Partnerzy serwisu:

Informacja, komfort i bezpieczeństwo. Dworce na ŚDM w gotowości

Rynek Kolejowy 18.07.2016 20

arrow
arrow
Informacja, komfort i bezpieczeństwo. Dworce na ŚDM w gotowości
Fot. PKP SA
Informacja, komfort i bezpieczeństwo. Dworce na ŚDM w gotowości
Informacja, komfort i bezpieczeństwo. Dworce na ŚDM w gotowości
Przygotowanie dworców kolejowych do wzmożonego ruchu podróżnych podczas Światowych Dni Młodzieży to przede wszystkim wyzwanie organizacyjne, ponieważ największe inwestycje udało się już zakończyć. Obiekty, z których skorzystają podróżujący koleją pielgrzymi, są nowoczesne, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i oferujące szeroki zakres usług. Przed ŚDM zadbano m.in. o zapewnienie 200 mobilnych informatorów, wzmocnionej ochrony i możliwie największej liczby kanałów sprzedaży biletów.
W maju Grupa PKP została oficjalnym partnerem Światowych Dni Młodzieży, które odbędą się w Krakowie w dniach 26-31 lipca. Dla kolejarzy szczyt przewozowy zaczyna się wcześniej, bo już od 20 lipca, kiedy to rozpoczną się Dni w Diecezjach.

Obsługa pielgrzymów na nowoczesnych, komfortowych dworcach

W latach 2012-2015 PKP S.A. zrealizowała 84 inwestycje dworcowe. Udało się między innymi stworzyć nowoczesne centra obsługi podróżnych w najważniejszych punktach na mapie kraju. Część budynków została gruntownie zmodernizowana, część, jak na przykład dworzec Kraków Główny – wybudowana od podstaw.

Nowe i zmodernizowane dworce współgrają z powierzchnią komercyjną, która zapewnia np. zaplecze gastronomiczne czy dostęp do sklepów. Na najważniejszym z punktu widzenia Światowych Dni Młodzieży dworcu Kraków Główny funkcjonuje obecnie 40 punktów handlowo-usługowych. Coraz więcej stacji kolejowych, w tym w Warszawie i Krakowie, odprawia bezpośrednie pociągi dowożące pasażerów do lotnisk.

Remonty i estetyzacje przed ŚDM

Przed Światowymi Dniami Młodzieży PKP S.A. przeprowadziła prace remontowe i estetyzacyjne na kilkudziesięciu dworcach. Najważniejsze z punktu widzenia obsługi podróżnych są oczywiście obiekty położone w województwie małopolskim, m.in. dworce: Kraków Bieżanów, Kraków Bonarka, Kalwaria Zebrzydowska, Podłęże, Tuchów oraz Zabierzów. Prace objęły m.in. odnawianie elewacji, uzupełnianie tynków czy poprawę nawierzchni obok budynków dworcowych, czy też montaż odpowiedniego oznakowania i dodatkowych kamer. Tego typu roboty przeprowadzono przed ŚDM także na wielu dworcach w pozostałych województwach.

Natomiast spółka PKP PLK zrealizowała prace estetyzacyjne na 23 stacjach i przystankach kolejowych. Były to m.in. remonty nawierzchni peronów, oświetlenia, wymiany szyn i podkładów, przebudowy sieci trakcyjnej, zabudowa elementów małej architektury i wiat. Remonty peronów przeszły m.in. stacje: Częstochowa, Gniezno, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Kraków Bieżanów, Kraków Płaszów, Kraków Mydlniki, Krzeszowice.

Dużo wcześniej zaplanowano intensywne prace w Częstochowie, jednym z najważniejszych miast na sakralnej mapie kraju. Na stacji Częstochowa Osobowa przeprowadzono remont peronów i wiat, zostały też wprowadzone udogodnienia dla niewidomych w postaci ścieżek prowadzących. Na stacji Częstochowa Stradom zaplanowano budowę ważnego przejścia podziemnego łączącego budynek dworca i peron nr 2, które zagwarantuje pielgrzymom bezpieczne przejście pod torami. Po uroczystościach, w ramach II etapu, prace na stacji będą kontynuowane.

Więcej możliwości zakupu biletu

Spółki z Grupy PKP zadbały też o wzmocnienie zaplecza technicznego i informacyjnego na dworcach. Wzmocnione zostaną załogi w kasach biletowych, zwiększy się też sama liczba punktów sprzedaży biletów; w Krakowie wybrane kasy będą działać całodobowo. Na głównym krakowskim dworcu bilety na połączenia EIC, IC i TLK będą sprzedawać także konduktorzy z terminalami mobilnymi. Będzie działać również infolinia kolejowa. Pod numerem infolinii PKP Intercity 19 757 będzie można uzyskać informacje dotyczące także pociągów innych przewoźników. Dla połączeń międzynarodowych będzie obowiązywał numer +48 22 39 19 757.

Setki informatorów i bezpłatny Internet

Na kluczowych z punktu widzenia obsługi pielgrzymów dworcach pojawi się około 200 informatorów, którzy będą informować o ruchu pociągów w językach polskim i angielskim. Oprócz informatorów PKP Intercity i PKP SA w Krakowie będą pracować wolontariusze z Komitetu Organizacyjnego ŚDM, a w Warszawie wolontariusze z Urzędu Miasta. Na najważniejszych dworcach pojawią się też specjalne oznakowania. Od 20 lipca do 7 sierpnia na 60 stacjach wygłaszane będą specjalne komunikaty w językach polskim i angielskim, a na 30 stacjach megafoniści posługujący się językiem angielskim będą pracować całodobowo.

Warto pamiętać o tym, że na największych dworcach funkcjonują też, Centra Obsługi Klienta PKP Intercity, punkty InfoDworzec oraz punkty informacji miejskiej. W InfoDworcach będzie można zaleźć informacje zarówno o usługach na dworcu, jak również o ruchu pociągów. Można tam również skorzystać z tłumacza języka migowego on-line MIGAM. Na aż 120 obiektach dworcowych dostępny jest bezpłatny Internet bezprzewodowy, m.in. na dworcach: Kraków Główny, Częstochowa Osobowa, Częstochowa Stradom, Katowice, Warszawa Centralna, Gdańsk Główny i Wrocław Główny.

PKP S.A. udostępnią też budynek dawnego dworca Kraków Główny na potrzeby centrum informacyjnego dla pielgrzymów.

Zapewnią bezpieczeństwo

Straż Ochrony Kolei, wyposażona z nowoczesny sprzęt i środki łączności, współpracuje ściśle z Żandarmerią Wojskową, Policją, ABW, Strażą Graniczną oraz Służbą Celną; w sumie na terenach kolejowych będzie działać ponad 3 tysiące funkcjonariuszy różnych służb. Na blisko 230 dworcach kolejowych nad bezpieczeństwem podróżnych czuwają pracownicy firm ochroniarskich, a ponad 150 obiektów jest obecnie wyposażonych w system monitoringu. Specjalna organizacja ruchu i zabezpieczenia są przygotowane na wszystkich kluczowych stacjach. Kolejarze zapowiadają objęcie szczególnym nadzorem przejść przez tory oraz tereny kolejowe w rejonie Krakowa i w okolicach Pól Miłosierdzia.

– Trzeba pamiętać, że Światowe Dni Młodzieży to nie jest pierwsze tak duże wydarzenie obsługiwane przez PKP. Cztery lata temu podczas Euro 2012 zdobyliśmy cenne doświadczenia, które procentują teraz. Jesteśmy krok do przodu w zakresie przygotowania trasy i przygotowania logistycznego. Podstawowym aspektem, na którym teraz się skupiamy, jest zapewnienie bezpieczeństwa. Wszystkie nasze służby, łącznie ze służbami państwowymi, współpracują w zakresie zapewnienia spokojnego przepływu pasażerów – podsumowuje prezes PKP, Mirosław Pawłowski.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony