Partnerzy serwisu:

Infrastruktura i konkurencja tworzą sukces kolei pasażerskiej

Kasper Fiszer 26.04.2017 443

Infrastruktura i konkurencja tworzą sukces kolei pasażerskiej
fot. Kasper Fiszer.
Warunki infrastrukturalne są kluczowe dla przyszłego funkcjonowania przewozów pasażerskich – to podstawowy wniosek z debaty przewoźników i organizatorów, jaka odbyła się dziś na Uniwersytecie Łódzkim. Dotyczy to zarówno ruchu regionalnego, jak i dalekobieżnego. Sektor prywatny podkreśla, że do zwiększenia roli kolei może przyczynić się także konkurencja na rynku.
– Jeśli popatrzymy na Krajowy Program Kolejowy, znajdziemy tam głównie modernizacje i rewitalizacje poszczególnych linii kolejowych, ale dokument praktycznie nie zakłada budowy nowych tras – mówiła dziś podczas konferencji Konsument na rynku kolejowych przewozów pasażerskich Teresa Woźniak, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Zwracała uwagę, że prace polegają najczęściej na odtwarzaniu dawnych parametrów technicznych. – Tymczasem jeśli transport kolejowy ma być konkurencyjny, te parametry powinny być wyższe – przekonywała.

Infrastruktura nie pozwala wykorzystać możliwości taboru

– KPK rzeczywiście wygląda bardziej jak plan utrzymania sieci niż jej rozwoju – przyznał Piotr Stomma, były wiceminister infrastruktury i budownictwa. Podkreślał jednak, że wynika to z konieczności nadrabiania zapóźnień. Zgodził się przy tym z pozostałymi rozmówcami, że rola infrastruktury jest bardzo istotna dla kształtowania rynku przewozów pasażerskich.

Prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Andrzej Wasilewski wskazywał, że często to właśnie niedostatki infrastrukturalne nie pozwalają wykorzystać w pełni możliwości, jakie daje eksploatowany przez przewoźnika tabor. Dodał, że w regionie łódzkim istotnym ograniczeniem kształtowania oferty jest jednotorowy charakter dużej części linii. – Jeśli jednak uda się skonstruować dobrą ofertę rozkładową i cenową, to pasażer do nas przyjdzie – ocenił, podając przykład linii z Łodzi do Łowicza, na której liczba podróżnych skokowo wzrosła po tym, jak ruch na tym odcinku przejęła jego spółka.

Przystanki bywają ważniejsze niż prędkość

– Trzeba jednak rozdzielić przypadek linii, na których realizowane są przewozy dalekobieżne, od tych o znaczeniu regionalnym – stwierdził Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich. Jego zdaniem na tych ostatnich nie zawsze potrzebne jest dążenie do osiągnięcia prędkości przekraczających 120 km/h. Zysk czasowy przy gęstej siatce przystanków jest bowiem minimalny. – Do tego dochodzi kwestia ekonomiczna. Potrzeba zatrudnić dwóch maszynistów, a zużycie prądu przy prędkości 150-160 km/h jest gigantyczne – argumentował. – Istotna jest nie tylko modernizacja infrastruktury, ale i jej dostosowanie do aktualnych, lokalnych potrzeb np. w zakresie sieci przystankowej – podkreśliła Alicja Kozłowska z Departamentu Regulacji w Urzędzie Transportu Kolejowego.

Konkurencja mobilizuje do działania także liderów rynku

Przewoźnicy sektora prywatnego stwierdzili, że podobnie ważną co infrastruktura rolę w kształtowaniu rynku ma konkurencja pomiędzy operatorami. – Poprawia ona bowiem efektywność kosztową – przekonywał Piotr Halupczok, prezes Arriva RP. – Przykładowo my zatrudniamy ok. 100 osób na każdy milion kilometrów, jakie pokonują nasze pociągi, a są przewoźnicy, dla których ten wskaźnik wynosi 200-250 – wyliczał. – Konkurencja napędza całą gospodarkę, bo daje motywację do zmian, do przyciągania pasażerów – dodał Peter Jančovič, członek zarządu Leo Express Polska. Wskazywał, że na czeskiej linii Ostrawa – Praga, na której kursują dziś pociągi trzech przewoźników, łączna liczba pasażerów wzrosła względem roku 2011, kiedy konkurencja nie funkcjonowała. – Każdy ma bowiem trochę inny produkt dla innej grupy pasażerów – tłumaczył.

– Oczywiście konkurencja jest zjawiskiem pozytywnym, nie trzeba jej się obawiać, tylko być innowacyjnym i mieć dobre know-how – mówił Krzysztof Krasowski, zastępca Biura Rozwoju Oferty i Produktów PKP Intercity. Przekonywał natomiast, że dla biznesu istotna jest stabilność warunków funkcjonowania, w tym związanych z rozkładem jazdy. Dziś bowiem zdarzają się sytuacje, kiedy możliwości prowadzenia ruchu na danej linii nie są znane nawet w perspektywie roku.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony