Partnerzy serwisu:

Od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy po nowych torach [zdjęcia]

inf. pras., oprac. ms 08.11.2019 76

arrow
arrow
Od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy po nowych torach [zdjęcia]
Zmodernizowana stacja kolejowa w Rybniku Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy po nowych torach [zdjęcia]
Od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy po nowych torach [zdjęcia]
Od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy po nowych torach [zdjęcia]
Od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy po nowych torach [zdjęcia]
Od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy po nowych torach [zdjęcia]
Od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy po nowych torach [zdjęcia]
Od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy po nowych torach [zdjęcia]
Od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy po nowych torach [zdjęcia]
Szybsze i wygodniejsze stały się podróże i transport towarów koleją od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy. Prace PKP PLK dobiegły końca. Podróżni korzystają z 18 wygodniejszych peronów, sprawniej kursują pociągi po 60 km wymienionych torów. Inwestycja o wartości 375 mln zł netto była współfinansowana z POIiŚ.
Podróżni korzystają z nowych peronów na 10 stacjach i przystankach w: Żorach, Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Rybniku, Suminie, Górkach Śląskich, Szymocicach, Nędzy Wieś i Nędzy. W sumie 18 peronów zostało podwyższonych, żeby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wymieniono nawierzchnię peronów na antypoślizgową, ze specjalną wypukłą fakturą wyznaczającą strefę bezpieczeństwa, jest nowe oświetlenie i nagłośnienie. Wszystkie obiekty zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na perony łatwiej można się dostać m.in. dzięki pochylniom i windom.

Szybsze podróże

Efektem prac są także atrakcyjniejsze podróże. Pociągiem z Żor do Rybnika można pojechać w ok. 10 minut, podczas gdy wcześniej jeździliśmy w ponad 20 min. Weekendowe przejazdy z Wisły Głębce do Gliwic skróciły się o 10 min. Krócej o kilka minut jadą też pociągi z Rybnika do Nędzy.

Po inwestycji PLK pociągi przyspieszyły do 120 km/h, m.in. dzięki wymianie 60 km torów i sieci trakcyjnej. Przebudowano 81 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Pociągi jeżdżą m.in. po odnowionym, historycznym Moście Zamysłowskim nad rzeką Nacyną w Rybniku i moście w gminie Strumień nad Wisłą oraz wyremontowanym wiadukcie nad ul. Chwałowicką w Rybniku.

Większe bezpieczeństwo przewozów

Bezpieczeństwo ruchu kolejowego zapewniają dyżurni w 9 odnowionych i wyposażonych w nowe urządzenia nastawniach. Wzrósł poziom bezpieczeństwa dzięki umieszczeniu w torach 129 nowych rozjazdów. Urządzenia są wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu. Korzystne, dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym, było wyremontowanie 20 przejazdów. Na czterech zamontowano dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Monitoring, umieszczony na kluczowych skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, zapewnia lepszy nadzór i możliwość szybszych reakcji.
Ważna inwestycja dla ruchu towarowego

Efekty pozwoliły usprawnić ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie. Prace zwiększyły przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Składy mogą przejeżdżać szybciej i bezpieczniej m.in. po mostach, a to w konsekwencji powoduje wzrost efektywności i konkurencyjności ekologicznego transportu kolejowego, względem innych środków komunikacji.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” o wartości 375 mln złotych netto był realizowany w latach 2017 – 2019 z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 i współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Wykonawcą było konsorcjum firm: Trakcja PRKiI, Strabag, ZUE.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony