiany wtórne na liniach przyległych. 

Nowy rozkład potrzebny od zaraz

Chodzi o “wakacyjny” rozkład jazdy, który ma wejść w życie już za miesiąc (obowiązujący od 9 czerwca do 31 sierpnia). Przewoźnicy kolejowi otrzymali prośbę o wstrzymanie sprzedaży biletów do 17 maja – wtedy ma być gotowy nowy rozkład. Skalę tej decyzji uświadamia fakt, że proces konstruowania rocznego rozkładu jazdy rozpoczyna się około 14 miesięcy przed jego wejściem w życie.  – W normalnych warunkach rozkład jazdy jest przygotowywanym przez wiele miesięcy i starannie przemyślanym elementem oferty przewozowej. Układanie go w ostatniej chwili, pod presją czasu daleko odbiega od zasad sztuki w tym zakresie – komentuje Jakub Majewski, szef Fundacji Pro Kolej i były wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec poinformował “RK”, że zarządca infrastruktury podjął decyzję o zweryfikowaniu i ponownej konstrukcji rozkładu na niektórych liniach “po informacjach z placów budów oraz analizie danych”. – Celem jest przygotowanie rozkładu, który będzie sprawnie realizowany – szczególnie w czasie wakacyjnych wyjazdów – stwierdził, podkreślając, że termin zarządzenia „wakacyjnego” rozkładu jazdy planowany na 30 kwietnia dla większości linii został utrzymany i wprowadzony.

Nie wie PLK, co robią wykonawcy

Decyzję PKP PLK omówiliśmy z kilkoma obecnymi i byłymi menedżerami. Podkreślali, że nigdy dotąd nie podejmowano takich działań. – Oczywiście, w przeszłości dochodziło do zmian, ale dotyczyły pojedynczych linii, gdy np. nie udało się otworzyć remontowanego mostu. Tu mamy jednak ponowną konstrukcję rozkładu na głównych magistralach. Nie wiem, czy ktoś w przeszłości by się zdecydował na tak radykalny krok. Z drugiej strony, po prostu nie da się prowadzić ruchu na torze, którego fizycznie nie ma – wskazuje jeden z nich. – To pokazuje, że informacje o realizacji inwestycji płynące do centrali PKP PLK "z terenu" rozmijają się z rzeczywistością. Rodzi to naturalnie pytania o właściwy nadzór nad modernizacjami – dodaje Jakub Majewski z fundacji Pro Kolej.

Rzecznik PKP PLK podkreśla, że obecnie realizowane są inwestycje na torach o niespotykanej dotychczas skali i zmiany na jednej linii łączą się niejednokrotnie z koniecznością zmian harmonogramu prac na innych liniach. – Szeroka skala prac powoduje, że wykonawcy z przyczyn zarówno niezależnych, jak i leżących po ich stronie, nie w pełni mieszczą się w terminach przydzielonych zamknięć. Zależy nam, by pasażerowie otrzymali rozkład realny stąd informacja skierowana do przewoźników o konieczności ponownej konstrukcji rozkładu na niektórych liniach – tłumaczy Mirosław Siemieniec.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony