Partnerzy serwisu:

Interfejs kolejowy w automatyce jak wtyczka do suszarki?

Redakcja 25.05.2017 475

Interfejs kolejowy w automatyce jak wtyczka do suszarki?
Interfejs kolejowy w automatyce jak wtyczka do suszarki?Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury posłowie, przedstawiciele rządu, PKP Polskich Linii Kolejowych, a także zaproszeni eksperci debatowali na temat wyzwań związanych z koniecznością współpracy różnych systemów automatyki kolejowej w postaci tak zwanych interfejsów.
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa zwrócił uwagę, że urządzenia sterowania ruchem kolejowym przeszły ogromne zmiany od urządzeń mechanicznych aż po systemy elektroniczne, a rolą zarządcy infrastruktury jest zapewnienie poprawnego funkcjonowania tych wszystkich urządzeń pochodzących z różnych epok.

Europejskiego standardu nie ma

Antoni Jasiński, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe wyjaśnił, że rolą interfejsu jest zapewnienie połączenia pomiędzy jednym systemem a drugim, podając przykład suszarki lub golarki, którą zabierając w podróż do Włoch, musimy podłączyć do gniazdka za pomocą „wtyczki przejściowej”.

Przedstawiciele zarządcy infrastruktury zrelacjonowali konieczność zapewnienia komunikacji pomiędzy różnymi systemami – zwłaszcza tzw. warstwy podstawowej, a warstwą ETCS, oraz pomiędzy różnymi lokalnymi centrami sterowania (LCS). Omówiono również wypracowany na poziomie europejskim standard Euroradio oraz podejmowane próby wypracowania ogólnoeuropejskiego opisu interfejsów, które jak na razie nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.

Integracja jeszcze potrwa

Na problemy pojawiające się na rynku zwrócił uwagę Radosław Pacewicz, dyrektor generalny Urzędu Transportu Kolejowego, podając przykład styku pomiędzy linią nr 248, czyli Pomorską Koleją Metropolitalną, a linią PKP PLK nr 202, gdzie obowiązuje telefoniczne zapowiadanie przez dyżurnych z wykorzystaniem kamer telewizji użytkowej do stwierdzenia niezajętości szlaku; stan ten jest tymczasowy do czasu zakończenia inwestycji na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Kolejny podany przez UTK przykład wynikał z informacji złożonej przez Newag, który nie mógł testować systemu ETCS poziomu 2 na linii E30 (Bielawa Dolna – Węgliniec – Legnica), pomimo wydanego pozwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.

Poseł Stanisław Lamczyk (PO) zwrócił uwagę na ryzyko monopolu i podrażania inwestycji, a poseł Jerzy Polaczek (PiS) powiedział, że mamy praktykę, która sprowadza się do tego, że umacnia się pozycja 1-3 wykonawców.
Na zakończenie posiedzenia Komisji dyrektor Marek Pawlik z Instytutu Kolejnictwa powiedział, że na kolei działa ok. 8 tysięcy interfejsów, a 98% urządzeń dotyczy starych technologii. To jeden z powodów, dla których wdrożenie wspólnego interfejsu może potrwać jeszcze nawet 20 lat.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony